Povestiri de la Hollywood: „Urzeala tronurilor“ versus „Stăpânul inelelor“ sau cum se dă azi lupta dintre vechi și nou

Mimi Noel 22/09/2022 | 10:21 Global
Povestiri de la Hollywood: „Urzeala tronurilor“ versus „Stăpânul inelelor“ sau cum se dă azi lupta dintre vechi și nou

„Urzeala tronurilor“ versus „Stăpânul inelelor“ sau cum se dă azi lupta dintre vechi și nou. Studioul de 100 de ani al ce­lor de la Warner Bros. declară un război al megabugetelor împotriva mult mai tinerilor săi rivali din segmen­tul de streaming video.

Peste jumătate de miliard de dolari bă­gați în lupte cu săbii, vrăjitorie și sex au ajuns pe micile ecrane recent. Pe 21 august, Warner Bros. Discovery a lansat pe HBO și pe HBO Max „Casa Dragonului“, un spin-off al hitului „Urzeala tronurilor“, produs cu peste 150 de mili­oane de dolari. Suflându-i în ceafă, pe 1 sep­tembrie, Amazon Prime Video a lan­sat la rându-i „Stă­pânul inelelor: Ine­lele pu­terii“. Cu un cost de producție, pe surse, de 465 de mili­oane de dolari, Ama­zon oferă astfel cea mai scumpă piesă de te­le­viziune pro­dusă vreodată, comen­tează britanicii de la revista The Economist.

Lansările aproape simultane implică evident și o luptă epică pentru audiență. În subsidiar, se mai dă o altă luptă, pe ter­men mai lung de data aceasta, care pune față în față vechile studiouri ale Hollywoodului cu producțiile noilor platforme de streaming.

Warner Bros., unul dintre cele mai res­pectabile studiouri de film americane (face parte din așa-numitul Big Five al producției cinematografice americane – Universal Pictures, Warner Bros., Paramount Pictures, Walt Disney Pictures și Columbia Pictures), va împlini anul viitor 100 de ani. În colțul opus al ringului avem companii de tipul Amazon, gigantul care face bani din comerț online și servicii de cloud și care și-a lansat platforma de streaming video abia acum cinci ani. Pe măsură ce lupta serviciilor de streaming se intensifică, fiecare tabără crede în propriile atuuri în fața competitorilor.

Bătălia generațiilor

În ultima vreme pare că dragonii bătrânului Hollywood au avut câștig de cauză. Investitorii au năvălit în zona companiilor de streaming video în perioada pandemică 2020-2021, dar și-au temperat elanul pe măsură ce numărul abo­naților noi a stagnat. Netflix, care vorbea cândva de o piață potențială de 800 de milioane de abonați, pare să fi stagnat la 220 de milioane. Mai mult, cotația acțiu­ni­lor a scăzut cu 60% anul acesta.

Pe 10 august, bătrânul Hollywood și-a arogat o victorie simbolică în fața taberei tinerilor jucători, când Disney a anunțat că a depășit Netflix, ajungând la 221 de mili­oane de utilizatori. Totalul, de fapt, numără de două ori abonații Disney, care oferă di­verse servicii, ignorând faptul că o mare parte dintre ei sunt în țări care plătesc abo­­­namente ieftine (vezi India). Chiar și așa, succesul Disney a anulat orice îndo­ială că studiourile tradiționale pot juca pe piața serviciilor de streaming video.

Distracție și profit

După doi ani în care a cheltuit semnificativ pentru a-și tot mări baza de abonați, Hollywoodul se con­centrează din nou pe afacerea sa preferată – să facă bani (a se citi profit). Cei de la Dis­ney spun că serviciul lor de streaming, Disney+, va atinge anul acesta un vârf al pierderilor, iar din 2024 va intra pe profit. Un motor va fi creșterea prețului abonamentelor, începând din decembrie.

Într-o raportare recentă, noul chief exe­cutive officer (CEO) și președinte al Warner Bros. Discovery (în aprilie, Discovery și AT&T au încheiat tranzacția pentru a combina afacerea WarnerMedia cu Discovery), David Zaslav, a criticat fără menajamente vechea strategie: „Investește, investește, investește și apoi cere foarte puțin“. Obiec­tivul lui Warner este acela ca serviciul său de streaming să obțină un profit ope­ra­țional brut de 1 miliard de dolari până în 2025, a mai declarat Zaslav. „Dacă reușim asta, nu-mi pasă ce număr de abonați avem. Vrem să fim însă siguri că abonații pe care îi avem plătesc.“

La rândul lor, vechile formate media joacă și ele un rol în toată această poveste. Cinematografele, ale căror încasări la nivel global au scăzut cu 80% în 2020, s-au re­des­chis. Chiar și așa, box-office-ul nu mai este ce era. Cineworld, al doilea cel mai mare lanț internațional de cinematografe, se pregătește să declare falimentul, potrivit unor informații ale publicației americane The Wall Street Journal. Însă Paramount, „dragonul“ hollywoodian de 110 ani, a dat lovitura cu lansarea peliculei „Top Gun: Maverick“, anunțând în mai în­casări de peste 1 miliard de dolari.

Warner, care în 2021 și-a lansat toate fil­mele pe platforma de streaming simultan cu lansarea în cinematografe, a revenit acum la premiere care rulează exclusiv în cinematografe, ca odinioară.

