Moș Crăciun, mai darnic ca oricând cu producătorii și comercianții de jucării

Emil Popescu 22/12/2017 | 18:58 Companii
Moș Crăciun, mai darnic ca oricând cu producătorii și comercianții de jucării

Acest articol apare în numărul 30 (18 decembrie – 7 ianuarie) al revistei NewMoney

După toate semnele de până acum, Moșul ar putea fi anul acesta mai darnic ca niciodată. Mai ales cu producă­torii și comercianții de jucării.

Dominate în continuare de importurile din China, vânzările de pe piața locală a jucăriilor ar putea ajunge anul acesta la un nou maxim, după un 2016 la rândul său cu cifre în creștere. Numai că până și într-un an al recordurilor, pe­rioada Sărbătorilor de iarnă con­tinuă să aducă cele mai mari vân­zări, și de trei ori mai mari față de o lună obiș­nuită.

Explicația nu este deloc surprin­ză­toare – crește cererea. Dar ce susține acest avans? „Vorbim în primul rând de creșterile salariale, dar și de o dorință tot mai mare a copiilor pentru a avea cât mai multe jucării. Sau, cu alte cu­vinte, părinții rezistă mai greu cererilor celor mici, la rândul lor influențați masiv de reclamele TV, care practic dic­tează asupra pieței“, spune Adrian Voinea, un antreprenor din Satu Mare care a deschis de puțin timp Toys Box, un mic atelier specializat în producția jucăriilor din lemn. Cum această categorie nu este tocmai în topul preferin­țelor cumpărătorilor români, întreaga producție este exportată în Ungaria și Germania.

Livrări în străinătate în creștere de la an la an are și D-Toys, unul dintre cei mai cunoscuți producători locali. Compania are o fabrică la Sfântu Gheorghe, unde produce puzzle-uri și jocuri edu­cative și colective, atât pentru piața internă, cât și pentru exporturi în peste 20 de țări, printre care Germania, Franța, Marea Britanie, SUA sau Canada. „Piața de jucării în general este în creștere la acest sfârșit de an față de anul trecut,  dar, din păcate, această creștere se mani­festă în primul rând în domeniul produ­se­lor intens mediatizate“, nuanțează într-o discuție cu NewMoney Fustos Tibor, acționar și director general D-Toys.

Sfârșitul de an este o perioadă de foc mai mult pentru comercianți decât pentru producători. BestKids, de exemplu, în­registrează în decembrie 27% din cifra de afaceri anuală (3,8 milioane de euro în 2017), iar 50% din vânzările de jucării se reali­zează în această pe­rioadă a anului, declară George Șerban, acționar și director general al retailerului.

JOCURI ȘI TRENDURI. Dacă vara, clienții caută jucării de exterior (tobogane, leagăne, căsuțe pentru copii, pis­cine, triciclete), odată cu apropierea sezonului rece interesul se îndreaptă spre produsele specifice jocului în casă, cum ar fi jocurile de societate, jucăriile crea­tive sau seturile de construcții.

Românii importă nu doar jucării și jocuri, ci și trendurile de pe piețele vest-europene în ceea ce privește preferințele de achiziție, două exemple concludente fiind Kendama și spinner-ul. Unele jucării ajung în România cu un an sau chiar doi întârziere, situație valabilă în general la produsele cu reclamă TV, aduse pe plan local abia după ce și-au dovedit succesul comercial pe piețele occidentale.

O altă diferență între cumpărători este dată de interesul pentru jocurile de so­cie­tate, board games sau jucăriile de lemn, produse căutate în țări precum Un­garia, Austria și Germania, și mai pu­țin în România. „Totuși, trendul este vizibil în schimbare și la noi, astăzi ponderea jo­curilor în vânzările de sezon fiind de aproximativ 20% (Activity, Tycoon, Catan, Risk, Monopoly sau Escape Room fiind doar câteva dintre jocurile de succes de la noi)“, detaliază Șerban.

Deși în ceea ce privește cererea din piață nu vede modificări de substanță, directorul BestKids spune că retailerul cu sediul la Cluj-Napoca se confruntă cu mari probleme privind livrările – difi­cul­tăți cu livrarea la timp a produselor și blocaje la curieri din cauza perioadei de reduceri Black Friday.

În schimb, s-a modificat perioada de plasare a comenzilor. Dacă în urmă cu 4-5 ani multe produse ajungeau la clienți cu doar o zi înainte de Crăciun, uneori chiar după, acum vârful comenzilor este atins în jurul datei de 15 decembrie, majoritatea cadourilor de Crăciun fiind cumpărate până la 20 decembrie.

