Metaversul, următoarea etapă în evoluția internetului sau doar o altă idee nebuloasă care nu se va concretiza niciodată?

Metaversul ar putea fi următoarea etapă în evoluția internetului; sau doar o altă idee nebuloasă care nu se va concretiza niciodată.
Ce zile trăiește Facebook! La sfârșitul lunii iulie, compania a anunțat un venit-record pe trimestrul al doilea al anului, de 29,08 miliarde de dolari (cu 56% mai mult față de aceeași perioadă a lui 2020), și un profit de 10 miliarde de dolari. Cu doar câteva zile mai devreme, președintele Statelor Unite, Joe Biden, spunea că informațiile false de pe Facebook ucid oameni.
Declarația sa a fost urmată de un protest în care mai mulți saci albaștri pentru cadavre au fost aliniați pe trotuarul din fața sediului din Washington D.C. al companiei. A fost doar o altă săptămână obișnuită la birou pentru cea mai mare rețea socială din lume: are un succes extrem de profitabil și, în același timp, continuă să fie privită ca un flagel pentru societate, devenind un vector pentru dezinformare și teorii ale conspirației.
Rezultatele impresionante obținute de Facebook sunt produsul unei economii accelerate pe măsură ce efectele pandemiei încep să atenueze, în condițiile în care baza sa activă de utilizatori a crescut la 2,9 miliarde de oameni – un număr care reprezintă mai mult de o treime din întreaga populație globală. Însă puse cap la cap, aplicațiile din portofoliul companiei fondate de Mark Zuckerberg au un uimitor total de 3,51 miliarde de utilizatori.
Cu toate acestea, acțiunile sale au scăzut cu aproape 4% după ce directorul financiar David Wehner a avertizat că perspectivele pentru restul anului 2021 nu mai sunt la fel de însorite, invocând modificări de reglementare, dar și posibilitatea izbucnirii unui nou val pandemic.
Invitat la o conferință online să comenteze alături de mai mulți analiști rezultatele companiei, CEO-ul Mark Zuckerberg a preferat să vorbească despre cu totul altceva. Un altceva pe care l-a pomenit de peste 20 de ori în decurs de mai puțin de o oră. Metaversul.
Internetul întrupat
Metaversul – citiți-l ca pe un univers virtual à la „Matrix“ – a fost conceput inițial ca decor pentru distopiile SF, oferind o evadare din societățile care se prăbușesc. Acum, ideea s-a transformat într-un nou Sfânt Graal pentru Silicon Valley, devenind subiectul de discuție preferat între startupuri, investitori de risc și giganți tehnologici.
„Metaversul sosește!“, predică Jensen Huang, chief executive officer (CEO) al companiei Nvidia. „Metaversul se materializează“, declamă și David Baszucki, CEO al Roblox, în vreme ce Tilak Mandadi, chief technology officer (CTO) al grupului Disney, anunță că intenționează să transforme Disneyland într-un „parc tematic metavers“.
Cele mai exclusiviste branduri ale lumii se pregătesc la rândul lor pentru metavers. Burberry și-a lansat colecția de acest an prin intermediul platformei de streaming de jocuri Twitch. Anul trecut, Louis Vuitton a încheiat un parteneriat cu „League of Legends“, un multiplayer online cu 100 de milioane de jucători în fiecare lună, parteneriat concretizat printr-o linie de îmbrăcăminte digitală cu 40 de articole, majoritatea cu prețuri cu mult peste 1.000 de dolari.
Până la formularea unei definiții de manual, conceptul de metavers face trimitere la o convergență a realității fizice, augmentate (AR) și virtuale (VR) într-un spațiu online comun, în interiorul căruia utilizatorii se pot deplasa unde vor și pot interacționa între ei și cu obiectele digitale prin intermediul unor reprezentări virtuale – avataruri – ale lor. În termeni (mai) simpli, metaversul ar urma să fie geamănul virtual al lumii fizice pe care o știm cu toții, cele două realități urmând să se contopească la un moment dat.
