Silvio Berlusconi revine în politică, la 81 de ani. Lucrează 16 ore pe zi și învață să fie popular pe Facebook și Twitter

Mimi Noel 12/02/2018 | 11:07 Global
Silvio Berlusconi revine în politică, la 81 de ani. Lucrează 16 ore pe zi și învață să fie popular pe Facebook și Twitter

Cel mai notoriu, calm și eficient comunicator politician al Italiei, cum îl descriu unii, este pe punctul de a re­câștiga puterea după scrutinul parlamentar din martie. Cu o abordare nouă, mutată preponderent pe internet, Silvio Berlusconi, proprietarul unui imperiu media și fostul patron al celebrului club de fotbal AC Milan, a reușit să coa­guleze forțele de centru-dreapta și să pară în ochii italienilor drept singurul politician care le poate asi­g­ura liniștea și relansa economia.

Acest articol a apărut în numărul 33 (5-18 februarie) al revistei NewMoney

Într-o luni dimineață, înainte de Cră­ciun, fostul premier italian, Silvio Berlusconi, intra într-un salon elegant al casei sale din Arcore, în apropiere de Milano, pentru finalizarea unei schim­bări majore în strategia sa poli­tică. În casa care i-a aparținut unui aristocrat italian, consilierii săi mai vechi, dar și câțiva specialiști în comunicare poli­tică din afară, mai noi, erau strânși în jurul unei mese rotunde, discutând despre cele mai importante două rețele sociale ale planetei în acest moment – Facebook și Twitter, după cum povestesc membri ai echipei sale de campanie.

Proiectând pe un ecran mare mai multe imagini de pe un laptop, cei de față i-au vorbit mogulului media de 81 de ani despre like-uri, follo­wers și posibile strategii de atac într-un demers complex, pe mai multe ni­veluri, menit să cizeleze un proiect care durează deja de trei luni și al cărui obiectiv este să transforme radical campania elec­torală a longevivului lider italian care nu poate candida din cauza unei con­dam­nări pentru fraudă fiscală pri­mită în 2013.

Silvio Berlusconi, schimbare de strategie

La șase ani de când a fost forțat să renunțe la mandat, în plin apogeu al crizei financiare izbucnite în 2007, iată că în 2018 Silvio Berlusconi este pregătit să revină pe prima scenă politică a Italiei. Și chiar dacă fostul premier cu patru mandate (între 1994-1995, 2001-2006, respectiv 2008-2011, n.r.) are interdicție să mai candideze, totuși poate controla viitorul guvern de la Roma din culise, dacă va ști să exploateze re­țelele sociale, așa cum a făcut-o republicanul Donald Trump, devenind în 2016 al 45-lea președinte al SUA.

„Trebuie să ajungem la cât mai mulți alegători cu putință. Asta înseamnă că va trebui să ne bazăm pe rețele sociale și pe TV“, spune Sestino Giacomoni (50 de ani), un apropiat al lui Berlusconi atât în perioadele când acesta din urmă s-a aflat la putere, cât și în cele în care era în opoziție.

Iată că Berlusconi își schimbă abordarea după mai bine de un sfert de secol de politică mare și se întoarce cu forțe noi în lumina reflectoarelor. Mișcarea anti-sistem Cinci Stele (MS5) nici nu exista, când Berlusconi câștiga ultimele sale alegeri, în 2008. Iar acum, conduce în sondajele pentru scrutinul din 4 martie, după o campanie agresivă dusă în mare măsură pe internet și care a reușit să mobilizeze semnificativ electoratul dezamăgit și pe tineri.

„Este adevărat că cei de la Cinci Stele sunt mai buni decât noi pe internet. Dar recuperăm rapid terenul“, a mai spus Giacomoni.

Silvio Berlusconi are aproape un milion de like-uri pe Facebook și 20.000 de follo­wers pe Twitter, comparativ cu 1,2 mili­oane de like-uri, respectiv 265.000 de fo­llo­wers câți are candidatul mișcării Cinci Stele, Luigi Di Maio. Comediantul Beppe Grillo, cofondatorul Cinci Stele în 2009, continuă să fie activ politic, și are 2 milioane de like-uri și 2,5 milioane de followers.

Dar, în același timp, și strategia lui Berlusconi începe să dea roade. Partidul acestuia, Forza Italia, a câștigat aproape 4% de când și-a relansat pagina de Facebook în octombrie 2017, potrivit datelor unui sondaj. Drept urmare, este umăr la umăr cu liderul de centru-dreapta al Ligii Nordului, Matteo Salvini.

Coaliția

Mișcarea Cinci Stele se situ­ează în fața partidului lui Silvio Berlusconi cu 27% față de 16%, dar coaliția celor trei partide de centru-dreapta coagulată de acesta este pe cale să devină cel mai mare bloc politic cu un procent cumulat de 35%. Echipa de campanie a lui Berlusconi estimează că Forța Italia ar putea controla parlamentul dacă va ob­ține peste 40% din voturi.

„Berlusconi nu poate fi bătut de data aceasta și strânge în jurul lui tot ceea ce poate fi strâns“, este de părere Roberto Weber, președintele casei de sondaje Ixe Institute. „Este cel mai bun din această campanie și cel mai efi­cient comunicator“, completează acesta.

