Pe piața aparatelor de aer condiționat canicula din vară a dilatat atât volumul vânzărilor, cât și tarifele de instalare

Piața aparatelor de aer condiționat e în acest an pe cât de fierbinte a fost vremea din vară. Cum valurile de caniculă vor fi tot mai dese, distribuitorii se așteaptă ca vânzările să crească și în următorii ani, tot cu două cifre.
Schimbările climatice de care se tot vorbește la televizor au adus, după un iunie ploios, cea mai fierbinte lună iulie din ultimele șase decenii. Nici august nu s-a lăsat mai prejos, iar fiecare zi caniculară a făcut din aparatele de aer condiționat o marfă fierbinte.
Unele stocuri de mărci pur și simplu s-au terminat la dealeri. Aparatele mai vechi s-au dat la mâna a doua, pe OLX.ro, ca pâinea caldă, la suprapreț. Până și aparatele mobile, mai puțin eficiente, și-au găsit cumpărători. Iar meșterii care montează astfel de instalații îți urau „Multă baftă!“ să găsești alți meseriași, care să te ajute mai devreme de săptămâna viitoare.
Necesitatea aparatelor de aer condiționat
eMAG estimează că, în orașele mari, între 40 și 50 de procente dintre locuințe sunt dotate cu măcar un aparat de aer condiționat. Avi Compact, una dintre cele mai mari companii de instalații de aparate de aer condiționat, estimează la 35% nivelul de echipare a locuințelor din marile orașe. Cu alte cuvinte, mai e loc destul de creștere.
Micii antreprenori au sesizat această oportunitate și își fac loc, ușor-ușor, pe piață. O platformă care își propune să devină un fel de Uber pentru meseriași a intrat în domeniu în ultimele zile ale lunii iulie.
Gabriel Baloșan, directorul general al platformei, spune, de altfel, că a avut destul de mulți clienți pentru montarea de aer condiționat, ținând cont că nu a făcut niciun fel de promovare pentru acest serviciu, iar platforma Smart Instalații e abia la început. Cererea crește mult în zilele în care este foarte cald, iar clienții lui își cumpără aparatele de la marii vânzători online (precum eMAG) sau de la magazinele de bricolaj (precum Dedeman).
Să-ți faci iarna car și vara sanie înseamnă, în domeniul aerului condiționat, că e mai bine să cumperi și să montezi în afara sezonului. Vasile Marco (climatizare-bucurești.ro) spune că în vârf de sezon un montaj costa 600 de lei. După 15 august, odată cu răcirea nopților, s-au rărit și comenzile, iar manopera nu mai costă decât 450 de lei. Sau chiar mai puțin, dacă te iei după site-urile de anunțuri. Iar asta, indiferent că instalezi un Daikin de 12.000 de lei sau un Vortex de 1.500 de lei.
Nicio casă fără aer
Lider în sectorul montajului de aparate de aer condiționat, Avi Compact constată o creștere constantă pentru segmentul rezidențial, pe fondul menținerii trendului de muncă de acasă. „Clienții aleg aparatele de aer condiționat cu eficiență energetică ridicată și dotate cu control de la distanță“, spune directorul Florin Rădulescu.
Acesta adaugă că, în 2020, segmentul rezidențial a înregistrat o creștere cu 30% față de vara anului 2019. În 2021, firma sa constată o creștere de aproximativ 20% comparativ cu anul trecut, iar asta până la 1 iulie.
Compania de climatizare spune că, în principiu, clienții săi aleg mărcile Daikin, considerată un Rolls-Royce al aparatelor de aer condiționat, Mitsubishi și Samsung pentru segmentele premium și mediu.
Cine cumpără de pe platforma online eMAG se folosește în primul rând de funcționalitățile de comparare ale site-ului pentru a decide ce achiziționează. „Înainte de a alege un produs, cei mai mulți dintre utilizatori își definesc un set de specificații pe care își doresc să le aibă aparatele, iar apoi stabilesc bugetul. Decizia finală o iau și pe baza review-urilor oferite de ceilalți consumatori, fără să țină cont de un brand anume. Există însă și o categorie de consumatori care fac alegerea pornind de la brand, iar în topul preferințelor se află LG, Samsung și Gree“, susțin reprezentanții platformei.
Directorul companiei Avi Compact, Florin Rădulescu, își sfătuiește clienții să aleagă tehnologie prietenoasă cu mediul, adică eficientă energetic, de la furnizori cu rețele naționale de distribuție, ce oferă atât garanție, cât și servicii de mentenanță, ca să nu aibă apoi surpriza neplăcută de a nu-i mai găsi pe cei care au montat eventual greșit aparatul ori că nu mai sunt piese de schimb pentru anumite mărci.
Calcule
Un exemplu: aparat de aer condiționat din clasa de eficiență energetică A++ și cu o capacitate de 9.000 BTU, potrivit pentru dormitor, consumă maximum 850 de wați/oră. Iar dacă aparatul este setat pe modul silențios, nivelul zgomotului la unitatea interioară n-ar trebui să depășească 20 de decibeli. Adică să nu se audă.
În plus, Florin Rădulescu recomandă aparatele care dețin și o funcție de încălzire, utile în perioadele de toamnă-primăvară, până deschidem sau după ce am închis centrala termică. „Ori ca backup (soluție de rezervă, n.r.) atunci când sunt avarii la sistemul de termoficare“, spune Florin Rădulescu. O aluzie ușor de înțeles în București, unde căldura în calorifere, pe timp de iarnă, a devenit o problemă în ultimii ani.
O greșeală pe care o fac mulți este că își cumpără aparate supradimensionate pentru nevoile lor. Directorul companiei Avi Compact precizează că pentru spații mai mici de 25 de metri pătrați sunt suficiente aparatele de 9.000 BTU. E nevoie de 12.000 BTU pentru suprafețe de până la 35 de metri pătrați. „Pentru locuințe, nu sunt recomandate echipamente de climatizare mai mari de 18.000 BTU, deoarece debitul de aer este foarte mare“, spune Florin Rădulescu.
Avi Compact estimează pentru 2021 o creștere a cifrei de afaceri de până la 10%. Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de aproape opt milioane de euro.
CREȘTERE.
La rândul său, eMAG estimează o creștere a vânzărilor de aparate de aer condiționat de peste 30% față de vara anului trecut. Noutatea este, din perspectiva platformei comerciale, o creștere a numărului de comenzi plasate din mediul rural pentru toate categoriile de produse, inclusiv pentru aparatele de aer condiționat.
Avi Compact vede, de asemenea, o creștere a cererii la țară, dar mai ales în localitățile aflate în apropierea marilor orașe. Deocamdată, spune directorul Florin Rădulescu, cererile din mediul rural reprezintă mai puțin de 1% din totalul solicitărilor.
Bătălia pentru locul 1
Japonezii de la Daikin și chinezii de la Gree își dispută poziția de lider la nivel mondial.
- SUPREMAȚIE. Daikin raportează pentru 2020 vânzări de 19,4 miliarde de euro la nivelul întregii companii, care mai deține afaceri în industria chimică și de apărare. Tot pentru anul trecut, Gree raportează vânzări de 15,5 miliarde de euro.
- VECHIME. Daikin a fost înființată în 1924, în prefectura japoneză Osaka, iar Gree a apărut în 1989, în orașul Zhuhai (China).
- MÂNDRIE. Ambele companii susțin că sunt numărul 1 mondial. Daikin, ca furnizor de aer condiționat, Gree, ca furnizor de aparate rezidențiale de aer condiționat.