„Poți să te gândești la el ca la un internet întrupat, în care nu doar te uiți la conținut, ci te afli în el. Veți putea face tot ce puteți face astăzi în internet, precum și unele lucruri care nu au niciun sens acum online, cum ar fi dansul“, îl descrie Mark Zuckerberg, CEO-ul Facebook. Practic, fiecare activitate din (ceea ce încă mai credem că este) lumea reală va avea un echivalent în metavers. Ceea ce înseamnă că, în loc să interacționezi cu prietenii tăi online, prin Messenger, să spunem, îi poți întâlni în orice spațiu digitalizat replicat din lumea reală, folosind un kit de realitate virtuală. Până aici, nimic nou sub soare. Fie el virtual sau nu.
Numele digitalului
„Second Life“, jocul online lansat în 2003 de Linden Lab, a creat o lume virtuală 3D în care utilizatorii pot umbla aiurea, pot să își construiască propriile clădiri, pot cumpăra terenuri sau bunuri virtuale, plătind pentru ele în dolari reali sau moneda „oficială“, dolarul Linden. La fel se întâmplă și în „Entropia Universe“, o platformă massively multiplayer online cu o economie reală, dezvoltată de suedezii de la MindArk, acolo unde englezul Jon „Neverdie“ Jacobs a vândut în 2010 un club de noapte, un stadion și un mall pentru 635.000 de dolari cât se poate de reali.
Lansat în 2006, „Roblox“, un joc video pentru copii, a evoluat în ultima vreme într-o lume captivantă în care jucătorii își pot proiecta și vinde propriile creații, de la costume de avatar la propriile experiențe interactive.
Dintr-un shooter online multiplayer free-for-all, „Fortnite“ a evoluat și el într-un spațiu virtual în care jucătorii pot construi în colaborare diferite structuri sau participa la concerte și alte evenimente live. Jucătorii pot cumpăra ținute pentru avataruri personalizate, precum și mișcări sau gesturi – inclusiv dansuri – pe care replicile lor digitale le pot apoi face.
Iar dacă există o companie care e pregătită să profite de metavers în momentul de față, aceasta pare să fie producătorul jocului „Fortnite“, Epic Games, care deține o piață de jocuri și vinde Unreal Engine, motorul grafic folosit atât în industria jocurilor, cât și în blockbustere streaming precum „The Mandalorian“. Aceeași Epic Games care a anunțat în luna aprilie o rundă de finanțare de un miliard de dolari pentru a-și susține „viziunea despre metavers“.
Cu toate acestea, metaversul nu este menit să devină monopolul unei singure companii, cooperarea fiind cheia pentru ca acesta să capete consistență. Teoretic, activele pe care cineva le dobândește în metavers vor fi portabile între platforme deținute de diferite corporații. Iar această sincronizare ar putea fi asigurată de tehnologia blockchain. Dacă ai cumpărat un avatar de pe noua senzație a momentului Bored Ape Yacht Club, de exemplu, „Roblox“ ar putea să-ți verifice calitatea de proprietar pe blockchain și apoi să îți permită să îl folosești în lumea sa. La fel, același avatar ar putea apărea și pe „Fortnite“.
Matricea (de)conectată
„Minecraft“ are zilnic peste 95 de milioane de jucători activi. „Roblox“, 43 de milioane. „Fortnite“, 25 de milioane. Oricare dintre ele ar putea să se numească „Metavers“. Dar încă nu sunt operabile între ele. Iar după cum spune Richard Bartle, profesor la Universitatea din Essex și creator în 1978 al „Multi-User Dungeon“, un joc creditat și acum drept prima lume virtuală, „nu poți avea UN metavers, trebuie să ai METAVERSUL“. Însă metaversul nu este realitatea virtuală. A spune că sunt unul și același lucru ar fi echivalent cu a afirma că un smartphone conectat la internet e internetul. Realitatea virtuală este o platformă de acces către metavers, nu metaversul în sine.
În mod similar, ar trebui să ne gândim la metavers ca la un succesor al internetului, mai degrabă decât ca la o platformă sau un serviciu. Iar internetul este un pachet de multe lucruri – hardware, infrastructură de rețea, standarde, protocoale etc. O lume virtuală sau o experiență socială VR nu înseamnă „un metavers“, la fel cum o aplicație Facebook sau Google nu înseamnă „un internet“.
