Povestea firmei cu numărul 384 din România postdecembristă al cărui proprietar a vrut să se facă actor
A vrut să fie actor, dar a renunțat relativ repede la idee. A urmat în schimb studii de economie, iar de 28 de ani face spectacol în turism. E Alin Burcea, fondatorul firmei cu numărul 384 din România postdecembristă, Paralela 45.
Acest articol a apărut în numărul 51 (22 octombrie – 4 noiembrie) al revistei NewMoney
La sediul agenției Paralela 45 e liniște. E ora 8.30, dimineața, și e liniște nu pentru că nu ar fi nimeni la serviciu, ci pentru că mai toți angajații sunt la ședință în biroul proprietarului agenției, Alin Burcea. După o jumătate de oră, acesta iese din birou și spune că își ține angajații în priză pentru că pregătește noi programe și strategii de dezvoltare ale companiei.
Din 1990 încoace, a reușit să mențină Paralela 45 între primii cinci jucători din piața turismului, agenția axându-se în special pe vânzarea de vacanțe externe. Dar până să ajungă aici, totul a început cu o dilemă: a fi sau a nu fi… student la teatru.
Era întrebarea pe care tânărul absolvent de liceu Alin Burcea și-o punea în 1983, și la care avea să găsească răspuns în urma unei discuții cu tatăl său, care era la acea vreme șef de șantier la Casa Poporului. „Era riscant să dau la teatru și să pic. Automat, plecam în armată și pierdeam doi ani“, își amintește Burcea. Tatăl său l-a sfătuit să se îndrepte către o facultate la care are șanse să intre din prima încercare, astfel încât, după absolvire, la cel mult 22 de ani, să poată reveni la teatru. I-a ascultat sfatul și a intrat al doilea la Academia de Științe Economice, la specializarea Turism.
JUPITER–SIBIU–BUCUREȘTI. Încă din primul an de facultate a absolvit școala de ghizi, reușind ulterior să obțină și un atestat de animator-prezentator. În prima vacanță din facultate a făcut practica la restaurantul Scoica din Jupiter, unde a fost ajutor de ospătar. Pentru că avea talent artistic a dat o probă în fața șefului de unitate al barului Paradis din Jupiter, Ion Petcu, și a obținut un extra-job ca animator. Așa a început să câștige câteva sute de lei pe noapte. În al doilea și al treilea an de facultate și-a făcut practica tot în Jupiter, mai întâi în recepția hotelului Cometa, iar apoi la Meteor. Și cum vorbea bine engleză, franceză și spaniolă a fost angajat sezonier ca recepționer, însă, pe timpul practicii, și-a păstrat și jobul de animator în baruri. Câștiga bine și a reușit să-și șocheze chiar și tatăl, când în primul an de facultate a venit acasă cu un televizor color, un accesoriu pe cât de scump, pe atât de rar în România de la jumătatea anilor ’80.
Și-a terminat studiile în 1987 și a fost repartizat la serviciul de alimentație publică din Sibiu, unde avea de controlat 177 de unități: restaurante, patiserii, carmangerii. „Rezolvasem problema cu mâncarea“, spune, glumind, Alin Burcea. Talentul artistic i-a prins bine și la Sibiu, unde a reușit să cunoască mai mulți oameni din industria spectacolelor din acea perioadă. În paralel cu slujba oficială de la Sibiu era colaborator și la ITHR București, unde lucra ca ghid, ocupându-se mai ales de grupuri de străini. Și nu o ducea rău. „Organizam mese festive, după care plecam cu salam, cașcaval și zeci de sticle de vin“, recunoaște Alin Burcea. În același an s-a văzut nevoit să se retragă din activitatea cu turiștii străini, în urma unei reclamații. Era perioada în care ghizii ONT care se ocupau de turiști străini erau implicați și în schimburi valutare.
A ajuns să lucreze cu grupuri pe turismul intern și astfel a cunoscut mai mulți oameni care au jucat un rol important în cariera sa ulterioară, inclusiv fostul său asociat, Adrian Grigorescu, decedat între timp. În 1989, cu ajutorul tatălui său, s-a retras de la Sibiu la București, unde a ajuns să lucreze la serviciul personal de la Centrocoop.