Mai mult, cel mai probabil, nu se va lua o decizie legată de apelul pe care l-a făcut împotriva interdicției de a mai de­ține o funcție publică pe care a primit-o ca urmare a unei condamnări din 2013 pentru evaziune fiscală. În schimb, ur­mă­rește să influențeze jocurile din culise, să reducă taxele și să creeze noi locuri de muncă și, nu în ultimul rând, să facă presiuni împotriva reglementărilor europene. Anunțul făcut de Berlusconi într-o dezbatere televizată privind introducerea unei cote unice de impozitare de sub 20% (s-a vehiculat cifra de 15%) față de 23% cât este acum a stârnit reacții dure din partea opoziției. Și, chiar dacă forțele de centru-dreapta nu câștigă majoritatea, Berlusconi ar putea avea cel mai important cuvânt de spus cu privire la nominalizarea primului ministru. Antonio Tajani, președintele Parlamentului European, a fost vehiculat drept preferatul lui Berlusconi, deși nu este exclus nici să îl accepte ca variantă de compromis nici pe actualul premier de centru-stânga Paolo Gentiloni.

„Orice s-ar întâmpla, voi putea fi regizorul din umbră“, a declarat Berlusconi într-un interviu recent difuzat pe Canale 5, stație care face parte din imperiul media al lui Berlusconi. „Este un cuvânt mare poate, cert este că voi face câteva sugestii și, cel mai important, voi veghea ca guvernul de centru-dreapta să-și înde­plinească programul“, a mai spus liderul Forza Italia.

Silvio Berlusconi, one man show

Când vine vorba de apariții la televizor, Silvio Berlusconi rămâne în elementul lui. Reușește astfel să-și completeze eficient prezența tot mai consistentă pe care o are în rețelele sociale cu aceste apariții televizate pe care și le programează săptămânal. Când a ajuns în studioul Canale 5 din apro­pierea Colosseumului, era deja machiat și pregătit să intre în emisiune. Odată intrat în direct, a început bineînțeles cu o glumă. A ținut să le spună telespectatorilor cum un grup de turiști care au vi­zi­tat muzeul botanic de la casa de va­canță pe care o are în Sardinia i-au furat mai toată recolta unei plante similare cu Viagra. „Nu a mai rămas nimic. Nicio frunză măcar din biata plantă“, povestea el, râzând sănătos.

Dacă, înainte, Berlusconi reușea să adu­ne mase întregi de oameni la evenimentele sale, acum a renunțat, ca strate­gie, la acest gen de exerciții de forță. Con­silierii săi, care au dorit să-și păs­treze anonimatul, spun că vârsta, starea de sănătate, dar și limitele impuse buge­tului de campanie sunt motivele din spa­tele acestei schimbări radicale.

„Deși are o operație pe inimă făcută în 2016, continuă să lucreze între 16-18 ore pe zi și, de când a început campania electorală în ianuarie, doarme doar trei-patru ore pe noapte“, spune Giacomoni.

Chiar dacă nu folosește telefonul mobil, apropiații spun că telefonul i-a fost interceptat de mii de ori pe perioada proceselor din instanță. În mod normal, echipa lui Berlusconi folosește iPad-uri pentru a-i arăta propunerile de postări înainte de a fi publicate pe Facebook sau Twitter. Berlusconi vrea să știe care dintre ele stârnește cel mai mare interes – fie că e de bine sau de rău.  „Tot ce iese în spațiul public poartă amprenta sa per­sonală“, spune Giacomoni.

„Oamenii îl percep pe Berlusconi drept un moderat. Are o notorietate fără egal, este calm, coerent și liderul care dă cele mai multe garanții că le poate asi­gura“, a completat Weber.

 

Imprevizibil

Cunoscut drept un politician atipic, mereu pus pe glume, Silvio Berlusconi rămâne un personaj imprevizibil al scenei politice cu șanse uriașe de a-și recâștiga influența în politica mare după alegerile din această primăvară.

  • ALEGERI. În decembrie, după dizolvarea parlamentului al cărui mandat a ajuns la final, președintele Italiei, Sergio Mattarella, a stabilit pe 4 martie 2018 data alegerilor legislative.
  • ATOMIZARE. Sondajele de până acum confirmă un peisaj politic fragmentat – principalele trei forţe politice – dreapta, centru–stânga şi naţionaliştii din Mişcarea 5 Stele – s-au arătat puţin dispuse în prezent să formeze o coaliţie, ceea ce crește riscul construirii unui legislativ fără o majoritate clară.
  • PREVIEW. Nello Musumeci, candidatul din partea blocului politic de centru-dreapta coagulat de Berlusconi a reușit, în noiembrie, să obțină 29% în alegerile din Sicilia și să câștige în fața candidatului Mișcării Cinci Stele, Giancarlo Cancelleri, care a luat doar 35% din voturi, într-un scrutin considerat un barometru al alegerilor generale.
  • RUSIA. Prezent la Bruxelles, în ianuarie, Berlusconi a uimit din nou cu o declarație, spunând că în 2002, sub îndrumarea sa, Rusia ar fi aderat la NATO.

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

Cu contribuția lui Zoe Schneeweiss.

de John Follain; adaptare: Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.