Peste 100 de magazine online se deschid lunar în România. De ce marii retaileri migrează către comerțul electronic

Florel Manu 14/03/2018 | 10:58 Digital
Peste 100 de magazine online se deschid lunar în România. De ce marii retaileri migrează către comerțul electronic

Cu o creștere anuală de peste 30%, piața locală de e-commerce e tot mai atrăgătoare pentru vânzători și cum­pă­rători, deopotrivă. Regulile jocului se schimbă din mers.

Acest articol a apărut în numărul 35 (disponibil până la 18 martie) al revistei NewMoney

Știați că prima comandă de pe eMAG.ro s-a făcut în 17 decembrie 2001 și a fost pentru o imprimantă cu un preț de apro­ximativ 75 de dolari? Probabil că nu. Se întâmpla într-un moment în care platforma de e-commerce, deținută acum de sud-africanii de la Naspers, nu conta într-un retail online care abia începea să se conecteze la cumpărătorul ro­mân. Astăzi, peste 100 de noi magazine se deschid în fiecare lună în .ro, iar eMAG domină de mult o piață locală de e-commerce cu venituri cumulate de 2,8 miliarde de euro în 2017, în creștere cu 38% față de anul anterior.

Dar chiar și așa, încă rămânem departe de alte țări din regiune. În Polonia, de exemplu, veniturile din comerțul online reprezintă aproximativ 10% din totalul încasărilor din retail, față de doar 5,6% în cazul României, conform studii­lor făcute de Asociația Română a Magazinelor Online și GpeC, cel mai mare eve­niment de e-commerce din România. Numai că lucrurile nu stau încreme­nite și se precipită într-o viteză de broad­band.

În 2015, comerțul online din România era puțin peste 1,4 miliarde de euro. În următorii doi ani, veniturile din e-commerce s-au dublat, iar jucătorii din online spun că această creștere e efectul unui cumul de factori. „Până acum trei ani, soluțiile pentru înființarea de magazine online erau costisitoare“, spune Doina Vîlceanu, director de marketing și dezvoltare la ContentSpeed, platformă care găzduiește aproximativ 600 de magazine online. Lucrurile s-au schimbat semnificativ odată cu apariția sistemelor de închiriere de tip SaaS (Software as a Service), care au simplificat deschiderea unui business în zona de e-commerce. Dacă în urmă cu trei ani era nevoie de un buget de 5.000 până la 15.000 de euro pentru deschiderea unui magazin online, valoa­rea medie a investiției de început a scăzut între timp la 800-900 de euro.

Un alt fenomen care a impulsionat co­merțul electronic a fost generat de intrarea în online a marilor branduri care au deja magazine tradiționale. „Prezența ma­rilor retaileri în online este locomotiva care trage piața în sus“, explică Andrei Radu, CEO și fondator GpeC, în opinia că­ruia această prezență va avea ca efect și o profesionalizare a pieței locale. Expli­cația ar fi că încrederea clienților crește când este vorba de branduri mari.

Nu în ultimul rând, creșterile din online sunt puse și pe seama trendului crescător al comerțului, în general. Migrația marilor retaileri către vânzările pe internet a schim­bat și comportamentul cumpărăto­rilor care au început să compare prețurile din magazinele tradiționale cu cele din online. „Au fost situații în care produse ale aceluiași retailer erau cu 30-40% mai scumpe în offline decât în online“, exem­pli­­fică Florinel Chiș, președinte al Aso­ciației Române a Magazinelor Online (ARMO), care citează un studiu recent al organiza­ției pe care o reprezintă.

Mai puțin previzibil, apetitul pentru cum­părături online este influențat și de factori atipici cum ar fi condițiile meteo sau (in)stabilitatea politică. „Anul trecut, pe timpul celor două luni de proteste sus­ținute, puțini cumpărau online“, detaliază Andrei Radu de la GpeC, care mai spune că, în altă ordine de idei, cele mai multe comenzi pentru platformele de e-commerce vin în perioada în care sunt înregis­trate condiții meteo extreme.

În același timp, orientarea clienților către online este pusă și pe seama practicilor platformelor de e-commerce legate de returul produselor achiziționate. „Faptul că i se respectă drepturile este un nou criteriu pentru care cumpără online“, mai spune Doina Vîlceanu.

