Povestea antreprenorului care derulează afaceri atât în industrie, cât și în zona gadgeturilor de înfrumusețare

Florel Manu 28/06/2021 | 10:15 Oameni
Povestea antreprenorului care derulează afaceri atât în industrie, cât și în zona gadgeturilor de înfrumusețare

Mediul online a generat și generează în continuare venituri proprietarilor de platforme de e-commerce. Dar ce se în­tâmplă atunci când un antreprenor pa­ri­ază pe un business hibrid?

Afacerile din industrie au fost serios zdrun­­cinate de criza sanitară instaurată din primăvara anului trecut. Cu toate acestea, au existat businessuri care, trecând peste blocajele din martie, aprilie și mai, au reușit mai mult decât să se mențină pe linia de plutire, generând venituri mai mari decât în 2019.

Mihai Nica (36 de ani) are ca principală linie de business vânzarea de utilaje pentru construcții și industrie. Anul trecut, în plină criză, a pornit un nou business, de vân­zare online a gadgeturilor de înfrumu­sețare. Spune că a vrut să nu mai fie expus doar pe un singur domeniu și a luat în calcul să se orienteze către mai multe zone de business.

„Consider că, dacă ești antreprenor, trebuie să poți să gestionezi orice business, nu contează culoarea sau forma lui. Pașii sunt aceiași“, spune antreprenorul, care intenționează să intre și în retailul online de fashion, cu o platformă despre care an­ti­cipează că ar urma să prindă contur de anul viitor.

Până atunci, se ocupă de trei mari businessuri: vânzarea de generatoare și de utilaje industriale – prin compania TechMag, înființată în 2010 –, producția de utilaje pentru prelucrarea metalului – prin Bielda, o firmă fondată în 2019 – și platforma online pentru vânzarea de gadgeturi pentru înfrumusețare Sempasi.

Studenție și antreprenoriat

Absolvent de Politehnică – spune că în 2008 a terminat Facultatea de Electronică și Calculatoare, în limba engleză –, Nica a coche­tat cu mediul antreprenorial încă din stu­den­ție. La început, pentru a se putea între­ține, a vândut haine. Apoi, ajuns în anul terminal, a înființat o agenție imobiliară, în paralel deținând o sală de fitness. În 2010 a vrut să deschidă un magazin online. „Pro­blema era că toată lumea avea în peri­oada aia magazine online de fashion. Nu mai era loc în piață“, povestește el.

Cum chiar atunci sora sa era angajată la o companie care vindea online bormașini, a decis să deschidă și el o platformă prin intermediul căreia să vândă astfel de scule electrice. Afacerea a început cu o investiție inițială de circa 3.000 de euro, iar Nica spu­­ne că a reprezentat o provocare pentru el, pentru că, în primul an, rezultatele nu au fost mulțumitoare.

În timp însă, businessul s-a diversificat. În 2012, Mihai Nica a lansat depozituldege­ne­ratoare.ro, un site destinat vânzării de generatoare electrice, urmat de stivuire.ro, prin care vinde stivuitoare și excavatoare. Astfel a învățat, spune el, să jongleze între online și offline. „Utilajele mai mari nu se vând doar online. Ele se vând doar pe bază de consiliere. E un business hibrid“, ex­plică antreprenorul.

În momentul de față, TechMag are cinci agenți de vânzări, dintre care doi în Bucu­rești și câte unul în Arad, Timișoara și Cluj-Napoca. Spune că a ales să aibă expunere în zonele mai industrializate, de unde vin contracte mai mari. Se uită și către Moldova, regiune despre care spune că este în creștere, însă nu are deocamdată potențialul din zonele în care are deja reprezen­tanți.

Pe cont propriu

Prima mare mișcare din business a lui Mihai Nica a venit în 2019, când s-a orientat către producția de utilaje industriale prin compania special creată în acest sens, Bielda. Este vorba de mașini laser, ghilotine ori roboți de sudură. Acum, acestea sunt produse și asamblate în China, Turcia sau în diverse țări din Europa, cu brandul Bielda. Producția la nivel local ar urma să înceapă în cel mult doi ani. În acest moment, antreprenorul caută un teren adecvat pentru ridicarea unei fabrici unde să producă utilajele pentru prelucrarea metalelor.

