Publi-interviu. Fady Chreih: Am investit 130 de milioane de euro în 25 de ani

NewMoney 06/10/2020 | 13:30 Oameni
Publi-interviu. Fady Chreih: Am investit 130 de milioane de euro în 25 de ani

Fady Chreih, chief executive officer (CEO) al Rețelei de sănătate Regina Maria, spune că inves­tițiile pe care compania le-a făcut în in­fra­structura medicală depășesc 130 de milioane de euro, în cei 25 de ani de când a fost înființată. Suma nu include investițiile făcute în cele peste 30 de achiziții, cea mai importantă dintre acestea fiind spi­talul Ponderas. Cât despre perioada următoare, CEO-ul crede că infrastructura medicală, efortul de educare a me­di­cilor și asistenților, pre­cum și digitalizarea rămân câteva dintre priorități.

NewMoney: Care considerați că sunt cele mai importante evenimente din istoria de 25 de ani a lanțului de sănătate Regina Maria?

Fady Chreih: Compania a fost înființată în 1995. A început cu un cabinet mic de tot, în zona Unirii – de aici Centrul Medical Unirea. Un prim pas de dezvol­tare a fost lansarea de abonamente me­di­cale în 1996, ceea ce a schimbat fața medicinei private. Apoi a avut loc o extindere a rețelei, practic. În 2008, a fost lansată prima maternitate privată din România (maternitatea din cadrul spitalului Bă­neasa, n.r.). Apoi, în 2010, a fost cum­părat spitalul Euroclinic, primul pri­vat din România, iar în 2011, compania a fost rebranduită în Rețeaua de sănătate Regina Maria. Am avut determinarea fondurilor de investiții din acționariat, Advent International și acum Mid Europa Partners de a investi mult în infra­struc­tură medicală. Advent a intrat în acțio­na­riat în februarie 2010. Eu am venit în com­panie în mai 2010. Și a vândut, îm­pre­­ună cu fondatorul, Wargha Enayati (care mai avea 20%), în 2015 către Mid Europa Partners.

Toate profiturile au fost sută la sută reinvestite. Sunt peste 130 de milioane de euro investiți doar în infrastructură me­dicală – nu vorbesc de fuziuni și achi­ziții. Am făcut peste 30 de achiziții. Cea mai mare este spitalul Ponderas, acesta alăturându-se rețelei în 2016. Și aș mai puncta o investiție importantă pentru noi din punct de vedere strategic – spitalul din Cluj-Napoca, primul construit de la zero în acest oraș din 1968.

– V-ați propus ca la un moment dat re­țeaua să aibă acoperire națională. Când credeți că va veni acest moment?

Gândirea noastră strategică e în felul ur­mător: cu spitalele, acoperim toată țara. Dacă ești în sudul țării, vii la Bucu­rești ca să te operezi sau să faci o investi­gație complexă. Cluj-Napoca este un pol pentru tot Ardealul și nordul țării. Acum avem și în Timișoara un spital, care e pen­­tru zona de vest a țării. Mai avem spi­tale la Brașov, Târgu Mureș și Baia Mare.

Cu restul activităților suntem prezenți în peste 20 de județe. Credem că acope­rim toate județele în care avem nu doar cerere, ci și o ofertă pe care putem să o livrăm la un anumit standard de calitate. Extinderea în celelalte județe va fi pe anu­mite linii de business, probabil laboratorul și/sau medicina muncii pentru clienții corporate. Vrem să ne consoli­dăm prezența în județele în care suntem deja prezenți.

– Aveți 600.000 de abonați. Toți sunt corporate?

– Dacă vreți o cifră exactă, cred că 94% sunt corporate, companii mari și IMM-uri. Restul sunt persoane fizice – cei mai mulți, din București, Cluj-Napoca și Bra­șov. Creșterea pe zona de retail vine odată cu educația de prevenție.

– Pe scurt, care sunt principalele acreditări care vă diferențiază de concurență?

