Noua regină a muzicii fado revine la București. Când este programat concertul de la Sala Palatului

Oana Borviz 06/10/2017 | 16:28 Timp Liber
Noua regină a muzicii fado revine la București. Când este programat concertul de la Sala Palatului

Acest articol apare în numărul 24 (25 septembrie – 8 octombrie) al revistei NewMoney

Delicată și puternică, expresivă și pasională, vocea celei mai adorate cântărețe de fado a momentului aduce din nou la București o bucățică din sufletul portughez.

Deși se află încă în turneul „Mundo“, prin care și-a promovat anul trecut, și în România, albumul omonim, Mariza – „noua regină a muzicii fado“, cum a fost numită de criticii  muzicali – se gândește deja la următorul turneu. Unul prin care-și va face cunoscut cel mai nou material discografic, ce va fi lansat la sfârșitul acestui an și pe care-l va promova și la București (Sala Pala­tului), pe 17 februarie 2018. Peste 75 de minute de fado veritabil promite artista pentru acest nou concert, care nu poate fi decât plin de energie, amuzant și intens, ca orice concert marca Mariza.

Nu și-a dorit niciodată să devină faimoasă. A vrut doar să cânte, mai întâi gospel, soul și jazz, iar apoi fado. Și a făcut-o, încă de pe vremea când era doar un copil și locuia, împreună cu tatăl (portughez) și mama (afri­cană), în Portugalia Metropolitană, într-o mahala din Lisabona. A devenit rapid un fenomen local, așa încât, în 1999, când cea mai îndrăgită și cunos­cută interpretă de fado de la acel moment, Amália Rodrigues, a murit, Ma­riza (pe numele său adevărat Marisa dos Reis Nune) a fost rugată de către prieteni să înregistreze un material în memoria regretatei artiste.

Așa a apărut primul ei album, „Fado em Mim“ („Fado and Me“), pe care Mariza l-a vrut inițial un cadou pentru tatăl ei, dar care, la insistențele Casei de discuri olandeze World Connection, a fost lansat în 2002, în 35 de țări.

Albumul s-a vândut în peste 12.000 de exemplare într-o singură lună numai în Portugalia, ceea ce pentru un album de fado (gen muzical destul de puțin cunoscut până la acea dată) a fost sen­za­țional.

Și astfel a început drumul spre succes al unei artiste cu stil unic, „stilizat“, după cum numesc criticii, fado-ul interpretat de ea.

Faimă. Nici cel de-al doilea album, „Fado Curvo”, din 2003, nu ar fi trebuit lansat, în concepția artistei, însă aceeași casă de discuri care i-a lansat primul album i-a reamintit că trebuie să onoreze un contract.

„Extrem de profund, întunecat, nebun și trist în același timp“, după cum îl des­crie chiar ea, „Fado Curvo“ – al cărui sound amintește de divele fado-ului tradițional gen Rodrigues – a avut un ecou și mai pu­ternic decât „Fado em Mim“, aducându-i rapid recunoașterea internațională și un premiu BBC Radio 3 pentru cel mai bun artist european de world music.

Vocea nuanțată, expresivă, interpre­tările scenice pline de pasiune, perso­nalitatea artistică puternică și, nu în ultimul rând, frumusețea ei interesantă au făcut ca Mariza să devină, în doar câțiva ani, personajul central al scenei inter­na­ționale de world music.

A vândut până acum peste un milion de exemplare din cele opt albume de studio (ultimul fiind „Mundo“, din 2015), iar concertele sale de pretudindeni, din Mozambic (de unde este originară) și până în SUA și Europa, au fost, fără excepție, sold out.

Tradiție. „Nu sunt o cântăreață bă­trână de fado, cu păr și șal negru, care nu se mișcă pe scenă“, spunea artista cu păr scurt, de culoarea platinei, în urmă cu câțiva ani, făcând referire la felul în care se îmbrăca și cânta Maria Severa, celebra cântăreață de fado din prima jumătate a secolului al XIX-lea.

„Fado înseamnă soartă, iar în această muzică oamenii experimentează lucrurile la extreme“, mărturisește ea despre această muzică a vocii și a chitarei (așa numita „guitarra portuguesa“), a taver­nelor și a bordelurilor, a dorului și a melancoliei.

Gen muzical încărcat de o mistică aparte, fado-ul capătă, în interpretările Marizei, o aură mai luminoasă, mai caldă, mai intimă. Cu toate acestea, Mariza a rămas fidelă fado-ului clasic, ce-și are rădăcinile în ba­ladele folclorice, cântecele africane și brazili­ene, poemele por­tugheze, aceasta  nealte­rându-i sound-ul cu influențe rock sau pop și nere­nunțând la celebra chitară por­tugheză.

„Are un sunet ca de lacrimi, ca de femeie, iar eu o folosesc întocmai“, spune artista care, la fiecare sfârșit de spectacol, obișnuiește să coboare de pe scenă, cântând printre spectatori (fără microfon), doar cu vocea și chitara.

Va face cu siguranță la fel și în concertul de la București din 17 februarie, pentru care au fost puse deja în vânzare biletele (pe eventim.ro și infomusic.ro, la prețuri cuprinse între 110 și 300 de lei).

Cei care vreți să o ascultați live pe această adorabilă „fadista“, grăbiți-vă! De obicei, concertele Marizei sunt sold out cu mult înainte de a avea loc evenimentul.

 


FOTO: AFP / Guliver – Getty Images