La rândul lui, directorul general al D-Toys remarcă o altă caracteristică a pieței: accentul se mută de la jucăriile cu prețuri mici și o calitate medie sau slabă către produse mai sofisticate și de o calitate foarte bună. „Dezvoltarea jocurilor electronice din ultimii ani a dat o pu­ternică lovitură pieței de jucării clasice și în România, dar se poate observa o anumită echilibrare, stabilizare a acestui fenomen. Din păcate, o mare parte din cum­părătorii  autohtoni, ca de altfel și cei din UE, aleg cu precădere jocurile cele mai promovate și lasă valoarea edu­cativă pe plan secund“, explică Fustos Tibor.

Compania din Sfântu Gheorghe a decis astfel să relanseze jocuri „tradiționale“ românești, create de inventatorul Ioan Nicolau – Animale din Continente,  Navigatori Celebri sau Cât Face, și a realizat sute de produse 100% ro­mânești (de exemplu, puzzle-uri cu ima­gini din țară sau cu picturi de Grigo­rescu, Tonitza sau Luchian), comerciali­zate local, pe site-ul www.jucarie.ro, dar și promovate de peste 15 ani la târgul de jucării de la Nürnberg, cel mai mare eveniment de profil din lume.

OFF + ONLINE. Preferințele clienților dictează, firesc, și asupra formatului de magazin – fiecare cu avantajele lui – cu care antreprenorii încearcă să-și facă loc pe piață. Și cum clienții-țintă sunt pre­zenți și în retailul tradițional, în magazinele fizice, și în mediul online, retailerii încearcă să acopere cât mai bine fiecare domeniu. Printre cei care au mizat pe on­line se numără Mia Karimzadeh, fondatoarea miababy.ro, un magazin virtual cu produse pentru copii de până la 3 ani, și soții Lucian și Anca Leibovici, care au un business cu jucării educative (Edu Class) ce va ajunge anul acesta la vânzări de un milion de euro.

Dar cele mai mari vânzări de jucării sunt realizate în magazinele de profil din centrele comerciale. În primăvara acestui an, cu doar câteva luni înainte de ani­versarea a zece ani de activitate, BestKids – unul dintre cele mai mari magazine online de jucării, jocuri și articole pentru copii din România – a deschis un magazin fizic la Cluj-Napoca, în mallul Platinia. Retailerul s-a bazat pe faptul că procentul celor care comandă online este redus și că sunt preferate încă ma­ga­zinele fizice, întrucât mulți clienți vor nu doar să vadă produsul înainte de a-l cumpăra, dar și să intre cât mai repede în posesia lui. Prezența în retailul de  „modă veche“ crește încrederea și notorietatea mărcii, ceea ce aduce și un plus de vânzări, chiar dacă nu imediat.

Magazinul din Cluj-Napoca a fost un test viabil de piață, astfel că retailerul va extinde conceptul la nivel națio­nal, prin fuziunea cu rețeaua de magazine de ju­cării DinoLand (formată acum din 11 unități amplasate în malluri din Bucu­rești, Cluj, Arad, Baia Mare, Iași, Pitești, Târgu-Mureș, Sibiu și Suceava), cele două branduri fiind operate de aceeași firmă, eVision SRL. „Decizia privind fuziunea este luată, rămân de pus la punct detalii privind condițiile fuziunii, momen­tul cel mai potrivit din an și brandul pe care-l vom păstra în piață după acest moment“, anunță Șerban.

Fie că este vorba de lansarea unui mic atelier, deschiderea de noi magazine, planuri de fuziune sau creșterea businessului în general, jucătorii din domeniu au motive clare de optimism. Un optimism care se bazează însă foarte mult pe reali­tate – mai ales că Moșul va continua să vină și în anii viitori, nu-i așa?

 

CINE FACE JOCURILE

Piața este dominată de importuri, dar pe fondul cererii mari au apărut tot mai mulți producători, în general de mici dimensiuni, care încearcă să devină o alternativă la oferta made in China.

  • Producție. Printre firmele mari care reali-zează local jocuri și jucării se numără D-Toys, Romexa, Airquee și From Product. Cota de piață pe acest segment este extrem de fragmentată, arată un studiu Kesfin.
  • Retail. De departe, cel mai important jucător din comerțul cu jucării este Jumbo. Compania elenă a adus în România conceptul de hipermarket cu jucării, în 2013, iar în prezent are nouă magazine, trei noi unități urmând să fie inaugurate până în iunie 2018. Alte companii mari sunt Noriel și Lego.
  • Vânzări. Anul trecut, vânzările de jucării au însumat circa 1,1 miliarde de lei (245 de milioane de euro), din care circa 60% reprezintă produsele tra-diționale, iar restul jocurile video. Piața este disputată de aproape 200 de comercianți și peste 110 producători, conform studiului citat. La nivel global, vânzările s-au apropiat anul trecut de pragul de 100 de miliarde de dolari și vor depăși acest nivel în 2017.

 


FOTO: AFP / Getty Images

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.