Totul despre ultima invenție Pegas. Bicicleta care împrumută tehnologie de la aviația militară israeliană

Florel Manu 20/02/2019 | 13:39 Digital
Totul despre ultima invenție Pegas. Bicicleta care împrumută tehnologie de la aviația militară israeliană

Sistată în 2005, producția bicicletelor Pegas a fost relansată în 2011 printr-o inițiativă privată. În ultimii doi ani, bi­cicleta românească a dobândit și motor electric. Mai nou, Pegas începe să se miște la fel de repede ca gândul. Și nu e o figură de stil.

Acest articol a apărut în numărul 59 (18 februarie – 3 martie 2019) al revistei NewMoney

La începutul lunii ianuarie, Pegas pre­zenta, la Consumer Electronics Show, cel mai mare târg de tehnologie al lumii, des­fășurat la Las Vegas, prototipul bicicletei inteligente Xmera – o combinație între bicicletă, motocicletă și aparat de fitness. Proiectul aparține unui startup format din Pegas și o echipă de inovație din România și din Statele Unite, Innoventic, specializată în e-commerce, dezvoltare de produs și finanțare pe rețe­lele de crowdfunding.

Andrei Botescu (41 de ani), cofondator al Atelierelor Pegas, spune că Xmera este o premieră mondială, fiind primul prototip al unei biciclete bionice. „Folo­seşte o tehnologie care modulează asis­tenţa motorului electric al bicicletei în scopul menținerii unei rate BPM (puls, n.r.) constante“, explică Botescu, preci­zând că bicicleta este asistată de senzori biometrici. Mai mult, vehiculul va avea încorporat inclusiv un sistem GPS, prin care să poată fi ușor localizat în caz de furt ori de accident. Însă echiparea finală a bicicletei la care visează iniția­torii pro­iectului pare ruptă din filmele SF. Bicicleta prezentată la târgul de la Las Vegas era echipată, într-o primă etapă, cu sisteme care pot determina efortul de­pus de utilizator, astfel încât să se poată comporta ca o bandă de alergare în sala de sport. „Concret, setezi pe smartwatch un puls de 140 de bătăi pe minut. La pulsul ăsta, arzi calorii. Bicicleta te va asista din motor așa încât să ții pulsul constant“, ex­plică Botescu. Acest model este deja tes­tat și funcționează, proiectul în faza de prototip înghițind deja 30.000 de euro.

Precizie militară. Însă echipa care coordonează proiectul a demarat o nouă etapă, prin care vrea să im­plementeze un al doilea sistem, bazat pe senzori capabili să citească undele cerebrale (brainwaves). „Prin brainwaves, sen­zorii îți analizează corpul și pot să-și dea seama dacă ești obo­sit, stresat, distrat și apoi trimit semnale motorului bicicletei care asistă peda­lele“, spune Cosmin Rață (32 de ani), cofondator Innoventic.

La rândul lui, Botescu adaugă că sistemul este testat deja de aviația militară isra­e­liană, care a montat astfel de senzori pe căș­tile piloților de vânătoare, aceștia din urmă fiind capabili să tragă asupra unei ținte doar concentrându-se asupra ei.

În cazul bicicletei, senzorii ar urma să fie integrați în casca de protecție a utilizato­rului, astfel încât acesta să poată accelera sau frâna fără a mai schița vreun gest. Reinventatorul brandului Pegas dezvăluie că s-a „jucat“ deja cu o astfel de cască și că de acolo i-a venit ideea să implementeze un astfel de sistem pe o bicicletă electrică. Dezvoltatorii proiectului admit că acest lucru este posibil doar în urma unui training susținut, fapt pentru care se vor limita, pentru început, la operațiuni mai simple.

„Comenzile fizice ar fi să aprinzi sau să stingi un bec sau să semnalizezi. Oricum, undele cerebrale vor fi utile la analizarea parametrilor corpului“, menționează Cosmin Rață, care precizează că, alături de par­­tenerii de la Pegas, a găsit în România o companie IT dispusă să dezvolte astfel de echipamente. Tehnologia de „citire a gân­durilor“, mai spune el, nu este neapărat o noutate, fiind similară cu cea a unei ence­falograme.

LA CEREREA PIEȚEI. Dincolo de provo­cările tehnice, una la fel de mare într-un astfel de proiect rămâne finanțarea. În acest punct intră în joc Innoventic, companie controlată de Cosmin Rață și de asociatul său, Cosmin Carvaci (34 de ani), care își petrec o jumătate din timp în Ro­mâ­nia, iar cealaltă jumătate, în SUA, la Chicago, unde au un business cu ustensile de bucătărie în zona de e-commerce. În plus, Innoventic e activă pe piața de crowdfunding (tehnică de finanțare folosind resurse obținute în avans de la cumpărători ai produsului, prin oferte lansate prin diverse platforme). Prin acest sistem, firma a ob­ți­nut în această toamnă, tot în Statele Unite, 180.000 de do­lari pentru a începe pro­duc­ția unui pick-up cu un design asemă­nător fonografului inventat de Thomas Edison, însă cu teh­no­logie de ultimă oră.

