Povestea șefului Renault, un exponent al superelitei care conduce lumea

Mimi Noel 14/08/2017 | 13:22 Global
Povestea șefului Renault, un exponent al superelitei care conduce lumea

Acest articol apare în numărul 21 (7-27 august) al revistei NewMoney

Muncește 65 de ore pe săptămână, alte 12 le pe­­tre­­ce în avionul companiei și încă nu se poate imagina lenevind la pensie. Carlos Ghosn, CEO și președinte al grupului Renault-Nissan-Mitsubishi, este considerat de mulți cea mai epică și relevantă întruchipare a omului-Davos, globalistul prin excelență.

Carlos Ghosn (63 de ani), născut în Brazilia, crescut în Liban și educat în Franța, se consideră, cu mân­­drie, un cetățean al lumii. Dar într-o epocă a Brexitului și a unui președinte ca Donald Trump la Casa Albă, este o mândrie ce poate părea ana­­cro­­ni­­că. „Da­­că te crezi un cetățean al lumii, ești de fapt ce­­tă­­țea­­nul de nicăieri“, spunea premierul britanic Theresa May anul trecut. A fost unul dintre nume­­roasele uper­cuturi date „omului-Davos“, după cum au fost etichetate elitele transfrontaliere care anual ajung la celebrul Forum Economic din Elveția.

Ei bine, Ghosn reprezintă această specie în cea mai pură formă a sa. În timp ce merge pe scena de la Davos, în cadrul sesiunii de întrebări și răspunsuri, nu se poate ghici dacă politica din ultimul an a lăsat sau nu vreo urmă asupra lui. În audiență sunt stu­­denți la școli de afa­­ceri, nu politicieni, așa că majoritatea întrebărilor pe care le primește îi sunt familiare ca niște vechi prieteni: ce vă determină să preluați companii cu probleme și cum reușiți mai totdeauna să le re­­dre­­sați? Cum ați reușit să deveniți primul stră­­in în fruntea unei mari companii japo­­ne­­ze? Care este secretul cu care reușiți să câștigați res­­pec­­tul și loialitatea angajaților din culturi atât de diverse?

CU OCHII PE PERFORMANȚĂ. „Stau cu ochii pe fi­­șa de evaluare“, răspunde Ghosn. Producție, profit, creș­­­­tere – pe scurt. Apar tot timpul probleme care îți distrag aten­­ția, dar a învățat să le gestioneze. De pildă, în Ja­­ponia, există tendința de a păstra oamenii, indiferent de rezultate. Dar dacă pierzi din vede­­re fișa de evaluare, vei avea probleme. Dacă începi să-ți spui „nu e foarte competent, dar este un om atât de dră­­guț“, atunci ajungi să faci compromisuri.

Urmează o provocare indirectă lansată de cineva din audiență: oare tot ce poate un CEO modern este să-și protejeze rezultatele financiare? Un consultant de business thailandez îl provoacă să ia în conside­­rare exemplul mașinilor fără șofer și posibilitatea de a decongestiona traficul. Nissan este deja lider în domeniu și vinde modelul Serena în Japonia. Tot­­o­­da­­tă, sugerează consultantul, companii auto precum cele conduse de Ghosn ar trebui să introducă aceste modele în capitale precum Bangkok sau în alte orașe subdezvoltate, unde globalizarea acce­­le­­ra­­tă a gene­­rat o urbanizare haotică și un trafic sufocant. Ra­­țio­­na­­mentul clasic de business reco­­man­­dă testarea aces­­tor modele pe infrastructuri avan­­sa­­te, dar de ce nu s-a concentrat Ghosn pe zonele unde aceste mo­­de­­le ar avea cel mai mare impact? „Să schimbi întreaga societate, să aduci o inovație care răstoarnă totul“, mai îndeamnă consultantul.

„La sfârșitul zilei, suntem un producător de ma­­șini“, îi spune consultantului. „Să nu uităm asta. Pu­­tem contribui la o societate mai bună, dar dacă ur­­mă­­rești asta, nu prea poți din poziția de pro­­du­­că­­tor de mașini. Ar trebui să fii altceva: politician.“

Politica este ceva cu care trebuie să lucrezi și să o depășești. Un om în poziția sa, explică Ghosn, poa­­­­­­te schimba lumea, creând oportunități prin globali­­za­­re. Este o forță căreia nu i te poți împotrivi, ar fi ca și cum ai declara război legii gravitației. Însă pe fon­­dul adâncirii prăpastiei dintre veniturile manage­­rilor și cele ale salariaților și a altor inechități, nea­­jun­­su­­rile globalizării sunt tot mai evidente. Ghosn nu neagă părțile ei neplăcute, dar crede că toc­­mai reacțiile negative pot naște corecții care să dea o față mai umană globalizării. Are o convingere însă: nici cel mai acerb critic nu poate nega faptul că, în istoria omenirii, nicio forță nu a generat un bine economic și social mai mare decât această cir­­cu­­la­­ție globală a bu­­nu­­rilor, banilor și culturii. Brexitul, ale­ge­­rea lui Trump la Casa Albă și ascensiunea populismului anticomercial sunt doar mici obstacole pe un drum foarte lung și plin de beneficii.

