Pe piața aparatelor de aer condiționat canicula din vară a dilatat atât volumul vânzărilor, cât și tarifele de instalare

Carmen Constantin 16/09/2021 | 09:04 Financiar
Pe piața aparatelor de aer condiționat canicula din vară a dilatat atât volumul vânzărilor, cât și tarifele de instalare

Piața aparatelor de aer condiționat e în acest an pe cât de fierbinte a fost vremea din vară. Cum valurile de caniculă vor fi tot mai dese, distribuitorii se așteaptă ca vânzările să crească și în următorii ani, tot cu două cifre.

Schimbările climatice de care se tot vor­bește la televizor au adus, după un iunie ploios, cea mai fierbinte lună iulie din ulti­mele șase decenii. Nici august nu s-a lăsat mai prejos, iar fiecare zi caniculară a făcut din aparatele de aer condiționat o marfă fier­binte.

Unele stocuri de mărci pur și simplu s-au terminat la dealeri. Aparatele mai vechi s-au dat la mâna a doua, pe OLX.ro, ca pâi­nea caldă, la suprapreț. Până și aparatele mobile, mai puțin eficiente, și-au găsit cum­părători. Iar meșterii care mon­tează astfel de instalații îți urau „Multă baftă!“ să găsești alți meseriași, care să te ajute mai devreme de săptămâna viitoare.

Necesitatea aparatelor de aer condiționat

eMAG estimează că, în ora­șele mari, între 40 și 50 de procente dintre locuințe sunt dotate cu măcar un aparat de aer condiționat. Avi Compact, una dintre cele mai mari companii de instalații de aparate de aer condiționat, estimează la 35% nivelul de echipare a locuințelor din marile orașe. Cu alte cuvinte, mai e loc des­­tul de creștere.

Micii antreprenori au sesizat această oportunitate și își fac loc, ușor-ușor, pe piață. O platformă care își pro­pune să de­vină un fel de Uber pentru meseriași a intrat în domeniu în ultimele zile ale lunii iulie.

Gabriel Baloșan, directo­rul general al platformei, spune, de altfel, că a avut destul de mulți clienți pentru mon­tarea de aer condiționat, ținând cont că nu a făcut niciun fel de promovare pentru acest serviciu, iar platforma Smart Ins­talații e abia la început. Cererea crește mult în zilele în care este foarte cald, iar clienții lui își cum­pără aparatele de la ma­rii vânzători online (precum eMAG) sau de la magazinele de bri­colaj (precum Dedeman).

Să-ți faci iarna car și vara sanie în­seamnă, în domeniul aerului condiționat, că e mai bine să cumperi și să montezi în afara sezonului. Vasile Marco (climatizare-bucurești.ro) spune că în vârf de sezon un montaj costa 600 de lei. După 15 august, odată cu răcirea nopților, s-au rărit și comenzile, iar manopera nu mai costă decât 450 de lei. Sau chiar mai puțin, dacă te iei după site-urile de anunțuri. Iar asta, indiferent că instalezi un Daikin de 12.000 de lei sau un Vortex de 1.500 de lei.

Nicio casă fără aer

Lider în sectorul montajului de aparate de aer condiționat, Avi Compact constată o creștere constantă pentru segmentul rezidențial, pe fondul men­ținerii trendului de muncă de acasă. „Clienții aleg aparatele de aer condiționat cu eficiență energetică ridicată și dotate cu control de la distanță“, spune directorul Florin Rădulescu.

Acesta adaugă că, în 2020, segmentul re­zi­dențial a înregistrat o creștere cu 30% față de vara anului 2019. În 2021, firma sa constată o creștere de apro­ximativ 20% comparativ cu anul trecut, iar asta până la 1 iulie.

Compania de climatizare spune că, în prin­­cipiu, clienții săi aleg mărcile Daikin, considerată un Rolls-Royce al aparatelor de aer condițio­nat, Mitsubishi și Samsung pentru segmen­tele premium și mediu.

