Pegas lansează Ape Rider, primul sistem de bike sharing fără stații de parcare fizice din România

Sebastian Popescu 10/05/2018 | 15:59 Ştiri
Pegas lansează Ape Rider, primul sistem de bike sharing fără stații de parcare fizice din România

Atelierele Pegas lansează un sistem de bike sharing inovativ, Ape Rider, serviciu de închiriere de biciclete prin aplicație mobilă și fără stații de parcare predefinite.

Investiția în Ape Rider se ridică la 3 milioane de euro, care însumează producția de biciclete speciale pentru bike sharing, aplicația de software, sistemul antifurt integrat, costurile cu echipa de proiect și logistica aferentă proiectului Ape Rider.

Evenimentul oficial de lansare al Ape Rider va avea loc sâmbătă, 12 mai, începând cu ora 10.00, la Berăria H din Parcul Herăstrău. Pegas va aduce flota de biciclete Ape Rider pentru a pleca apoi într-un marș organizat spre Piața Universității, iar de acolo traseul este la libera alegere a utilizatorilor.

Participanții la marșul oficial de lansare vor primi un credit inițial de 100 lei direct în aplicația deja downloadată.

„Orașele se sufocă din ce în ce mai tare din cauza traficului, iar ceea ce noi propunem este o alternativă sănătoasă a rezolvării problemei de transport. De altfel, conform definiției de bike sharing, bicicletele pe care le iei în regim de închiriere ar trebui să-ți rezolve ultimul kilometru din traseul dintre punctul A și punctul B, astfel acest sistem de închiriere biciclete pot aparține unui sistem de mobilitate urbană integrată care dacă este bine organizat poate duce la scăderea traficului de mașini,” explică Andrei Botescu, co-fondator Atelierele Pegas.

Aplicația Ape Rider este disponibilă în acest moment în Google Play și App Store. După instalarea propriu-zisă, este nevoie de înregistrarea utilizatorului cu card bancar, după care se blochează suma de 69 lei pentru eventualele daune, sumă pe care Pegas o va restitui în momentul în care se renunță la aplicație.

„O hartă a bicicletelor disponibile și a parcărilor virtuale se încarcă pe telefon, așadar e foarte simplu să găsești bicicleta Ape Rider. În acest moment al proiectului, am creat o serie de parcări virtuale Ape Rider unde poți parca bicicleta. Dacă se depășește linia de parcare virtuală, nu se oprește plata”, mai scrie în comunicat.

Costurile sunt de 1.9 lei per 30 de minute. Deblocarea bicicletei se face prin scanarea QR codului care se găsește disponibil pe bicicletă, iar încheierea cursei se face prin închiderea manuală a sistemului de securizare aflat la roata din spate. Un alt feature al aplicației este că îți poți rezerva cea mai apropiată bicicletă Ape Rider, blocând astfel împrumutul ei de către altă persoană.

„Ne așteptăm ca până la sfârșitul anului să avem peste 100.000 de utilizatori Ape Rider. Cu siguranță, serviciul de smart bike sharing Ape Rider powered by Pegas va rezolva o problemă majoră de mobilitate urbană, așadar estimăm ca numărul de utilizatori, cel puțin pentru București, să crească rapid, mai ales dacă ne raportăm la numărul de locuitori ai Bucureștiului și la numărul de navetiști (commuters) care fac naveta din zonele limitrofe către centrul orașului”, explică Andrei Botescu.

În acest moment, 2.000 de biciclete vor fi disponibile prin sistemul propus de Ape Rider, în funcție de cerere urmând ca numărul acestora să fie suplimentat pentru București și apoi pentru restul țării.

Creatorii aplicației nu sunt îngrijorarți că bicicletele ar putea fi furate, având în vedere că nu sunt blocate în suporturi precum în cazul altor sisteme de bike sharing. Aceștia spun că sistemul GPS, care le permite să urmărească locația bicicletelor în permanență și senzorii de mișcare reprezintă un antifurt eficient.

„Cu privire la monitorizarea și securizarea bicicletelor Ape Rider, noi suntem 100% pozitivi că un serviciu care face bine comunității nu poate fi decât benefic pentru toate părțile, iar experiența celorlalți furnizori de smart bike sharing dockless ne încurajează că acestea sunt bicicletele viitorului și că buna credință primează. Lucrăm deja cu instituțiile statului pentru a avea acest program cât mai eficient posibil și pariem pe tehnologie: monitorizarea în timp real este o unealtă incredibilă care atât teoretic, cât și practic, oferă absolut toate informațiile,” adaugă Andrei Botescu.

Sistemul de dockless bike sharing este o inovație pe piața globală, unde a devenit rapid mijlocul de transport alternativ preferat datorită disponibilității și proximității bicicletelor pentru închiriat, acesta fiind atu-ul principal pentru creșterea organică rapidă a acestui serviciu. Deja sistemul a ajuns și în Europa, iar Bucureștiul se află în primele zece orașe europene care se aliniază la acest trend global dedicat sistemelor alternative de transport, non-invazive pentru orașe și natură.