Mihai Nica a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa trei milioane de euro, în creștere cu 20% față de 2019. Spune că ve­niturile au fost generate inclusiv de noile branduri pe care le-a dezvoltat în ultimii doi ani. Vânzările Sempasi (care deocam­dată comercializează doar produse destinate femeilor, Nica sperând ca din septembrie să diversifice oferta și cu gadgeturi de beauty pentru bărbați), de exemplu, au fost peste așteptările inițiale. Cea mai mare contribuție la cifra de afaceri a avut-o însă vânzarea de generatoare electrice, care reprezintă peste 60% din vânzările TechMag.

Cu o experiență în business de 16 ani, Nica intenționează să se orienteze și către cursuri de mentorat destinate tinerilor care vor să intre în antreprenoriat. „Îmi doresc mult să ajut generația tânără. Aș fi vrut să existe și pe vremea mea oameni care să mă învețe să nu repet niște greșeli și să ajung mai ușor din punctul A în punc­tul B.“

Nu ascunde însă faptul că intenționează inclusiv să intre ca acționar minoritar în diverse businessuri pe care să le coordo­neze și apoi să le crească. Crede că are destulă experiență, după parcursul pe care l-a avut în afaceri din momentul în care a decis să se dedice antreprenoriatului.

Un an dificil

Mihai Nica spune că, în 2020, cei mai mulți antreprenori au fost supuși unui test major și că multe businessuri au fost nevoite să se adapteze noilor condiții de piață și obiceiuri de consum.

Pentru TechMag a fost un an dificil, date fiind costurile de operare mult mai mari, pe fondul creșterii tarifelor de transport și al prețurilor la materiile prime. „Costul tran­sportului a crescut cu 200%, de la 2.000 de dolari la 6.000 de dolari pe container“, precizează antreprenorul, detaliind că, în anumite situații, transportul unor containere mai mari a ajuns și la 11.000 de dolari pe bucată. În aceste condiții, o mare parte a cheltuielilor cu transportul a fost suportată din marja de profit pentru contractele semnate cu clienții înainte de pan­demie.

Singurul lucru bun pe care l-a observat în această perioadă a fost faptul că rata de conversie între dolar și euro a fost în avantajul achizițiilor în moneda americană, pierderile cu transportul fiind astfel ușor atenuate. Mihai Nica spune că s-a ajuns la această situație pentru că, odată cu intrarea în lockdown, Europa a fost blocată și nu a mai exportat către China. Astfel, con­tai­ne­rele goale au rămas în China. Dacă veneau cu marfă către Europa, atunci ele ar fi trebuit să se întoarcă goale în China. Pentru a acoperi costurile pentru livrarea contai­nerelor goale, transportatorii maritimi au crescut brusc prețurile.

În ceea ce privește costul materiei pri­me, și acesta are fluctuații. Dacă înaintea pan­de­miei lista de prețuri era negociată pentru un an întreg, valoarea materiei prime se schimbă acum aproape de la o lună la alta. „Doar anul acesta, din ianuarie și până acum, la jumătatea anului, am avut fur­nizori care au modificat de patru ori prețurile“, dă Nica un exemplu.

Spune că nu-i este frică să se expună pe mai multe industrii, chiar dacă nu au legă­tură una cu alta. Inclusiv pe retailul de fashion, de care s-a ferit la debutul său din on­line de acum 11 ani. Până la concretizarea acestui proiect va mai trece însă cel puțin un an și recunoaște că îl consideră „o miș­care dificilă, pentru că trebuie să fii foarte atent cum investești“. Iar până acum a reu­șit să-și gestioneze businessurile pornite, chiar dacă nu a avut mentori care să-i arate ce pași să urmeze.

Cifrele din industrie

Zguduită puternic de pandemie în al doilea trimestru din anul trecut, indus­tria locală începe ușor să-și revină, potrivit celui mai recent raport pre­zentat de Institutul Național de Statistică (INS).

  • 2020 VS 2021. Față de luna aprilie a anului trecut, în aprilie 2021, producția industrială a crescut cu 68%, pe fondul revenirii înregistrate de industria prelu­crătoare.
  • COMPARAȚIE. Producția industrială din România a scăzut în aprilie 2021 față de luna precedentă, ca urmare a diminuărilor înregistrate de producția de energie electrică și termică, gaze și apă caldă. Creșteri nesemnificative au fost înregistrate însă în industria extractivă.
  • DIFERENȚE TRIMESTRIALE. În peri­oada 1 ianuarie – 30 aprilie 2021, com­parativ cu același interval al anului trecut, producția industrială a crescut cu 14,3%, ca urmare a creșterilor înregistrate de industria prelucrătoare și de producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat.

Acest articol a apărut în numărul 118 al Revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.