Cine cumpără de pe platforma online eMAG se folosește în primul rând de func­țio­nalitățile de comparare ale site-ului pentru a decide ce achi­ziționează. „Înainte de a alege un produs, cei mai mulți dintre uti­li­zatori își definesc un set de specificații pe care își do­resc să le aibă aparatele, iar apoi stabilesc bu­ge­tul. Decizia finală o iau și pe baza review-u­rilor oferite de ceilalți consu­matori, fără să țină cont de un brand anume. Există însă și o categorie de consumatori care fac ale­gerea pornind de la brand, iar în topul pre­fe­rințelor se află LG, Samsung și Gree“, sus­țin reprezentanții platformei.

Directorul companiei Avi Compact, Florin Rădu­lescu, își sfătuiește clienții să aleagă teh­no­lo­gie prietenoasă cu mediul, adică efici­entă energetic, de la furnizori cu rețele na­­ționale de distribuție, ce oferă atât ga­ranție, cât și servicii de mentenanță, ca să nu aibă apoi surpriza neplăcută de a nu-i mai găsi pe cei care au montat eventual gre­șit aparatul ori că nu mai sunt piese de schimb pentru anumite mărci.

Calcule

Un exemplu: aparat de aer con­di­ționat din clasa de eficiență energetică A++ și cu o capacitate de 9.000 BTU, potrivit pentru dormitor, con­sumă maximum 850 de wați/oră. Iar dacă aparatul este setat pe modul silențios, nivelul zgomo­tului la unitatea interioară n-ar trebui să de­pă­șească 20 de decibeli. Adică să nu se audă.

În plus, Florin Rădulescu recomandă aparatele care dețin și o funcție de încălzire, utile în peri­oa­dele de toamnă-primăvară, până deschidem sau după ce am închis centrala ter­mică. „Ori ca backup (soluție de re­zervă, n.r.) atunci când sunt avarii la sistemul de ter­mo­ficare“, spune Florin Ră­du­lescu. O alu­zie ușor de înțeles în Bu­cu­rești, unde căl­dura în calorifere, pe timp de iarnă, a de­­ve­nit o problemă în ultimii ani.

O greșeală pe care o fac mulți este că își cumpără aparate supradimensionate pentru nevoile lor. Directorul companiei Avi Compact precizează că pentru spații mai mici de 25 de metri pătrați sunt suficiente aparatele de 9.000 BTU. E nevoie de 12.000 BTU pentru suprafețe de până la 35 de metri pă­trați. „Pentru locuințe, nu sunt recomandate echipamente de climatizare mai mari de 18.000 BTU, deoarece debitul de aer este foarte mare“, spune Florin Rădu­lescu.

Avi Compact estimează pentru 2021 o creș­tere a ci­frei de afaceri de până la 10%. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afa­ceri de aproape opt milioane de euro.

CREȘTERE.

La rândul său, eMAG esti­mează o creștere a vânzărilor de aparate de aer condiționat de peste 30% față de vara anului trecut. Noutatea este, din perspectiva platformei comerciale, o creștere a numărului de comenzi plasate din mediul rural pentru toate categoriile de produse, inclusiv pentru aparatele de aer con­diționat.

Avi Compact vede, de asemenea, o creș­tere a cererii la țară, dar mai ales în loca­li­tățile aflate în apropierea marilor orașe. Deocamdată, spune directorul Florin Ră­du­lescu, cererile din mediul rural repre­zintă mai puțin de 1% din totalul solicită­rilor.

Bătălia pentru locul 1

Japonezii de la Daikin și chinezii de la Gree își dispută poziția de lider la nivel mondial.

  • SUPREMAȚIE. Daikin raportează pentru 2020 vânzări de 19,4 miliarde de euro la nivelul întregii companii, care mai de­ține afa­ceri în industria chimică și de apărare. Tot pentru anul trecut, Gree ra­portează vânzări de 15,5 miliarde de euro.
  • VECHIME. Daikin a fost înființată în 1924, în prefectura japoneză Osaka, iar Gree a apă­rut în 1989, în orașul Zhuhai (China).
  • MÂNDRIE. Ambele companii sus­țin că sunt numărul 1 mondial. Daikin, ca furnizor de aer condiționat, Gree, ca furnizor de aparate rezidențiale de aer condiționat.