Parcurile tematice sunt din nou luate cu asalt – Disney generează venituri-record și profit pe măsură. Mai mult, în timp ce pentru platformele de streaming businessul devine tot mai dur, iată că până și televiziunile prin cablu, aflate în declin de ceva vreme, se descurcă mai bine: „Concret, avem patru, cinci sau șase centre de venit“. Într-o lume în care lucrurile se schimbă, există enorm de multă incertitudine și un potențial mare de inovație, este mai stabil și mai bine așa decât să ai un singur centru de venit“, le-a mai spus Zaslav investitorilor.

Modele de business

Ar putea fi un argument convingător împotriva unei companii tinere precum Netflix, care depinde în totalitate de serviciul de streaming ofe­rit. Problema pentru bătrânul Hollywood este că unii dintre noii săi rivali au chiar mai multe și mai variate centre de venit. În timp ce calea către profit a celor de la Warner va trebui să treacă prin perioada dură a tăierilor drastice – a închis deja serviciul de știri transmise prin streaming CNN+ și a pus la conservare producții neterminate („Batgirl“), Amazon nu dă deloc semne de austeritate. Pe lângă pelicula cu buget uriaș „Stăpânul inelelor: Inelele puterii“, Amazon a cumpărat recent cu 8,5 miliarde de dolari legendarul studio Metro Goldwyn Mayer (pe platourile căruia s-a filmat, printre altele, seria „James Bond“), dar și drep­turile de televizare a meciurilor din NFL (liga de fotbal american) pentru suma de 1 miliard de dolari pe an.

Banca de investiții americană Morgan Stanley estimează că Amazon va cheltui 16 miliarde de dolari pe conținut media anul acesta, în mare parte producții video. Adică peste suma de 14 miliarde de dolari investită de Netflix. Se pare că Amazon ar putea ajunge anul viitor cu aceste investiții la pragul de 20 de miliarde de dolari, com­pletează The Economist.

Spre deosebire de bătrânii dragoni holly­woodieni, tinerele platforme de streaming nici nu au nevoie să se asigure că sunt plătite de abonați, remarcă Zaslav, de la Warner. Amazon Prime Video există pentru a-i ține pe abonați conectați la Prime, fapt ce are ca principal beneficiu transport gratuit pentru cumpărăturile făcute pe Ama­zon. Apple își extinde constant serviciile de TV+, cu scopul de a-și ține consu­matorii în ecosistemul telefoanelor și al computerelor Apple, locul din care gigantul face cei mai mulți bani. Serviciile video oferite de Amazon și Apple oferă și un vii­tor loc pentru servicii de publicitate, un business în care ambele au mari ambiții.

La toate astea, bătrânul Hollywood ri­postează, oferind audienței sale pachete mai mari de conținut la un preț redus. Începând cu vara viitoare, Warner va încerca să combine serviciul său principal de strea­­ming – HBO Max – cu Discovery+. Cei de la Disney experimentează și niște pachete cu discount, precum ESPN+ și Hulu.

Pactul

Cu toate acestea, rivalii noi ai bă­trâ­nului Hollywood oferă pachete de alt gen. Spre exemplu, oferta video propusă de Apple este mult mai mică decât a celor de la Disney sau de la Warner, dar pache­tul „AppleOne“ include nu doar filme, ci și muzică, jocuri, spațiu de stocaj, știri și fitness (lucrează la un astfel de abonament direct de pe iPhone). Amazon Prime vine și el cu o ofertă de be­­neficii la fel de vari­ată, iar pentru o gos­podărie care caută să facă economii, astfel de pachete s-ar putea să se dovedească extrem de tentante.

Ar putea fi motivul pentru care dragonii bătrânului Hollywood sunt pe punctul de a încheia un pact – să facă afaceri cu tinerii. Pe 15 august, Paramount a anunțat un acord cu retailerul Walmart, parteneriat în care membri ai Walmart+ (răspunsul retailerului la Amazon Prime) vor primi acces gratuit la serviciul de streaming Paramount+. Asemenea companiilor Amazon și Apple, Walmart vede în conținutul media o cale de a-i menține loiali pe clienții businessului său principal. Mai mult, recent, a introdus și conținut muzical în pachetul Walmart+, în urma unui acord încheiat cu Spotify, cel mai important servi­ciu de streaming audio.

După cum ușor se poate vedea, bătălia pe atenția spectatorilor se intensifică, iar în­fruntarea dintre vechi și nou se dove­dește la fel de sângeroasă ca un episod de „Urzeala tronurilor“. Pentru consumatori, care au mai multe opțiuni și mai multe oferte ca niciodată, toată această încle­ș­tare este doar distractivă.

Alianțe

Pe măsură ce lupta serviciilor de streaming se întețește, rivalii aruncă în încleștare toate atuurile.

  • FUZIUNEA. În mai 2021, AT&T și Disco­very au încheiat un acord definitiv, o fuziune. Noua companie combină activele premium de divertisment, sport și știri ale WarnerMedia cu cele mai importante companii de divertisment și sport internaționale deți­nute de Discovery (Discovery Channel, Discovery+, Warner Bros. Entertainment, CNN, CNN+, DC, Eurosport, HBO, HBO Max, Food Network, Investigation Discovery, Travel Channel, MotorTrend, Animal Planet, Science Channel, Cartoon Network, Turner Classic Movies etc.).
  • PARTENERIAT. Walmart a convenit să încheie un acord cu Paramount Global pentru a le oferi serviciul de streaming Paramount+ clienților programului de abonament Wal­mart+. Acest abonament costă lunar aproape 13 dolari – include transport gratuit la comenzi și reduceri la combustibil, precum și accesul gratuit timp de șase luni la serviciul de muzică premium Spotify. Walmart a mai negociat parteneriatul cu Disney și cu Comcast.

Acest articol a apărut în numărul 147 al revistei NewMoney.

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.