Ovidiu Toader a intrat în business în 1997, iar acum este antrenor de antreprenori, o afacere care i-a asigurat venituri totale de un milion de euro pe an

Florel Manu 22/05/2023 | 10:24 Oameni
Ovidiu Toader a intrat în business în 1997, iar acum este antrenor de antreprenori, o afacere care i-a asigurat venituri totale de un milion de euro pe an

Cu o carieră de peste 15 ani în antreprenoriat, Ovidiu Toader s-a orientat din 2014 către mentorat. Acum îi place să spună că este antrenor de antreprenori, activitate care în ultimii trei ani i-a adus un venit de circa un milion de euro pe an.

Stabilit din 2021 în sudul Spaniei, la Marbella, Ovidiu Toader (48 de ani) era la începutul lunii mai la Bucu­rești. Venise pentru summitul Romanian Business Leaders (RBL), în dublă calitate, de membru și de con­tributor. Când timpul i-a permis, s-a întâlnit și cu diverși oameni de afaceri, business coachingul fiind de câțiva ani buni principala sa activitate. Îi place să spună că este antrenor de antreprenori și investitor, având plasamente minoritare, de cel mult 30%, în mai multe companii.

Subliniază faptul că în activitatea de business coaching lucrează direct cu antrepre­norii și nu cu multinaționale.

Antrenor fără frontiere

Ovidiu Toader spune că din momentul în care a ales să se mute în afara țării s-a concentrat și pe antrenarea antrepre­norilor români din diaspora, pe lângă cei pe care îi con­silia deja în România. „De când m-am mutat în Marbella, în ultimii doi ani, am participat la confe­rințe care se adresează diasporei, și vin acolo antreprenori mici și mijlocii români, care au afaceri în afara țării“, spune Ovidiu Toader.

A ales să se mute din România pentru că în perioada pan­demiei de COVID-19 a văzut că tehnologia permite lucrul din orice zonă a lumii. Mai mult, în fiecare vară, de la mijlocul lui iulie și până la mijlocul lui septembrie, Toader pleca din țară împreună cu familia, fiind alergic la ambrozie. Toate astea fiind puse cap la cap, a decis să se mute definitiv din țară, într-o zonă în care nu are pro­bleme cu ambrozia. Ovidiu Toader spune că în cea mai mare parte a timpului lucrează de acasă, însă pentru a fi vizibil în comunitățile de români călăto­rește și acolo unde au loc întâlniri de afaceri.

De-a lungul timpului a ajuns să consilieze antreprenori români cu afaceri în Spa­nia, Franța, Marea Britanie, Germania, Belgia, Portugalia, Italia și Irlanda. „Ei dețin deja businessuri acolo. Unii au și afa­ceri în România. Unii vor să lichi­deze acolo și să vină în România. Sunt mai multe ti­po­logii de antreprenori. Unii nici nu se gândesc să vină în România“, detaliază Ovidiu Toader, explicând că românii din afara țării nu dețin doar afaceri mici.

Chiar dă exemplul unui român din Italia care are un bu­siness de peste 100 de milioane de euro, cu circa 4.000 de an­ga­­jați, care face transport, mutări și montaj de mo­bilă, acesta din urmă pentru mari retaileri care au ope­ra­țiuni în Italia. Despre același antrepre­nor adaugă că mai are inclusiv o afacere cu saltele în România, în care este acționar majoritar.

Ovidiu Toader menționează că ține frecvent pre­le­geri la conferințele la care par­ticipă, pentru a fi văzut de antreprenorii care au nevoie de experiența sa. Experiență do­bândită atât în calitate de antreprenor, cât și de business coach.

Bicicleta galbenă

Într-o discuție la emisiunea de pe You­Tube „Ce spun antreprenorii“, din mai 2016, îi povestea in­terlocutorului său că încă din copilărie a avut simț antreprenorial. Înainte de 1990, mama sa era gestionară la o librărie din orașul Drobeta-Turnu Severin, unde lo­cuia atunci, aflată în apropierea școlii la care învăța.

După ce termina orele, Toader mergea la această librărie, iar când mama sa avea alte treburi, el era cel care le vindea clienților marfa. „O ajutam pe mama mea inclusiv la inventar“, povestea Toader, adăugând că după-amiaza traversa orașul cu bicicleta sa Pegas, de culoare galbenă, pentru a depune banii de pe în­casări la casierie.

Glumind, îi povestea interlocutorului său că nu a pier­dut niciodată banii și nici nu s-a prefăcut vreo­dată că i-a pierdut. El crede că acea perioadă din copilărie l-a responsabilizat pentru că a văzut cum funcționează o afacere. Chiar dacă totul se petrecea în perioada comunistă, spune că activitatea de la li­brărie se desfășura după regulile din business. Visul său de a intra în afaceri avea să devină realitate după 1990.

