Recomandare de carte: „Casa Golden”, un roman despre iubire și terorism, pierdere și reinventare

Oana Borviz 15/02/2018 | 16:43 Timp Liber
Recomandare de carte: „Casa Golden”, un roman despre iubire și terorism, pierdere și reinventare

Cel mai nou roman al lui Salman Rushdie nu este doar despre patru refugiați bogați și un cineast, ci mai ales despre crize identitare și sexuale, despre probleme rasiale și reinventare.

Acest articol apare în numărul 33 (5-18 februarie) al revistei NewMoney

Cărțile lui Salman Rushdie sunt, aproape fără excepție, cărți care te bântuie. Pendulând constant între lumea orientală și cea occidentală, de unde împrumută mituri, obiceiuri, tradiții, personaje, Salman Rushdie construiește povești năucitoare despre umanitate, politică și cultură pe care ajungi să le porți cu tine și fără să vrei.

Așa este și cel mai nou roman al său, „Casa Golden“ (publicat anul trecut și apărut recent la Editura Polirom), despre un enigmatic miliardar și cei trei fii ai săi, despre un cineast care vrea să le transpună povestea pe ecran, dar și despre societatea americană și despre spiritul vremurilor în care trăim.

Alter ego. „«Casa Golden» este atât de vast încât are propria sa meteorologie. Prognoza: vânt puternic“, scrie The New York Times făcând referire la complexitatea romanului.

Prin rafalele acestui vânt te strecori ca să ajungi mai aproape de personaje, să le descoperi miste­rele, să le înțelegi acțiunile. Miezul poveștii este o familie de indieni care descinde în New York ca o familie de monarhi europeni. Un conac elegant, în stil renascentist francez, sau Casa Golden cum este numit pe tot parcursul romanului, este locul din liniștitul cartier Macdougal-SullivanGardens, unde cei patru încep o nouă viață.

Nero Iulius Golden, un septuagenar scund, cu ochi negri, pătrunzători, îmbrăcat în haine scumpe, este prezența centrală în jurul căruia gravitează fiii lui: alcoolicul și agorafobul Petya, artistul extravagant Apu, și mezinul D, care ascunde un secret de zile mari. Despre acești fascinanți bărbați, care nu scot o vorbă despre originile lor musulmane și despre sursa imensei lor averi, vrea să afle mai multe René Unterlinden, vecinul care împarte cu ei superbele grădini The Gardens. Scopul nu este pura curiozitate, ci scrierea unui scenariu de film la care René, fiul unor profesori universitari, visează demult.

Adevăruri ascunse. O avere mare și o mare prăbușire, „un narator care nu este protagonist, dar care dorește să facă parte din acțiune“ (The New York Times) sunt indicii care te fac să compari acest roman cu cel al lui Francis Scott Fitzgerald, „Marele Gatsby“. Asemănările se opresc însă aici, Rushdie nelimitându-se doar la unghiul de vedere al cineastului, care-și tot imaginează cum se deru­lează viața enigmaticilor Goldeni, ci îmbină într-un mod ingenios povestea reală a celor patru cu intui­țiile și observațiile lui René.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.