Pentru a întrupa în digital noul cuvânt, companiile trebuie să lucreze pentru început la o combinație de tehnologii, în frunte cu realitatea augmentată și realitatea virtuală.
„Metaversul va presupune nenumărate noi tehnologii, protocoale, companii, inovații și descoperiri pentru a funcționa. Și nu va apărea la un anumit moment, pur și simplu. Nu va exista «înainte de Metavers» și «după Metavers». Va apărea încet, în timp, pe măsură ce diferite produse, servicii și capacități se integrează și se combină“, spune Matthew Ball, investitor în tehnologie, analist și futurist. „Vor trebui să existe noi protocoale și noi standarde, dispozitive noi, cipuri noi, software nou – de la motoare de randare la sisteme de plată și tot ceea ce există între ele“, subliniază aceeași idee și Mark Zuckerberg.
Actuala infrastructură de internet a fost concepută pentru a partaja fișiere de la un computer la altul. Ca urmare, majoritatea sistemelor care stau la baza internetului sunt orientate în jurul unui server care comunică cu un alt server sau cu un dispozitiv al utilizatorului final. Acest model continuă și astăzi. De exemplu, există miliarde de oameni pe Facebook, dar fiecare utilizator împarte o conexiune individuală cu serverul Facebook, nu cu un orice alt utilizator.
În momentul de față, mai spune Ball, infrastructura care să permită interacțiunile și experiențele în timp real promise de metavers nu doar că nu există, dar ar putea dura zeci de ani până când aceasta să evolueze.
Virtualul de după
Luna trecută, Facebook a lansat o nouă aplicație de realitate virtuală destinată lucrului de la distanță, Horizon Workrooms, prezentată ca un pas timpuriu în construirea metaversului imaginat de Zuckerberg & Co. Mulți recenzori au spus însă că este plictisitoare, că e doar un soi de Zoom între avataruri. Utilizatorii (purtând o cască Oculus de 300 de dolari) își aleg un avatar animat fără picioare și stau la o masă într-o sală de conferințe virtuală, discutând cu colegii de muncă. „Niciodată în viața mea nu m-am dus la o ședință la birou spunându-mi: «Dacă asta ar putea deveni o experiență VR intensă!»“, scrie un comentator de la The New York Magazine.
Sunt ani buni de când Silicon Valley promite că realitatea virtuală va deveni omniprezentă, dar aceasta este încă o noutate, inclusiv în jocuri. La fel se întâmplă și cu realitatea augmentată. În urmă cu aproape un deceniu, Google, de exemplu, a investit sute de milioane de dolari în dezvoltarea „Google Glass“, ochelarii inteligenți AR care acum adună praf pe rafturi.
Un eșec al metaversului, consideră dr. Dave Karpf, profesor al Universității George Washington, ar fi „o repetare a Google Glass, dar la scară mult mai mare“. „Finanțările s-ar evapora pentru o perioadă, dar sunt sigur că, după vreun deceniu sau ceva pe acolo, companiile de tehnologie și capitaliștii de risc ar putea decide că «de data aceasta va fi diferit» și ar începe să promoveze din nou ideea“, mai spune acesta.
Pentru moment, Zuckerberg descrie această lume virtuală drept „Sfântul Graal al interacțiunilor sociale“ și susține că metaversul va deschide posibilitatea unor noi forme de lucru în ceea ce el numește „biroul infinit“ și va remodela economia digitală.
Judecând însă după strategia de creștere a Facebook din ultimul deceniu, unii analiști sunt sceptici că Zuckerberg se va mulțumi să facă din compania sa (doar) o altă componentă a unui metavers-multiplatformă. Așa cum compania a cumpărat, a absorbit și a surclasat platformele de socializare mai mici până a ajuns la limita unui monopol, la fel de bine ar putea să încerce să controleze și spațiul în care ar urma să locuim virtual, ca să ne perceapă chirie.
„O posibilitate este ca metaversul să fie un soi de Facebook 2.0“, spune dr. Nick Kelly, profesor la Queensland University of Technology. Adică un loc în care să nu îți dorești neapărat să (mai) mergi.