GLOBALISTUL. Internetul este plin de meme-uri în care Ghosn este comparat cu Mr. Bean, ghinio­nistul om de rând britanic interpretat de comi­­cul Rowan Atkinson. Există o vagă asemă­­na­­re, dar îți dai seama că nu poate fi făcută o com­parație mai nepotrivită în momentul în care îl vezi pe viu pe șe­­ful Renault. Nu de­gajă nimic buf, iar încrederea pe ca­­re o transmite îl ajută să iasă din orice situație. Arată la fel când discută cu sudorii dintr-o uzină ca atunci când discută subiecte politice cu liderul de la Kremlin, Vladimir Putin.

Când te uiți la cariera și viața directorului Renault, pare să fi fost predestinat să devină un globalist. Bu­­nicul său, originar din Liban, a ajuns la 13 ani la Rio de Janeiro după trei luni petrecute pe mare. A pus bazele unui serviciu de taxi aerian, pe care după mai mulți ani l-a preluat Jorge, tatăl lui Ghosn. La doi ani, Ghosn s-a mutat cu mama sa în Beirut, cel mai cosmopolit oraș al Orientului Mijlociu la acel moment, iar când a făcut 17 ani a ajuns la Paris pentru a studia ingineria. Undeva pe acest parcurs biogra­­fic, s-au conturat și câteva considerații filosofice per­­so­­nale: identitatea este adiție, nu sub­­sti­­tuție. Dacă cineva se naște în Brazilia și apoi absoarbe cultura fran­­ceză, crede Ghosn, sunt ex­­pe­­rien­­țe care îi for­­mea­­ză identitatea. În cariera sa în companii globale precum Michelin, Renault și cel mai recent grupul Re­­nault-Nissan, Ghosn a putut să aplice această filosofie personală în companiile pe care le-a condus.

LE COST-KILLER“. Anul trecut, Mitsubishi Motors era în cădere liberă, după ce au apărut informații des­­pre falsificarea kilometrajului la unele mașini. Când directorul executiv al Mitsubishi, Osamu Masuko, i-a sugerat lui Ghosn varianta ca grupul Renault-Nissan să înglobeze și compania sa, acesta din ur­­mă nu a ratat ocazia de a lărgi alianța auto. Un exem­­­­­­­­plu al bine-cunoscutei specialități a casei Ghosn: resuscitarea companiilor aflate în ago­­nie. A fă­­­­cut acest miracol în anii ’90 cu Renault, perioadă în care și-a câștigat eticheta Le Cost Killer (Ucigașul costurilor), care-l deranjează și azi. A tăiat atunci 21.000 de poziții în orga­­ni­­gra­­mă, a re­­dus masiv costurile și a rentabilizat compania. Re­­pu­­tația de mana­ger fără mi­­­­lă es­­te imediat con­­tra­­ca­­rată de Ghosn: de­­ciziile pe care le ia fac loc re­­­­vi­­ta­­li­­ză­­rii com­­pa­­ni­­ei și creșterii.

Când Mitsubishi a devenit parte a ali­­an­­ței Renault-Nissan, Ghosn a insistat ca întâlnirea cu presa din Ja­­­­po­­nia să fie mutată de la sediul Nissan într-un spa­­țiu neutru, pentru a evita per­­cep­­ția că grupul pe care-l conduce a înghițit un rival ră­­nit. În Indonezia, a încercat să-i asigure pe muncitori că brandul Mitsubishi nu va dis­­părea odată in­­te­­grată în grup compania. Vor fi pu­­se la un loc ope­­rațiunile de achi­­zi­­ție, anumite plat­­forme de bază și une­le ope­­­rațiuni de producție. Identitatea cen­­trală a brandului Mitsubishi va ră­mâne intactă, asigură șeful ali­­an­­ței.

PUȚINĂ POLITICĂ. Ghosn se afla la New York, când, în mai, Franța avea un nou președinte, în persoana lui Emmanuel Macron. Indiferent de cine ajungea la Palatul Elysee, votul avea o impor­tanță vitală pentru Ghosn. Statul francez deține 19,7% din Renault. Evident că alegerea lui Marine Le Pen nu era do­­rită. Când a pe­­­­­­rorat împo­­triva glo­­ba­­liștilor ca­­re pun umărul la di­­­­soluția Fran­­ței în mag­­ma globală, Le Pen se referea și la nu­­me­­ro­­șii Carlos Ghosn răspândiți prin toată lumea. 