Suntem primul și deocamdată singurul furnizor de servicii medicale din România care are două acreditări internațio­nale serioase – e vorba de Joint Commission International, care îți certifică nu doar faptul că ai proceduri și procese bine stabilite, ci și faptul că le re­s­­pecți. Am decis să facem multe in­vestiții în această direcție, deși nu se văd. Avem acum 12 acreditări interna­ționale în di­ferite locații, în Ponderas Academic Hospital, în spitalul Bă­neasa, în spitalul Euroclinic, și suntem în plin proces de a obține alte acreditări. De ce luăm aceste acreditări? Le luăm pentru că se­tează un standard din punct de vedere managerial, operațional și medical. Trebuie să știi la ce te raportezi. Sunt multe așa-zise centre de excelență în România, este o titulatură pe care poți să ți-o declari singur. Cei care dau acreditări fac audituri incognito, independente, astfel încât să se asigure că ai o re­pu­tație intactă. Trebuie să te reacreditezi o dată la trei ani. E o provocare frumoasă, pentru că te men­ține la un standard pe care poți să îl oferi pacienților. Pacienții pun preț indirect pe aceste acreditări, în sensul că ai o rată scă­zută a mortalității sau o rată de si­guranță a actului medical foarte ridicată. Aceste acreditări presupun costuri ridicate, dar așa am ales, pentru că nu poți să fii și ieftin, și bun în același timp.

Care sunt principalele pârghii, în afară de salarii, prin care operatorii privați în­cearcă să reducă exodul de medici și asistente?

– Eu cred foarte mult că nu e doar despre salarii. Credem că este despre mediul de lucru în care să îți facă plăcere să muncești – infrastructura medicală –, să ai tot ce îți trebuie, să ai acces la tehnologia din toată lumea. Pe lângă mediul de lucru, cred în învățare continuă. Avem instrumente de a crește atât propriii angajați, cât și întreaga piață. Și avem trei brațe: Surgical Training Institute, singurul centru de training privat recunoscut european, care pregătește atât medici la început de carieră, cât și medici avansați, cu o competență foarte mare. Avem Clubul Regal al Medicilor, care pune accent pe cooperarea interdisciplinară în România. Al treilea braț este o facultate de asistente medicale. Se vorbește prea puțin despre asistente și despre nevoia de a avea personal suficient, dar și extrem de bine pre­gătit. Peste 46% din membrii Clubului Regal nu sunt din Regina Maria – sunt de la competiție, sunt de la stat, pentru că ne­voia de training, de a învăța ce se în­tâmplă în lume în mod real, e foarte mare. Cred că suntem o sursă de inspirație pentru foarte multă lume din România.

– Dacă nu ar fi venit pandemia, în cât timp credeți că ați fi ajuns la nivelul de digitalizare de astăzi?

În doi ani. Și totul s-a comprimat într-o lună. Clinica Virtuală, care e probabil cel mai important proiect digital al nostru, urma să fie lansată în 2021. L-am lansat în zece zile calendaristice, cu ajutorul fantastic al colegilor din IT, din marketing și al furnizorilor noștri. Suntem aproape de 100.000 de programări, în momentul de față. Și credem că va rămâne cererea tot acolo și după pandemie. Beneficiile sunt fantastice, pentru că mai ales oamenii din afara orașelor în care vor să meargă la con­­sultații economisesc bani și timp. De exemplu, dermatologia este printre primele specialități pe care le avem în Clinica Virtuală. Cred că niciodată online-ul nu va în­locui offline-ul, ci, așa cum se întâmplă în foarte multe industrii, sunt complementare. Legislația actuală permite toate for­mele de telemedicină pe perioada stării de alertă, sperând ca ea să fie reglementată final în perioada imediat următoare. Avem promisiuni atât din par­tea Ministerului Să­nătății, cât și din partea Comisiei de Să­nă­tate din Parlament că există interes să se re­glementeze. Există definițiile Comisiei Europene încă de acum 12 ani care regle­men­tează foarte bine lucrurile. Noi ar trebui să dăm copy/paste și să facem o lege pe subiectul ăsta.

– Credeți că piața, la sfârșitul anului, o să scadă față de 2019?

