Rafila: Să nu luăm măsuri excesive, care să ostilizeze populația. Cum s-ar putea desfăşura noul an şcolar

Elena Marinescu 24/07/2020 | 22:18 Ştiri
Rafila: Să nu luăm măsuri excesive, care să ostilizeze populația. Cum s-ar putea desfăşura noul an şcolar

Alexandru Rafila, preşedintele Societății Române de Microbiologie, a comparat situația din România cu cea din Italia și spune că i-am depășit de zece ori la numărul de cazuri raportat la populație în doar două luni. Reprezentantul României la Organizaţia Mondială a Sănătăţii a atras atenţia că trebuie pregătite mai multe variante pentru începutul anului şcolar, întrucât nu toate şcolile şi nu toate clasele sunt la fel. 

El a mai afirmat că lucrurile se pot îndrepta dacă urmăm exemplul Italiei, cu măsuri de siguranță flexibile, adaptate la specificul local și a avertizat că „este foarte important să nu luăm măsuri excesive, care să ostilizeze populația”. „Avem de zece ori mai multe cazuri decât Italia raportat la populație și am reușit această «performanță» în doar două luni”, a declarat Alexandru Rafila vineri seară, la Digi24.

Medicul a arătat că, în vreme ce în Italia oamenii respectă regulile, iar viața se desfășoară „cvasinormal”, la noi lucrurile merg în direcția opusă. Reprezentantul României în board-ul OMS susține că este de ajuns să respectăm regulile de igienă și de distanțare socială pentru ca lucrurile să se amelioreze.

Un cuvânt important de spus în această chestiune îl au autoritățile locale, care cunosc cel mai bine specificul local și știu ce fel de măsuri și cu ce intensitate trebuie impuse, astfel încât viața comunității să nu fie perturbată. „Este foarte important să nu luăm măsuri excesive, care să ostilizeze populația”, a avertizat Alexandru Rafila.

El a mai arătat că în acest fel ar scădea și presiunea asupra sistemului sanitar, în special asupra secțiilor ATI, care sunt suprasolicitate. „Paturile ATI dedicate acestor pacienți (COVID – n.r.) s-au umplut. Dacă la nivel național avem 2.600-2.800 de paturi ATI funcționale, 300-400 (ocupate de pacienți COVID – n.r.) reprezintă o cifră importantă doar pentru o patologie”, a mai spus Alexandru Rafila. El a admis că Ministerul Sănătății a cumpărat și echipamente mobile, dar acestea au nevoie de personal care să le deservească. „E o presiune pe sistem”, a concluzionat el.

Cum s-ar putea desfăşura noul an şcolar

Rafila consideră că şcolile cu număr mic de elev ar putea să desfăşoare orele normal, cu respectarea măsurilor de protecţie. În schimb, şcolile cu număr mare de elevi ar putea să facă ore inclusiv online. ”Aceşti copii trebuie să fie cât mai aproape de viaţa lor şcolară reală care presupune şi interacţiunea cu ceilalţi copii, adică să nu încercăm să îi transformăm în nişte cititori de tablete”, a precizat medicul.

Acesta a explicat cum vede derularea cursurilor: ”Cred că o clasă ar trebui să aibă 15 elevi. Băncile sau mesele la care sunt aşezaţi aceşti elevi ar trebui să fie undeva la 1,5 metri una de cealaltă. Cred că este important să limităm, cât este posibil, interacţiunea copiilor din clase diferite, pentru că dacă apare într-o clasă un caz, să nu mai avem niciun fel de problemă.

Copiii pot să iasă din clasă, dar să găsim o soluţie de decalare a pauzelor şi lucrul acesta cred că este perfect posibil, nu este o problemă, iar variantele ar trebui să existe cel puţin trei variante din punctul meu de vedere, să fie flexibil şi să adaptăm programul şcolar în funcţie de riscul, de modul de funcţionare şi de adresabilitatea din fiecare şcoală.

Şcolile care au un număr mic de elevi şi pot să respecte aceste condiţii, pot să îşi desfăşoare programul normal fără niciun alt fel de probleme, în afară de igienă, distanţă, mască. Sigur, cadrele didactice trebuie să poartă mască. Copiii permanent sau doar în pauză. Bineînţeles triajul epidemiologic la intrarea în şcoală”.

Potrivit acestuia, există şi varianta orelor online. ”Evident este varianta să ai învăţământ online, o săptămână sau 2-3 zile, 2-3 zile cu prezenţa în şcoală sau există alte şcoli care îşi pot prelungi programul şi pot separa elevii. În orice caz, aceste clase mari cu 30 – 35 – 40 de elevi, cu siguranţă nu vor putea funcţiona în această structură. Aceşti copii trebuie să fie cât mai aproape de viaţa lor şcolară reală care presupune şi interacţiunea cu ceilalţi copii, adică să nu încercăm să îi transformăm în nişte cititori de tablete.

Ei trebuie să interacţioneze unul cu celălalt. O să mai limităm, nu o să interacţioneze cu colegii din alt an, spre exemplu, dar copii din aceeaşi clasă trebuie să fie colegi, să discute unul cu celălalt”, a mai declarat medicul Alexandru Rafila. Acesta consideră că lucrurile trebuie pregătite încă de pe acum.