Studii și business

În 1993, Ovidiu Toader a ajuns la Universitatea de Vest din Timișoara, la specializarea Managementul Întreprinderii. Fiind o persoană destul de activă, în timpul studiilor a devenit membru AIESEC (Association Internationale des Étudiants en Sciences Économiques et Commerciales). În 1996 i s-a propus să lucreze într-o fabrică de mobilă din Timișoara, ai cărei reprezentanți intenționau să intre până la sfârșitul acelui an și în distribuția de feronerie.

„Atât eu, cât și ei am realizat că există un con­flict de interese în calitatea lor de producător de mobilă și furnizor de feronerie“, își amintește Ovidiu Toader.

Pentru a evita această situație, acesta le-a propus să pornească el businessul de distribuție de fero­nerie. Cum nu avea firmă în acea perioadă, a început să factureze pe compania pe care o deținea mama prietenei sale de la acea vreme. Compania, pe care ul­terior a preluat-o, se numea Minerva.

„Și am înce­put o afacere de distribuție de accesorii pentru mo­bilă, cu depozitul sub pat la cămin, cu mers cu tramvaiul la clienți și cu sunat de la telefonul cu cartelă de pe stradă“, povestește Toader. Încă de la începutul businessului nu s-a rezumat la furnizarea de feronerie către clienții pe care deja îi cunoștea. În 1998 a terminat și studiile și s-a concentrat pe consolidarea businessului prin deschide­rea de filiale în țară. Până în 2008, compania sa a ajuns la o cifră de afaceri de aproximativ 5,5 milioane de euro, având 90 de anga­jați și zece magazine și depo­zite atât pe teritoriul Româ­niei, cât și în Republica Moldova.

Lovit puternic de criza economică, în 2009, Ovidiu Toader a văzut cum cifra de afaceri a scăzut brusc la circa 3,5 milioane de euro. Și asta, pentru că lucra cu cea mai mare parte a clienților cu termene de plată destul de generoase, iar mulți dintre aceștia au fost în incapacitatea de a mai achita facturile. Pentru a evita un eventual faliment, a decis rapid să se repo­ziționeze.

Director la multinațională

Între timp, Toader a intrat în contact cu un mare producător ger­man de accesorii pentru mobilă – Hafele. Forțat de împre­ju­rări, a decis să vândă businessul către această companie, pe ai cărei reprezentanți i-a cunoscut la o expoziție de mobilă. Însă a apărut o pro­blemă. Germanii au apreciat că dimensiunea pe care o are compania era prea mare, iar costurile operațio­nale, foarte ridicate.

În consecință, i-au sugerat lui Toader ca într-un timp foarte scurt să reducă de la zece la patru punctele de lucru ale companiei, iar din cei aproape 100 de angajați să păstreze doar 45. „Și în doar două luni am făcut o restructurare forțată, ca să pot să intru cu ei în negociere“, povestește acesta.

Tranzacția s-a finalizat în 2009, iar Hafele a cumpă­rat un pachet majoritar de acțiuni. Toader a rămas cu 5% din business, preluând și funcția de director al noii structuri, care a început să opereze pe plan lo­cal sub numele Hafele România. „Hafele avea deja 36 de filiale în lume când a cumpărat businessul meu. Noi am devenit a 37-a filială a lor“, subliniază Ovidiu Toader.

Din noua poziție a învățat să raporteze rezultatele către superiori și a constatat că o colaborare mai strânsă cu restul colegilor din management conduce la o gestionare mai bună a businessului. Recunoaște că la începutul afacerii considera că businessul trebuie să-l conducă de unul singur. „La început eram antreprenorul-tăvălug. Eram pe genul «facem cum vreau eu»“, mărturisește Ovidiu Toader, care între timp a învățat că trebuie să se pregătească dacă do­­rește să fie un antreprenor de succes.

Altă viziune

Pentru a se perfecționa în business, Toader a decis să înceapă un program intensiv de (auto)pregătire, participând la tot felul de traininguri și citind cât mai mult despre cum să conduci o afacere. Din 2010 a început să facă și mentorat. „Am exersat coachingul făcând mentorat gratuit“, spune el acum.

Un an mai târziu a devenit membru al Romanian Business Leaders (RBL), implicându-se serios în pro­iectele de mentorat dezvoltate de organizație pentru antreprenori, cum este Antreprenoria. La 12 ani de când este în organizație, activitatea lui este apreciată în RBL. „Consultanța lui Ovidiu Toader funcționează doar pentru antreprenorii hotărâți, care știu ce vor“, spune Iulian Rizea, senior program manager în programul Antreprenoria. În paralel cu RBL, Ovidiu Toa­der participă și la conferințele Business Day, unde a început cu prelegeri gratuite.

În 2014 a decis să iasă total din business și să-și vândă acțiunile pe care le mai avea la Hafele România către compania-mamă din Germania, renunțând și la funcția de director din sucursala locală a companiei. Adusese Hafele România la o cifră de afaceri de circa opt milioane de euro și consolidase portofoliul de clienți. „Mă gândeam că o să iau o pauză și o să încep un alt business“, mărturisește el. Numai că, în urma unei conferințe la care a oferit consul­tanță gratuită, a primit o ofertă pentru a oferi servicii de coaching contra cost.