De anul trecut, când acești politicieni protecțio­­ni­ș­­ti au început să câștige alegerile, abordarea lui a de­­venit mai curând pragmatică decât confron­­ta­­țio­­na­­lă. După Brexit, Ghosn a sugerat că Nissan ar pu­­tea închide fabrica din Sunderland. După câteva luni, a avut o întâlnire privată cu Theresa May, care l-a con­­vins că va face eforturi să protejeze interesele ali­­an­­ței. La câteva zile după în­­­­tâlnire, acesta anunța oficial că urmează să con­­s­­tru­­­­­­iască noile Qashqai și X-Trai Suv în Sunderland.

A urmat însă alegerea lui Donald Trump. Nissan este cel mai mare constructor de mașini din Mexic și aproape un sfert din producție se vinde pe teritoriul american. Ghosn a fost sigur că va ajunge la un nu­­­­­­mitor comun cu Trump, cu care nu se întâlnise ni­­cio­­­­­­­­dată. Chiar dacă piața americană continuă să sca­­­­dă, Ghosn a insistat că Nissan are nevoie să-și mă­­rească oricum capacitatea în America. „America pe primul loc, locuri de muncă în Ame­­ri­­ca. Nu avem nicio problemă cu asta“, a spus Ghosn.

Apoi a venit victoria lui Emmanuel Ma­­cron. „Cred că toată lumea este foar­­te optimistă“, a spus acesta la sediul Nis­­san de pe Lexington Avenue. Chiar dacă Macron nu este un adversar al glo­­balizării precum Le Pen, to­­tuși este puțin probabil că-l va îmbră­­ți­­șa prie­­te­­nește pe Ghosn.

Cei doi au o istorie comună și nu fă­­ră tensiuni. În ultimii doi ani, Ghosn a încercat să determine guvernul fran­­cez să renunțe la pachetul de acțiuni pentru ca alianța să capete mai mult control. În 2015 însă, cu Macron mi­­nistru al Economiei, statul și-a mărit de­­ți­­ne­­rea pen­­tru a asigura mai multe voturi în Consiliul de Ad­­ministrație. Macron i-a dezvăluit lui Ghosn acest joc de putere cu doar câteva ore îna­­in­­te ca in­­for­­ma­­ția să devină publică. Guvernul a suge­­rat că achiziția ac­­țiunilor este tem­­po­­ra­­ră, dar si­­tu­­a­­ția nu s-a schimbat încă.

Iar fricțiunile evidente dintre cei doi s-au intensificat anul trecut când Macron a etichetat drept „excesiv“ pachetul compensator al lui Ghosn – 7,1 mili­­oa­­ne de euro – și a amenințat că va introduce o le­­gis­­­­lație nouă care să limiteze retribuțiile executivilor. De precizat că veniturilor pe care Ghosn le primește de la Renault li se adaugă cele primite de la Nissan – 10,6 milioane de dolari anul trecut. La câ­­teva luni după amenințarea făcută de Macron, Fran­­ța a adoptat reglementări care le permit acțio­­na­­rilor să limiteze compensațiile executivilor.

Evident că antiglobalismul european și dezgustul public pentru omul-Davos nu s-au evaporat odată cu alegerea lui Macron. Acesta chiar a fost ironizat și criticat că și-a petrecut noaptea de după victoria electorală nu ca un om al poporului, ci la celebrul bis­­tro La Rotonde din Montparnasse, frecventat de elitele artistice ale secolului trecut. Acest gen de cri­­tici publice nu par să-l des­­cum­­pănească pe Ghosn.

„Înțeleg foarte bine frustrarea oamenilor care mun­­cesc. Cred că este totuși responsabilitatea companiilor să anticipeze, prevină, să se pregătească. Fără lucruri făcute peste noapte și comunicate date brutal oamenilor a doua zi“, spune Ghosn.

CIFRE. Revine la fișa de evaluare. În cadrul alianței pe care o conduce, spune el, toți managerii celor 60 de fabrici știu pe ce loc se află într-un top al pro­­­­duc­­ti­­vității. Și dacă li s-a dat șansa să facă îm­­bu­­nă­­tățiri și nu au făcut-o, cum poa­­te atunci cineva să pretindă că este ne­­drept ca fabrica să se în­­chi­­dă, de exem­­plu?

În cadrul unei ședințe cu 40 de exe­­cutivi ai Nissan din Asia, Ghosn în­­trea­­bă nerăbdător cifrele – veniturile totale pe Asia de Sud-Est. Cineva spune 223 de milioane de dolari, dar Ghosn știe că este mult mai mult. Suma corectă, 3,58 miliarde de do­­lari, tot nu-l liniștește. Nissan vinde opt modele în Thailanda și operează cu o margine de profit de 2%. Mitsubishi, considerat partenerul mai slab al ali­­an­­ței, a performat de fapt mai bine, cu o marjă de 10%.