Partenerii Pegas și Innoventic spun că un vehicul revoluționar cum este bicicleta Xmera are mari șanse să obțină finanțare în sistem crowdfunding, iar fondurile necesare începerii producției sunt de circa 200.000 de euro. „E o piață specifică. A luat naștere odată cu curentul de hipster-i, care vor să aibă produsul primii. Un produs care nu mai există pe piață“, detaliază Cosmin Rață.

Procesul de obținere de fonduri va fi lan­sat pe platforma de crowdfunding Indie­gogo. Dacă prețul unui model de bază al Xmera va fi de circa 2.000-2.500 de euro, cei care vor adera la sistemul crowdfunding vor plăti pentru varianta clasică a bici­cletei circa 1.000-1.300 de euro. Partea de promovare pentru strângerea de fonduri este deja dis­cutată cu platforma de crowdfunding și urmează ca aceasta să se desfă­șoare în Statele Unite.

Partenerii sunt optimiști în ceea ce pri­vește obținerea finanțării și dau drept exemplu cazul bicicletei electrice Mate Bike, care a obținut prin crowdfunding 20 de milioane de dolari. „Au fost două sesiuni de atragere de fonduri. Una de 7 mili­oane de dolari și alta de 13 milioane“, adaugă Rață. Un alt exemplu ar fi Tesla, care, în 2016, pentru începerea producției la modelul 3, cel mai ieftin al constructorului de mașini electrice, a inițiat o campanie de rezervări cu 1.000 de dolari care a atras 130.000 de clienți.

Pariu. Pentru realizarea proiectului Xmera, Andrei Botescu se va baza pe po­vestea Pegas. După opt ani de la resuscitarea brandului, a ajuns la o pro­ducție anuală de 20.000 de biciclete, asamblate în România cu componente pro­­­duse în Europa și în Asia.

Xmera va fi construită pe platforma unei biciclete electrice a Pegas, Partizan, care are un design retro și care a fost lansată pe piață anul trecut.

În România, mai spune acesta, piața elec­tricelor încă este scăzută, dar, în opi­nia sa, nu va mai fi mult până va începe să crească după modelul occidental. Și in­vocă în acest sens inclusiv o serie de studii care arată că o bicicletă electrică este mai rapidă în traficul urban decât o mașină.

Pe partea electrică, Pegas continuă să-și crească performanțele. Botescu spune că a testat, recent, un model electric cu două motoare care a avut capacitatea de a tracta un vehicul de teren. Și în cazul Xmera, ur­mărește să construiască o versiune cu două motoare, cu baterii mai performante și cu sisteme de recuperare a energiei prin frânare, care să asigure bicicletei o autonomie de circa 200 de kilometri. Inițiatorii afacerii spun că sunt printre primii care lucrează la un proiect de bicicletă bionică bazat pe „colaborarea“ dintre inteligența artificială și creierul uman.

Pentru bicicleta bionică, urmează să aducă partea mecanică din Taiwan, în timp ce partea high-tech va fi dezvoltată local, cu firme românești de IT.

Pe plan local, Atelierele Pegas înregis­trează creșteri de circa 20-25% pe an ale cifrei de afaceri. În 2017 (ultimul pentru care există date oficiale la Ministerul Finanțelor), Pegas a înregistrat, la o cifră de afaceri de circa două milioane de euro, o pierdere de peste 500.000 de euro.

Botescu recunoaște că proiectul Xmera are un risc ridicat, însă se bazează pe el în ceea ce privește intrarea pe piețele inter­naționale, în special pe cea din SUA.

 

În câteva repere

Brandul Pegas a fost resuscitat, în 2011, de Andrei Botescu și de alți trei parteneri. Începând cu 2017, un pachet majoritar de 60% din acțiuni este deținut de NOD Distribution, companie controlată de Iulian Stanciu, CEO și acționar al eMAG.

 

  • Istoric. În perioada de glorie, înainte de 1989, linia de asamblare Pegas producea 155.000 de biciclete pe an.
  • Evoluție. Producția Pegas a început cu 500 de unități pe an, iar la sfârșitul lui 2018 a ajuns la 20.000 de biciclete.
  • Complexitate. Componentele bicicletelor Pegas sunt construite în peste 20 de fabrici din afara țării și asamblate în România.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
m