Ministerul Transporturilor cedează în faţa sindicaliştilor de la CFR. Ce concesii au obţinut greviştii

Elena Marinescu 20/12/2021 | 17:42 Ştiri
Ministerul Transporturilor cedează în faţa sindicaliştilor de la CFR. Ce concesii au obţinut greviştii

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au anunţat, după negocierile cu sindicatele angajaţilor din domeniul feroviar, că părţile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze, ca soluţie, creşterea salariilor tarifare cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru anul 2022.

„Astăzi, 20 decembrie 2021, la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la solicitarea ministrului Sorin Grindeanu a avut loc întâlnirea cu reprezentanţii federaţiilor sindicale din calea ferată. Discuţiile s-au concentrat pe problemele existente în domeniul feroviar, dar şi pe situaţia creată de protestul spontan al unor lucrători din calea ferată.

Părţile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze ca şi soluţie creşterea salariilor tarifare cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru anul 2022, în condiţiile aprobării cadrului legal şi financiar. Vorbim aici de Legea bugetului de stat şi bugetele companiilor feroviare, ca o primă etapă în vederea aplicării Statutului personalului feroviar„, se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Transporturilor.

Conform sursei citate de News.ro, părţile s-au angajat totodată să identifice constant soluţii pentru aplicarea Statutului personalului feroviar, sens în care vor fi organizate întâlniri periodice cu privire la situaţia căii ferate.

Ce salarii au angajaţii CFR Călători

Sporuri de 95% din salariul de bază, acordate pentru orele suplimentare necompensate cu timp liber sau sporuri de tunel de 20-40%, sunt doar câteva dintre beneficiile de care au parte angajaţii din cadrul CFR Călători.

Potrivit contractului colectiv de muncă încheiat la nivelul CFR Călători, salariile de bază ale angajaţilor cresc cu următoarele sporuri:

– Spor de vechime de până la 25% din salariul de bază;

– Spor pentru condiţii grele de muncă feroviară de 10-15%;

– Spor pentru condiţii de muncă feroviară de 7%;

– Spor pentru condiţii vătămătoare de 10%;

– Spor pentru condiţii periculoase de 15%;

– Spor pentru timpul lucrat în timpul nopţii de 25%

– Spor pentru orele suplimentare necompensate cu timp liber de 95% din salariul de bază.

Mecanicii de locomotivă care lucrează fără mecanic de ajutor mai pot primi un spor pentru conducerea simplificată, în procent de 50% din salariul de bază brut minim aferent funcţiei.

Directorul general adjunct din CFR Călători încasează, brut, 13.766 de lei, ceea ce înseamnă că în mână ia circa 8.000 de lei. Directorul adjunct are un salariu mai mic, de 6.421 de lei. Bani mai mulţi câştigă şeful oficiului juridic şi revizorul general, câte 7.600 de lei, lunar, potrivit datelor publicate de ziare.com.

Consultanţii în informatică şi experţii economişti iau 5.247 de lei. Inginerii, economiştii, psihologii, specialiştii în resurse umane, experţii în achiziţii publice, consilierii juridici, asistenţii directorilor şi instructorii centrali au un salariu de 4.108 lei.

Contabilul şef, şeful de divizie şi şeful de serviciu au venituri similare, de circa 5.300 de lei. Un şef de revizie vagoane câştigă cât un şef de depou şi unul de staţie, circa 4.160 de lei, în mână. Adjuncţii lor ridică, pe luna, 3.400 de lei.

Salarii mici au dispecerii de circulaţie (2.544 de lei), maiştri (2.348 de lei), subinginerii (2.081 de lei) şi funcţionarii (1.538 de lei), potrivit contractului colectiv de muncă

Întârzieri de sute de minute

În prezent, în Gara de Nord sunt întârzieri foarte mari, de sute de minute.

De exemplu, trenul care trebuia să ajungă în București de la Târgu Jiu are peste 200 de minute întârziere. Și la „Plecări” sunt întârzieri foarte mari, între 150 și 200 de minute.

Inițial, greva spontană a fost declanșată luni dimineață de către angajații de la reparații locomotive. Angajații CFR care se ocupă cu repararea locomotivelor au întrerupt lucrul, potrivit gandul.ro. Șeful sindicaliștilor spune că oamenii nu mai au bani pentru cheltuielile zilnice.

Suntem nemulțumiți de prorogarea Legii statutului personalului feroviar, care, printre altele, stabilea o creștere salarială cu 35% din ianuarie.

Fără această creștere, angajații din CFR nu-și mai pot asigura traiul zilnic, nu mai pot plăti întreținere, lumină, nu mai au bani să ajungă la serviciu. Salariile lor sunt foarte mici”, a declarat, pentru Gândul, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.