Totul despre Uber, fenomenul care amenință businessurile clasice

Florel Manu 19/12/2016 | 11:50 Special
Totul despre Uber, fenomenul care amenință businessurile clasice

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Iubiți-l sau urâți-l. Lansat în 2009, ca o alternativă la serviciile urbane de transport, Uber a devenit rapid unul dintre cele mai controversate startup-uri din istorie. Inclusiv în România de azi.

Zeci de taximetriști s-au strâns în seara de 28 no­iembrie în zona bulevardului Timișoara din București. Au urmărit, pe aplicația dedicată, șoferii Uber, au făcut comenzi și i-au atras în zonă pentru a-i bombarda mai apoi cu ouă și făină.

Cu doar o zi înainte, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați (COTAR) a amenințat cu boicotarea activității de transport în regim de taxi pe Aeroportul Otopeni, pe motiv că, în incinta aerogării, erau plasate reclame Uber. Conducerea aeroportului a retras materialul publicitar incriminat în doar 24 de ore, chiar dacă reprezentanții Uber au replicat că acesta era perfect legal.

Dar cea mai puternică lovitură încasată până acum de Uber vine de la Cluj-Napoca. Pe 16 noiembrie, Tribunalul Cluj a decis interzicerea serviciului în orașul de pe Someș, la solicitarea Asociației de Monitorizare Taxi Transilvania. Reprezentanții Uber România au contestat însă hotărârea, iar pe 24 no­iembrie Curtea de Apel Cluj a suspendat provizoriu decizia Tribunalului, suspendare extinsă ulterior până la judecarea apelului înaintat de compania americană.

Numai că, în aceeași zi de 24 noiembrie, Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a solicitat ca Uber Olanda (țara unde sunt înregistrate operațiunile companiei) să-i transmită listele cu toate cursele și încasările șoferilor colaboratori care au făcut curse anul trecut. Ce se întâmplă, de fapt?

Dilema. Încă de la înregistrarea în România, în octombrie 2014, Uber a fost permanent contestat de organizațiile profesionale de transport și de companiile de taximetrie pentru concurență neloială. Problema pe care o ridică ta­­xi­­metriștii este, în apa­­rență, simplă: ce este, de fapt, Uber: companie de transport – care are nevoie de li­­cențe, dispecerat etc. – sau serviciu digital?

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.