Avans tehnologic. Apărut în Statele Unite, inițial ca o campanie de lichidare de stocuri, Black Friday este un alt factor care a contribuit serios la consolidarea vânzărilor online. Importat de eMAG în 2011, Vinerea Neagră a cumpărăturilor este evenimentul de shopping care aduce în fiecare an nu doar noi clienți, ci și vân­zări-record pentru retailerii online. Pentru eMAG, de exemplu, Black Friday 2017 a însemnat peste 8,3 milioane de vizite pe site și 1,1 milioane de produse comandate în valoare de 360 de milioane de lei, cu 10 milioane de lei peste estimarea ini­țială și cu o creștere de 20% față de anul anterior. Totodată, 2.800 de selleri din marketplace au vândut peste 160.000 de produse în primele 17 ore ale campaniei. „Majoritatea magazinelor online nu au neapărat profit imediat după Black Friday, ci aduc clienți care vor plasa ulterior comenzi online pe viitor“, explică Andrei Radu.

Practic, campaniile de reduceri de pre­țuri generează o adevărată revoluție în online. „Bugetele de promovare cresc și de zece ori de Black Friday“, explică Doi­na Vîlceanu. Pentru menținerea volumului mare de vânzări, magazinele virtuale apelează aproape tot anul la companii specializate în marketing online. „În acest moment, pe digital marketing se duce campania pentru atragere de clienți“, spune Ionuț Munteanu, managing par­tener WebDigital, adăugând că accesul la promovare online a businessurilor din e-commerce a fost mai simplu după ce platformele Facebook și Google AdWords au devenit mai accesibile. Fapt ce a făcut ca mare parte a bugetelor de promovare să fie direcționate către Facebook și Google.

„Responsabil pentru dezvoltarea busi­nessului în online este internetul de mare viteză. E mai ușor de promovat pe internet“, mai spune Munteanu. Și asta în con­dițiile în care publicul-țintă este permanent în fața unui monitor sau a unui smart­phone care de la an la an a venit cu soluții tehnologice noi, dar și cu ecrane mai mari. „Avem o mai bună vizibilitate a conținutului“, adaugă Ionuț Munteanu. Iar trendul este vizibil. În ultimul an, telefo­nul mobil a fost cel mai important ins­tru­ment de shopping pentru 46% din ro­mâni, arată un studiu GfK. Totodată, patru din zece respondenți au folosit mai des față de anul trecut motoarele de cău­tare ca ajutor la cumpărături, iar 31% au utilizat aplicații ale retailerilor. Compararea prețurilor din diferite magazine este o practică uzuală pentru 45% dintre cei ches­tionați, procent ce situează România peste media la nivel global la acest capitol.

Pe de altă parte, creșterile din online au antrenat creșteri colaterale și în off­line. Cifrele din real estate, de exemplu, arată că numărul spațiilor logistice este în creștere, în timp ce companiile de curierat și-au mărit și ele flotele de mijloace de transport. Furnizorii de produse sunt interesați și ei să intre în online, dovadă fiind numărul mare de companii care se listează pe mar­ket­place-ul eMAG. Pe acest fond, jucătorii din e-commerce esti­mează că și 2018 va fi un an bun pentru comerțul electronic, cu creșteri de 30-35%. Adică o piață de peste 3,5 miliarde de euro. Deocamdată este de patru ori mai mică decât vânzările fenomenului Ali­baba în cea mai bună zi a sa din 2017: peste 18 miliarde de dolari, în doar 13 ore.

 

 

Click cu click 

2017 a însemnat pentru comerțul electronic din .ro o creștere de 38%, peste media europeană de 15%. Totuși, la nivel de UE, România are cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături online.

  • Comparație. Comerțul electronic din Europa a depășit anul trecut 602 miliarde de euro, cea mai mare pondere din vânzările online, 33%, fiind înregistrată în Marea Britanie.
  • Creștere. Anul trecut, e-commerce-ul a generat 5,6% din valoarea totală a pieței locale de retail, față de 4% în 2016.
  • Statistică. În medie, românii au cheltuit anul trecut 7,67 milioane de euro/zi pentru cumpărături online, conform unui raport GpeC.
  • Estimare. Totalul magazinelor online a crescut de la aproximativ 5.000, în 2016, la peste 7.000, în 2017. Tendința de creștere se va menține și în 2018, estimându-se o dublare a numărului celor existente acum, conform retailerului online eMAG.
  • Dimensiune. Din circa 11 milioane de utilizatori de internet din România, 44% din internauții din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin o dată pe lună.
  • Interes. Cele mai vândute produse online sunt cele din gama electro-IT, urmate de cele fashion & beauty, produsele și decorațiunile pentru casă și articolele destinate copiilor.
  • Obicei. Chiar dacă plățile online cu cardul au crescut anul trecut la aproape 1,2 miliarde de euro, peste 85% din cei care cumpără de pe platforme de e-commerce preferă plata ramburs, la primirea produsului comandat. Cei mai activi utilizatori de smartphone pentru online sunt cei din generația Millenians.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.