Sphera, cea mai slabă primă zi de subscriere dintre toate listările ultimului an

Alexandra Pele 25/10/2017 | 11:54 Ştiri
Sphera, cea mai slabă primă zi de subscriere dintre toate listările ultimului an

Sub 14.000 de acțiuni, dintr-un total de 1,47 milioane alocate tranșei de retail au fost subscrise marți, în prima zi o Ofertei Publice Inițiale (IPO) derulate de Sphera Franchise Group, deţinătorul francizelor KFC, Pizza Hut, PHD și Taco Bell în România. Astfel, mai puțin de 1% din acțiuni au fost ”adjudecate”, evoluție ce poate fi parțial justificată de faptul că Sphera nu a oferit niciun fel de discount, astfel încât investitorii nu aveau niciun motiv să se grăbească. Ei pot plasa ordine până pe 2 noiembrie.

Nivelul slab al subscrierilor vine în contextul în care în această perioadă se mai desfășoară un IPO, cel al Transilvania Broker de Asigurări (TBK). Compania a scos pe bursă un număr de 625.000 de acțiuni, prețul de ofertă fiind cuprins între 12 și 15,5 lei/acțiune. TBK oferă un discount de 7% la prețul final de ofertă pentru subscrierile din primele două zile. În ziua în care s-a dat startul, brokerul a primit oferte pentru peste un milion de acțiuni, peste 90% dintre acestea la prețul maxim de ofertă. Practic, intermediarul poate închide IPO-ul, aceasta având succes încă din prima zi de subscrieri.

O listare similară a avut loc în vară. Într-o singură zi, un producător de echipamente industriale din Târgu-Mureș a reușit să-i convingă pe investitorii de la bursă să cumpere întregul pachet de 1,5 milioane de acțiuni scos la vânzare printr-o ofertă publică secundară. După două zile, brokerul a decis să închidă oferta Aages, acțiunile fiind suprasubscrise cu 268%. Compania își luase o marjă de eroare destul de mare, precizând în prospect că oferta se închide cu succes chiar dacă se vând doar jumătate din acțiunile scoase la bătaie. Ieșirea pe bursă a Aages a marcat exit-ul a nouă acționari minoritari, care au vân­dut un pachet de 15% din capitalul social al producătorului industrial. În urma ofertei nu au existat acționari care să do­bân­dească o cotă semnificativă de acțiuni.

În cazul ofertei Digi, investitorii persoane fizice au subscris în primele ore întreaga tranșă garantată, de 1,5 milioane de acțiuni. Până la sfârșitul zilei, din cantitatea alocată investitorilor individuali s-a subscris peste 40%, potrivit informațiilor transmise de brokeri. Digi a oferit un discount de 7% pentru primele cinci zile de ofertă. Presa a relatat în acea perioadă că o parte dintre băncile din sindicatul de intermediere a ofertei au acordat împrumuturi clienților premium pentru a le finanța subscrierile. Până la sfârșitul perioadei de depunere a ofertelor, în ciuda unor informațiilor noi apărute cu privire la stadiul unei anchete DNA împotriva companiei și a unor oameni-cheie din cadrul său, tranșa de retail a fost suprasubscrisă de circa 27 de ori.

MedLife este compania care a ”spart gheața”, cu un IPO derulat la finele anului trecut. Pentru retail, cel mai mare furnizor de servicii medicale private a alocat o tranșă de 1,3 milioane de acțiuni (15% din ofertă). Persoanele care au subscris în primele patru zile au avut un discount de 5%. În a cincea zi, oferta de retail era suprasubscrisă de peste trei ori.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.