Speranța nu moare: ce autostrăzi (mai) au șanse să fie inaugurate pe ultima sută de metri a anului
Cei aproximativ 240 de kilometri de autostrăzi care se află în prezent în construcție vor genera o notă de plată de 6 miliarde de lei, însă românii mai au de așteptat până să poată circula pe aceste drumuri de mare viteză, arată o analiză NewMoney pe baza datelor de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), valabile pentru luna octombrie a acestui an.
Aproape 90 de kilometri au, cel puțin pe hârtie, anul 2017 ca termen de finalizare, însă puține sunt tronsoanele de autostrăzi care au șanse reale să fie gata anul acesta. Printre ele, loturile trei și patru ale tronsonului Sebeș-Turda (în total, puțin peste 28 de kilometri), care la nivelul lunii octombrie sunt construite în proporție de 93%, respectiv 84%.
România are în prezent circa 750 de kilometri de autostrăzi, după ce în luna martie a acestui an a fost inaugurat un tronson de 15 kilometri din secțiunea Lugoj-Deva, lot 2 (care are un total de 28,6 kilometri). Anul trecut însă, nici măcar un centimetru de șosea de mare viteză nu a fost deschis traficului.
Recent, noul ministru al transporturilor spunea că echipa sa va lucra ”30 de zile pe lună, cât e nevoie, în fiecare zi, fără sărbători, astfel încât să dăm vești bune românilor” și că în 2018 ar urma să fie deschiși circulației nu mai puțin de 150 de kilometri.
Există tronsoane de autostrăzi a căror soartă este deocamdată ”în aer”: este cazul Târgu Mureș-Ogra, lot 1 (4,5 kilometri autostradă și 4,7 kilometri drum de legătură), pentru care contractul a fost reziliat, iar procedura de licitație a fost reluată, acum CNAIR aflându-se în stadiul de atribuite a noului contract de execuție a lucrărilor.
Situația tronsoanelor de autostrăzi aflate în lucru în România în luna octombrie 2017
Tronson | Valoare contract (mil. lei) | Lungime (km) | Constructor | Data finalizării lucrărilor (estimat) | Stadiu fizic (%) | Stadiu financiar (%) |
Gilău-Nădășelu | 258,19 | 8,7 | Spedition UMB-Tehnostrade | N/A | 93,69% | 89,76% |
Nădășelu-Mihăiești | 446,12 | 16,85 | ICM – Viaponte Rom | apr.18 | 0,00% | 0,00% |
București-Ploiești, km 0-3,325 | 129,18 | 3,325 | Aktor, Euro Construct Trading 98 | nov.17 | 53,28% | 32,10% |
Târgu Mureș-Ogra, lot 2 | 251,35 | 10,1 | Strabag, Straco Group | dec.17 | 50,59% | 27,64% |
Ogra-Câmpia Turzii, lot 1 | 55,78 | 3,6 | Geiger Transilvania, Wilhelm Geiger | mai.18 | 26,5% | 16,25% |
Ogra-Câmpia Turzii, lot 2 | 437,63 | 17,9 | Astaldi, Max Boegl, Astalrom, Consitrans | trimestrul 2, 2019 | 12,28% | 17,45% |
Ogra-Câmpia Turzii, lot 3 | 279,74 | 15,691 | Straco Grup, Specialist Consulting, Total Road | trimestrul 2, 2019 | 4,71% | 15,11% |
Lugoj-Deva, lot 2 | 562,7 | 28,6 | Salini Impregilo, SECOL | Finalizat (km 27,620-42,070) | 71,96% (secțiunile A-E) | 50,69% |
Martie 2020 pentru km 42,070-56,220 | ||||||
Lugoj-Deva, lot 3 | 579,9 | 21,1 | Teloxim Con, Comsa, Aldesa Construcciones, Arcadis Eurometudes | sept.18 | 78,04% | 74,22% |
Lugoj-Deva, lot 4 | 419,4 | 22,1 | Tehnostrade, Spedition UMB | dec.17 | 63,53% | 46,82% |
Sebeș-Turda, lot 1 | 541,7 | 17 | Impresa Pizzarotti, Pomponio Construcții | iun.18 | 36,00% | 34,31% |
Sebeș-Turda, lot 2 | 549,3 | 24,25 | Aktor, Euro Construct Trading 98 | dec.17 | 40,34% | 34,18% |
Sebeș-Turda, lot 3 | 420,51 | 12,45 | Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte DAcqua | sept.17 | 93,00% | 70,50% |
Sebeș-Turda, lot 4 | 470 | 16,3 | Porr Construct, Porr Bau | sept.17 | 84,00% | 65,62% |
Varianta de ocolire Constanța | 531,2 | 21,775 | FCC Construccion/Astaldi | aug.17 | 93,50% | 91,60% |
Notă: Stadiul fizic se referă la gradul de realizare a tronsonului din punct de vedere al execuției. Stadiul financiar se referă la ponderea sumelor încasate de constructori de la CNAIR pentru lucrările prestate pe respectivul tronson, raportat la valoarea contractuală.
Sursă: CNAIR
Sursă foto: Mediafax Foto