– Răspunsul la această întrebare va veni, cel mai probabil, undeva la finalul lunii septembrie. Vedem că există o recuperare în perioada de vară: toate persoanele bolnave care au stat acasă din frica de a nu se infecta cu COVID-19 vin să își rezolve pro­blemele medicale. Ne punem întrebarea cum va fi septembrie.

Cum caracterizați piața de servicii medicale private din perspectiva compe­ti­tivității?

– Piața este din ce în ce mai competitivă, ceea ce e un lucru foarte bun pentru pa­cienții noștri. Este o piață din ce în ce mai matură față de cum era acum 25 de ani. Acum e dominată de cinci-șase jucători mari și devine din ce în ce mai stratificată, pentru că un jucător cu vechime în piață va fi interesat să-și păstreze reputația bran­dului, nu doar a echipei medicale, ceea ce aduce procese, proceduri, profesionalizare și corporatizare într-un sens corect.

– Vă așteptați ca pandemia să accen­tueze consolidarea pieței?

– Mă aștept atât la consolidarea celor mari, cât și a celor mici, deci la o polari­zare. Mă aștept ca anul viitor să vedem multe, multe probleme pentru cei de talie medie. Costurile personalului medical sunt din ce în ce mai mari, ai o presiune a pieței din perspectiva prețurilor. Presiunea pe costuri se translatează fie într-o majorare de pre­țuri, dacă îți permite piața, fie într-o di­minuare a marjelor. Dar până unde poți diminua marjele astfel încât să fii la un nivel corect de calitate și sigu­ranță a actului medical? Sunt convins că acele cabinete mici, deținute de unu-doi-trei medici, vor rezista foarte bine și s-ar putea chiar să crească, pentru că pot să pivoteze foarte ușor. E businessul lor, mom&pop shop care întotdeauna e mai flexibil, mai agil, atâta timp cât nu are un grad de îndatorare foarte mare.

Cum vedeți Regina Maria în urmă­torii 25 de ani?

– Dacă în 25 de ani zicem că am făcut cea mai frumoasă rețea de sănătate din România – mă refer la standardele de excelență internaționale, la cele mai mari investiții în infrastructură medi­cală –, în următorii 25 de ani, Regina Maria va avea un impact și mai mare în comunitate decât îl are astăzi. Cred că ne vom implica și mai mult în zona de educație medicală.

– În următorii 25 de ani, Regina Maria va avea un alt proprietar. Cine vă aștep­tați să fie acesta?

– Am deja o experiență de șapte ani ca CEO, iar de 10 ani sunt în companie. Inițial, am venit ca director executiv, timp în care s-a schimbat acționariatul. Ce cred foarte mult este că există o stra­tegie coerentă a rețelei. Există un plan coerent. Vom găsi un acționar care să potențeze și mai mult planurile noastre viitoare. Pentru mine personal și pentru Regina Maria, nu contează dacă acționarul e strategic sau e un fond de investitii, ci contează să știm ce avem de făcut. Și știm ce avem de făcut.

Fady Chreih – scurt CV

Uneori, pasul de la banking la serviciile private de sănătate e unul firesc.

  • Studii. După absolvirea cursurilor universitare, Fady Chreih a obținut un master în administrarea afacerilor la Universitatea Sheffield. Totodată, a urmat cursuri de specializare la școli prestigi­oase, precum Harvard Business School, IMD Business School sau Stanford University Graduate School of Business.
  • Începuturi. Actualul CEO al rețe­lei Regina Maria și-a început cariera la Banca Transilvania, unde a fost director adjunct al diviziei de clienți IMM la nivel național. Tot în cadrul băncii, a condus divizia care se ocupa de clienți din domeniul medical.
  • CEO. Chreih a venit la Regina Maria în mai 2010, pe funcția de director exe­cutiv. Un an mai târziu, compania trece printr-un proces de rebranding: renunță la denumi­rea inițială Centrul Medical Unirea și de­vine Regina Maria. În 2013, el este numit CEO-ul compa­niei. Doi ani mai târziu, fon­datorul Wargha Enayati și fondul Advent International care devenise între timp și acționar majoritar, vând compania către Mid Europa Partners.