Peste 100 de magazine online se deschid lunar în România. De ce marii retaileri migrează către comerțul electronic

Florel Manu 14/03/2018 | 10:58 Digital
Peste 100 de magazine online se deschid lunar în România. De ce marii retaileri migrează către comerțul electronic

Cu o creștere anuală de peste 30%, piața locală de e-commerce e tot mai atrăgătoare pentru vânzători și cum­pă­rători, deopotrivă. Regulile jocului se schimbă din mers.

Acest articol a apărut în numărul 35 (disponibil până la 18 martie) al revistei NewMoney

Știați că prima comandă de pe eMAG.ro s-a făcut în 17 decembrie 2001 și a fost pentru o imprimantă cu un preț de apro­ximativ 75 de dolari? Probabil că nu. Se întâmpla într-un moment în care platforma de e-commerce, deținută acum de sud-africanii de la Naspers, nu conta într-un retail online care abia începea să se conecteze la cumpărătorul ro­mân. Astăzi, peste 100 de noi magazine se deschid în fiecare lună în .ro, iar eMAG domină de mult o piață locală de e-commerce cu venituri cumulate de 2,8 miliarde de euro în 2017, în creștere cu 38% față de anul anterior.

Dar chiar și așa, încă rămânem departe de alte țări din regiune. În Polonia, de exemplu, veniturile din comerțul online reprezintă aproximativ 10% din totalul încasărilor din retail, față de doar 5,6% în cazul României, conform studii­lor făcute de Asociația Română a Magazinelor Online și GpeC, cel mai mare eve­niment de e-commerce din România. Numai că lucrurile nu stau încreme­nite și se precipită într-o viteză de broad­band.

În 2015, comerțul online din România era puțin peste 1,4 miliarde de euro. În următorii doi ani, veniturile din e-commerce s-au dublat, iar jucătorii din online spun că această creștere e efectul unui cumul de factori. „Până acum trei ani, soluțiile pentru înființarea de magazine online erau costisitoare“, spune Doina Vîlceanu, director de marketing și dezvoltare la ContentSpeed, platformă care găzduiește aproximativ 600 de magazine online. Lucrurile s-au schimbat semnificativ odată cu apariția sistemelor de închiriere de tip SaaS (Software as a Service), care au simplificat deschiderea unui business în zona de e-commerce. Dacă în urmă cu trei ani era nevoie de un buget de 5.000 până la 15.000 de euro pentru deschiderea unui magazin online, valoa­rea medie a investiției de început a scăzut între timp la 800-900 de euro.

Un alt fenomen care a impulsionat co­merțul electronic a fost generat de intrarea în online a marilor branduri care au deja magazine tradiționale. „Prezența ma­rilor retaileri în online este locomotiva care trage piața în sus“, explică Andrei Radu, CEO și fondator GpeC, în opinia că­ruia această prezență va avea ca efect și o profesionalizare a pieței locale. Expli­cația ar fi că încrederea clienților crește când este vorba de branduri mari.

Nu în ultimul rând, creșterile din online sunt puse și pe seama trendului crescător al comerțului, în general. Migrația marilor retaileri către vânzările pe internet a schim­bat și comportamentul cumpărăto­rilor care au început să compare prețurile din magazinele tradiționale cu cele din online. „Au fost situații în care produse ale aceluiași retailer erau cu 30-40% mai scumpe în offline decât în online“, exem­pli­­fică Florinel Chiș, președinte al Aso­ciației Române a Magazinelor Online (ARMO), care citează un studiu recent al organiza­ției pe care o reprezintă.

Mai puțin previzibil, apetitul pentru cum­părături online este influențat și de factori atipici cum ar fi condițiile meteo sau (in)stabilitatea politică. „Anul trecut, pe timpul celor două luni de proteste sus­ținute, puțini cumpărau online“, detaliază Andrei Radu de la GpeC, care mai spune că, în altă ordine de idei, cele mai multe comenzi pentru platformele de e-commerce vin în perioada în care sunt înregis­trate condiții meteo extreme.

În același timp, orientarea clienților către online este pusă și pe seama practicilor platformelor de e-commerce legate de returul produselor achiziționate. „Faptul că i se respectă drepturile este un nou criteriu pentru care cumpără online“, mai spune Doina Vîlceanu.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.