Capitalul japonez. Zilele de 23 și 24 decembrie l-au găsit în apropierea fostului sediu al Comitetului Central al PCR (actualul Minister de Interne), unde a cunoscut o echipă de jurnaliști japonezi pentru care a fost ghid pe termen mai lung. I-a însoțit nu doar în București, ci și la Timișoara și Târgu-Mureș, la incidentele din martie 1990. Astfel, în primele trei luni ale lui 1990 a reușit să câștige în jur de 6.000 de dolari.
În 5 aprilie 1990, deschidea alături de Adrian Grigorescu firma cu numărul 384 din România postdecembristă, agenția de turism Paralela 45. Burcea își mai amintește că numele firmei a fost dat de un artist plastic, care i-a sugerat că ar fi bine ca acesta să conțină și o cifră. Practic, agenția și-a început activitatea în iunie 1990. Prin relațiile asociatului său de la acea vreme, care lucra la Horticola 1 Mai, unitate care avea în administrare mai multe spații comerciale din București, a reușit să găsească și un sediu ultracentral pentru firmă – un spațiu pe bulevardul Elisabeta, de lângă Primăria Sectorului 5, în care înainte de 1989 funcționa o florărie. Paralela 45 s-a mutat aici în vara lui 1990, într-o perioadă în care începuse să vândă primele vacanțe.
„În viața mea nu o să mai văd cozi la vacanțe ca atunci“, mărturisește acum Burcea, povestind că, la ora 8.00, când se deschidea firma, erau deja 15-20 de persoane care așteptau la rând. Relațiile pe care și le-a făcut în perioada practicilor de vară de pe litoral l-au ajutat să obțină locuri de cazare de la hotelieri pe care să le poată vinde. „La început am făcut bani din turismul intern“, mărturisește antreprenorul. Însă comportamentul celor care lucrau în acea perioadă în industria turismului l-a făcut să se orienteze către rutele externe. Primele excursii în străinătate au fost în Turcia, la Istanbul, cu autocarul. Pentru transport și două nopți de cazare, prețul era de 25 de dolari și 500 de lei.
A DOUA GENERAȚIE. Din 1991 au urmat excursiile în Grecia, însă organizarea acestora era îngreunată de sistemul de vize. Cinci ani mai târziu a organizat primul charter, tot spre Turcia, în Antalya, regiune aflată în topul preferințelor clienților. Anul trecut, Turcia a fost cea mai căutată destinație externă, cu 38% din vânzări, urmată de Grecia (34%) și Spania (16%). Apoi, lucrurile au început să se precipite. Regimul vizelor s-a mai relaxat la sfârșitul anilor ’90, au apărut companiile aeriene low-cost, România a aderat la UE, iar internetul a început să schimbe modelele tradiționale de afaceri. „Sper ca până la sfârșitul anului să ajungem la un rulaj de circa 60 de milioane de euro“, face acum Burcea un bilanț estimativ, precizând că în primele nouă luni ale lui 2018 încasările i-au crescut cu 25% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Ca mulți alți antreprenori care au afaceri de familie, și Burcea se gândește la primul transfer între generații. Fiica sa, Ioana, a studiat managementul în Marea Britanie, iar anul acesta a absolvit un curs de cofetărie-patiserie la Paris. „Voi începe de la marketing și intenționez să mă plimb din departament în departament ca să văd cum se desfășoară lucrurile“, spune Ioana Burcea. A moștenit spiritul antreprenorial al tatălui său și a demonstrat acest lucru încă de la vârsta de 12 ani, când a început să promoveze printr-un cont de Facebook o afacere cu brioșe făcute de ea. Acum vrea să dezvolte agenția cu o viziune nouă, dar mai întâi are de gând să-și deschidă și o cofetărie. Între timp, va rămâne pe „scenă“ alături de tatăl său, care spune că, deocamdată, nu îi va încredința o funcție de conducere. Dar, indiferent de roluri, spectacolul continuă.
Pe plus
În ultima perioadă, industria turismului din România a înregistrat o creștere constantă de circa 10% pe an.
- Rulaj. Cu o cifră de afaceri de peste 3,5 miliarde de euro, turismul a reprezentat anul trecut 2,6% din PIB. Din această sumă, aproximativ un miliard de euro este generat doar de businessul agențiilor de turism.
- INCOMING. Potrivit datelor oficiale, România a fost vizitată anul trecut de peste 2,6 milioane de turiști străini. Cei mai mulți au venit din Uniunea Europeană, fiind urmați de cei din Asia și America de Nord.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney