Recomandare de film: tragi-comedia care arată cum o mamă supraviețuiește morții propriei fiice

Oana Borviz 16/02/2018 | 17:35 Timp Liber
Recomandare de film: tragi-comedia care arată cum o mamă supraviețuiește morții propriei fiice

Cu șapte nominalizări la Oscar, tragi-comedia lui Martin McDonagh are toate șansele să fie marele favorit al galei din 4 martie. Dramatismul intens și comicul brutal îl pun la loc de cinste în istoria cinematografiei.

Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney

Cel mai nou film scris și regizat de irlan­dezul Martin McDonagh este, așa cum îl descriu jurnaliștii de la Empire, „o meditație grozavă asupra adevăratei naturi a pierderii, durerii și răzbunării“. „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“, cum este numit, tratează un su­biect delicat și răscolitor: felul în care reușește o mamă să supravie­țuiască morții propriei fiice.

Perspectiva din care este surprinsă această realitate e însă una a umorului negru și a absurdității. Ceea ce face ca acest film să fie unul neașteptat de intens, ce-ți întoarce pe dos toate con­cep­țiile și preconcepțiile, te ține aproape de focul durerii și al răzbunării, te obligă să-ți (re)evaluezi propriile gânduri și reacții.

Portretul durerii. „Un umor brutal, dar generos“, numea un jurnalist marea calitate a pieselor de teatru scrise de Martin McDonagh, recunoscut ca unul dintre cei mai talentați dramaturgi de limbă engleză ai generației sale. Acest umor special, pe baza că­ruia și-a construit, spre exemplu, trilogiile teatrale „The Leenane“ și „The Aran Islands“, este și structura de rezis­tență a filmelor sale: „In Bruges“ (2008), „Seven Psychopaths“ (2012) și „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri“ (2017).

Dacă în cazul primului film, comedia neagră a susținut povestea unor criminali irlandezi, iar în cazul celui de-al doilea, aventurile a șapte prieteni ciu­dați, în „Three Billboards“ – premiat de curând la Globurile de Aur și SAG (Screen Actors Guild Awards) și nominalizat la șapte categorii de Oscar –, McDonagh pune umorul lui brutal în slujba unei povești tragice, a cărei fi­gu­ră centrală este o mamă care vrea să-și răzbune fiica (violată și ucisă cu bestialitate în urmă cu șapte luni).

Într-o zonă nelocuită, în apropierea orașului Ebbing (Missouri), Mildred Hayes (Frances McDormand) închiriază trei panouri publicitare prin ale căror mesaje cere poliției locale urgentarea anchetei privind moartea fiicei ei, Angela. Pornid de aici, McDonagh cons­truiește un complex portret al durerii, străbătut de reflexii ale urii și iubirii, ale compasiunii și resemnării.

Piste false. „Violată în timp ce era pe moarte“, „Și încă nicio arestare?“, „Cum așa, șerifule Willoughby?“, sunt mesajele care acoperă panourile de culoare roșie, pe care Mildred le-a închiriat de la tânărul Red și cu care răsco­lește un întreg oraș. Poliția le consideră un atac nedrept la propria autoritate, fiul ei, Robbie, le consideră o jignire la adresa familiei, iar fostul ei soț le gă­sește inutile, pentru simplul fapt că nu o vor putea aduce înapoi pe fiica lor. Hărțuită și amenințată, Mildred rămâne însă fermă în credința ei că așa ar pu­tea să fie găsit criminalul, iar sufletul Angelei și-ar găsi pacea.

În toată lupta ei de promovare a acestei campanii se învârtejesc forțe de tot felul, ce te conduc, fără să-ți dai seama, pe piste greșite. Un polițist alcoolic pe nume Dixon (Sam Rockwell), care pedepsește orice negru ieșit în cale, te face să crezi că tema filmului ar putea fi una legată de rasism. Un șef de poliție, Willoughby (Woody Harrelson), care declară cazul închis, pare a purta stindardul polițiștilor corupți. Un presupus vinovat de crimă, apărut brusc în scenă, te face să crezi că el este ucigașul.

Nimic din ceea ce te aștepți să urmeze, nu se întâmplă însă în filmul lui McDonagh. Fiecare pistă, anunțată de o conversație, de o acțiune, de un gest, se dovedește a fi falsă, iar tu rămâi bulversat în fața neconvenționalului.

Demoni umanizați. Povestea lui Mildred, femeia transformată într-o rocă a durerii, face loc altor povești în care descoperi alte suferințe: o moarte ino­pinată (în cazul lui Willoughby, care află că suferă de cancer), un polițist singur și neîmplinit (Dixon, care are har de detectiv, dar care ajunge un simplu ofițer de poliție), violențe casnice (fostul soț al lui Mildred, un tip violent, care o amenință chiar și acum).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close