Cererea a venit din partea Danielei Marișcu, fondatoare a brandului Aquatica Experience, cunoscută în mediul de afaceri și ca investitor jurat la emisiunea „Imperiul Leilor“, difuzată de Pro TV. „În 2014 ne aflam într-o perioadă de creștere accelerată. La fel ca acum, și atunci conduceam afacerea împreună cu soțul meu. Ajunseserăm să nu mai putem delimita ce e viață personală și ce este business. Iar întâlnirea cu Ovidiu a fost extrem de importantă pentru că ne-a ajutat să structurăm relația dintre noi doi și business“, spune acum Daniela Marișcu.

În urma acestei experiențe, Toader a decis să iasă to­tal din zona antreprenoriatului și să se poziționeze ca antrenor de antreprenori, în special pentru oameni de afaceri cu businessuri de câteva sute de mii de euro. „Nu fac cursuri. Sunt antrenamente în conducerea afacerii“, descrie Toader lecțiile sale.

Pe drumul cel bun

Odată cu perfecționarea me­to­delor sale de coaching, a început să aducă noi stra­tegii în antrenarea antreprenorilor. În 2016 a făcut primele echipe formate din câte 12 antreprenori, pe care îi punea împreună pe aplicațiile de telecon­fe­rințe, iar într-o ședință de patru ore le cerea să spună fiecare ce probleme întâmpină în organizațiile pe care le conduc.

„E obligatoriu să vină cu probleme reale, nu le accept probleme imaginare. Și eu îi văd cum se com­portă. Când ceva nu e bine, fac stop joc, ca la baschet. Și le spun ce să facă“, spune Ovidiu Toader, care a constatat astfel că mulți antreprenori nu știu cum să își întrebe subalternii de problemele din com­panie. Fondatorii afacerilor pun de obicei doar întrebări care ar sugera un anumit răspuns, pe care ei și-l do­resc. Corect ar fi, spune Toader, ca întrebarea patro­nului să fie una deschisă, așa încât subalternul să co­munice cât mai mult și să vină cu o opinie personală despre problema din companie.

Din 2016 încoace, Ovidiu Toader a format 17 astfel de echipe de lucru, pregătind în acest timp peste 200 de antreprenori. El spune că vrea ca antreprenorii să-și revizuiască metodele prin care fac business. Însă, într-o țară ca România, crede că este destul de dificil acest lucru. Și asta, pentru că oamenii de afa­ceri locali sunt împărțiți în două mari grupuri. Dintr-o perspectivă bună, spune el, sunt oameni care au început afacerile de la zero și care acum au cifre de afa­ceri mari, care ajung și la zeci de milioane de euro, făcând un business curat.

„Este și o categorie de oameni de afaceri care au făcut mult business cu statul și care sunt, din păcate, mai cunoscuți decât cei din prima categorie. Și din această cauză, că oamenii de rând confundă antreprenoriatul cu acea tipologie de oameni“, detaliază Toader. În zona businessurilor curate, mai spune el, mulți antreprenori care aduc firma la un anumit nivel se gândesc la atragerea de bani pentru a consolida afa­cerea și a trece la un nou nivel. Sfatul său pentru aceștia este să ia în calcul mai multe metode de fi­nan­țare.

În afara creditelor bancare, oamenii de afa­ceri pot alege între a atrage un investitor și a se fi­nanța de pe bursă.

„Dacă iei un milion de euro de la bursă e total diferit de cazul în care iei un milion de euro de la un investitor care ia 30-40% din business, dar vrea și un loc în board“, explică Ovidiu Toader. El precizează că există riscul ca investitorul să aibă o altă viziune de business decât antrepreno­rul care a cedat o parte din acțiuni și să se implice in­clusiv în zona decizională.

În ceea ce privește banii de pe bursă, spune că sunt mult mai „confortabili“, pentru că investitorii de pe piața de capital nu vin să se implice în activitatea companiei, ci lasă antreprenorul să crească businessul, așa încât ei să aibă de câștigat. În plus, afacerile care ajung pe bursă sunt structurate ca o corporație mai mică. Au niște departamente clare, au o echipă de management, au consiliu de adminis­trație și o serie de reguli clare pe care trebuie să le respecte.

Potrivit lui Toader, antreprenorii trebuie să-și facă o părere cât mai corectă despre businessul lor și să învețe să colaboreze cu echipa din jur, astfel încât nu doar să obțină cifre de afaceri cât mai bune, dar și să consolideze compania. Însă pentru a înțe­lege cât mai bine acest lucru, mulți antreprenori au nevoie de un antrenor care să îi consilieze în vederea ob­ținerii unor rezultate foarte bune și cu cât mai puține ratări.

Acest articol a apărut în numărul 164 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.