Indicele NewMoney: Crește numărul turiștilor care vizitează România. Ce locuri preferă și câți bani cheltuie străinii

Andreea Neferu 17/10/2017 | 13:10 Financiar
Indicele NewMoney: Crește numărul turiștilor care vizitează România. Ce locuri preferă și câți bani cheltuie străinii

Acest articol apare în numărul 25 (9-22 octombrie) al revistei NewMoney

Țară, țară, vrem turiști. Din afară să fie și cât mai mulți. Chiar dacă, de la an la an, crește numărul celor care aleg să viziteze România, țara noastră este departe de a fi o destinație cu adevărat luată în seamă de turiștii străini.

Aproape 1,9 milioane de turiști străini au vi­zi­tat România în primele opt luni ale acestui an, în creștere cu 12,3% față de aceeași peri­oadă a anului trecut, arată datele Institutului Național de Statistică, iar majoritatea, aproximativ 1,4 milioane, provin din Uniunea Euro­peană. În termeni de comparație, vecinii de la sud de Dunăre, bulgarii, stau mult mai bine la acest capitol, având în vedere că au reușit să atragă în același interval, ianuarie-august 2017, peste 5 milioane de turiști străini, potrivit portalului de știri bulgar novinite.com.

Chiar dacă nu se conturează (încă) ca o destinație de vacanță propriu-zisă, România atrage din ce în ce mai mulți turiști care vin aici pentru afaceri, congrese, conferințe, cursuri, târguri și expoziții și mai puțin pentru vacanțe. Astfel, anul trecut, 58,5% din cele aproape 2,5 milioane de persoane care au vizitat România au venit aici în scopuri de business, motiv pentru care Bucureștiul, principalul pol economic al țării, a atras anul trecut peste un milion de turiști străini, în creștere cu peste 112.000 față de anul precedent, fiind urmat de Brașov (179.000) și Sibiu (143.000). De altfel, turiștii străini petrec în România destul de puțin timp, în medie de circa 1,9 zile, potrivit datelor din primele șapte luni ale acestui an.

Aproape trei sferturi dintre străinii care au ajuns „pe plaiuri mioritice“ au preferat transportul cu avionul. Este și motivul pentru care traficul aerian, dincolo de călătoriile din ce în ce mai multe pe care le fac românii către destinații externe, a cunoscut o creș­tere exponențială în ultimii ani. Chiar dacă România se află în spatele multor țări din Uniunea Europeană la acest capitol, numărul de pasageri de pe aeroporturile locale a crescut spectaculos în ultimul deceniu, avansând de la 7,8 milioane de călători în 2007 la 16,4 milioane de persoane anul trecut, potrivit ultimelor date de la Institutul Național de Statistică.

Să încheiem însă și cu o dimensiune finan­ciară a turismului românesc: în total, străinii au cheltuit anul trecut 5,9 miliarde de lei în țara noastră, ceea ce înseamnă că fiecare tu­rist extern a „lăsat“, în medie, pentru servi­cii­le locale circa 2.400 de lei.

 

La extreme

România se conturează mai degrabă ca o destinație de afaceri pentru turiștii străini, motiv pentru care centrul economic și financiar al țării, Bucureștiul, atrage cea mai mare parte a călătorilor internaționali.

  •  179.000 de turiști străini  a primit anul trecut Brașovul, județul care atrage cei mai mulți călători internaționali, după București, oraș vizitat de peste un milion de străini în 2016.
  •  1.200 de turiști străini au vizitat anul trecut Teleorman, județul care se află la coada clasamentului din punctul de vedere al acestui indicator.
  •  2.400 de lei cheltuie, în medie, fiecare turist străin atunci când vizitează România, potrivit datelor valabile pentru anul 2016.

 

Infografie

Sursa: Institutul Național de Statistică

* cifră valabilă pentru primele opt luni ale anului 2017

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.