În timpul ședinței, Ghosn ține să-și marcheze ne­­mul­­țumirea cu un pumn în masă. „Sincer, nu-mi pot explica de ce avem o prestație atât de slabă“, le spu­­ne manage­­ri­­lor.

Nissan nu și-a atins obiectivele de pro­­fit și cotă de piață propuse pentru cin­­­­cinalul încheiat pe 31 martie. Cu mar­­je operaționale de 6,3% (Nissan) și 6,4% (Renault), cele două branduri s-au apropiat de mar­jele celor de la To­­yo­­ta – 7,1%. Cu marja de 2,8%, Mitsu­­bishi scade media de profit a alianței auto.

Alianța lui Ghosn nu este singurul pro­­ducător au­­to care se luptă să men­­ți­­nă un echilibru între profit și creștere. General Motors a reușit să-și îmbu­­nă­­tă­­țeas­­că cifrele printr-un control mai bun al operațiu­­ni­­lor globale, abandonând Europa în mare parte și tăind investițiile neprofitabile din India, Rusia și din alte piețe emergente.

Ghosn nu renunță la atuurile lui. La ședintele cu executivii din Asia, și-a expus planul de a îmbunătăți cifrele regionale ale Nissan, insistând pe faptul că experiența și anvergura Mitsubishi pot fi cheia succesului Nissan. Astfel, ar putea concura serios Toyota cu noul model electric care s-ar putea vinde în 8.000 de unități în China.

În primele cinci luni ale anului, alian­­ța condusă de Ghosn s-a plasat pe locul al treilea în lume, cu o creștere a vân­­ză­­rilor de 9% – 3,9 milioane de autovehicule, spune Felipe Munoz, analist la Ja­­­­to Dynamics. Este cu 394.000 mai pu­­țin decât liderul industriei Volkswagen AG și doar cu 38.000 mai puțin decât Toyota. Aceste cifre exclud pro­­duc­­ția companiei rusești AvtoVaz și camioanele chinezilor de la Dongfeng, ambele fiind joint-venture-uri care fac parte din alianța lui Ghosn. De asemenea, nu sunt luate în calcul nici cifrele din țări mici din Asia, Africa și America Latină unde raportările durează mai mult.

IMPERIILE MODERNE DE BUSINESS. Întrebarea es­­te dacă Ghosn va mai rămâne șeful alianței chiar și atunci când lucrurile nu vor mai mer­­ge bine? La înce­­pu­­tul acestui an, a renunțat la funcția de CEO al Nissan, dar a rămas președintele companiei și evident CEO și președinte al alianței. Renunțarea la funcția de CEO al Nissan a alimentat speculațiile privind o posibilă retragere, dar voci din alianță insistă că nu se grăbește nimeni să gă­­seas­­că un succesor.

Pus să vorbească de hobby-uri, alege cititul. Pre­­feră cărți despre Imperiul Roman. „Perioada aceea este foarte relevantă pentru secolul al XXI-lea, cu mul­­te exemple utile pentru un director executiv“, își explică Ghosn pasiunea. Nu merge până acolo în­­cât să se considere un Iulius Cezar modern, dar când desenează viitorul alianței, vorbește de un imperiu de business construit pe o fundație capabilă să sus­­ți­­nă puterea prin expansiune, incluzând noi și noi companii în armătura sa, o prelungire a tendinței naturale a lumii spre consolidare și creștere.

„Uitați-vă puțin spre istorie, la toate marile imperii ale lumii. Romanii, grecii, otomanii. Toate s-au pră­­­­­bu­­șit, dar toate au împărtășit o trăsătură co­­mu­­nă: atracția inevitabilă a glo­­ba­­­­­­li­­ză­­rii a fost forța care le-a conferit putere și pe ca­­re s-au bazat cât de mult au putut.“ Și lasă să se în­­țe­­lea­­gă că va face la fel pentru alianța pe care o conduce.

 

Cursa globală

Extrem de bine poziționată anul acesta, alianța Renault-Nissan marchează procente importante de vânzări în China, dar mai ales pe piețe-cheie precum Rusia și Brazilia.

TOP TREI. În 2016, liderul industriei auto a fost Volkswagen, cu 10,3 milioane de vehicule vândute. A fost urmat de japonezii de la Toyota, cu 10,2 milioane de unități, și de General Motors, cu 9,5 milioane de automobile.

RENAULt -NISSAN 2017. Revenire spectaculoasă pentru alianța lui Ghosn, care în primul trimestru al anului s-a clasat pe locul al patrulea într-un top zece al producătorilor auto, cu 2,338 milioane de mașini vândute.


FOTO: Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.