Franciză cu caimac. Un tânăr antreprenor din Cluj-Napoca își dezvoltă lanțul de cafenele în plină criză sanitară

Franciza rămâne o soluție viabilă de extindere inclusiv în timpuri de criză sanitară. O confirmă astăzi și Captain Bean.
Pentru lanțul de cafenele Captain Bean, din Cluj-Napoca, 2020 a fost anul în care s-a lansat în sistem de franciză, obiectivul lui Bogdan Pandea, chief executive officer (CEO) și fondator al companiei, fiind de șase unități la nivel național. Au venit însă lunile de lockdown, iar planul său părea să rămână doar la nivel de intenții. Antreprenorul a reușit însă nu doar să îl ducă la capăt, dar chiar și să deschidă patru unități în plus față de cele preconizate, ajungând astfel la un total de 10 cafenele în franciză deschise anul trecut, care s-au adăugat celor 17 existente.
„Altfel spus, a fost chiar o subestimare a potențialului, combinat cu mai mulți factori: concept, echipă, ciclu economic și, nu în ultimul rând, creșterea apetitului antreprenorial în rândul persoanelor care deja și-au dedicat o bună perioadă de timp statutului de angajat“, spune Pandea.
Pentru anul în curs, ținta este de 50 de noi unități, atât francize, cât și unități proprii, la nivel național. În paralel, Pandea se pregătește de o extindere la nivel internațional și are deja discuții pe piețe precum Bulgaria, fiind convins că „lucrurile nu se opresc aici“.
Povestea Captain Bean
Povestea Captain Bean a început în 2014, cu o investiție de aproximativ 8.000 de euro. Dezvoltarea la nivel local, în Cluj-Napoca, a fost posibilă mai ales datorită clienților din zona de corporate, astfel că lanțul de cafenele a ajuns să fie prezent cu șapte coffee shopuri doar în clădirile de birouri. „Aș putea spune că primii ani s-au bazat pe o creștere organizată, atât a afacerii, cât și a mea ca antreprenor, punând bazele sistemului pe care îl dezvoltăm acum. A fost vital să validăm conceptul și echipa la nivel de Cluj, pentru a putea să ne extindem la nivel național“, adaugă antreprenorul.
Pentru dezvoltarea în regim de franciză, în 2020 și în prima parte a acestui an, cele mai multe solicitări primite au venit din sudul țării, în special din București. De altfel, estimarea pentru anul acesta vizează deschiderea a aproximativ 20 de cafenele noi doar în Capitală. Cele 10 francize deschise anul trecut sunt în Oradea, Câmpina, Târgu Mureș, Baia Mare, București, Cluj-Napoca, Craiova și Tulcea. Din cele 50 de noi cafenele plănuite pentru anul acesta, 15 vor fi proprii, în orașe din Transilvania, având bugetate o investiție de 120.000 de euro.
Ce înseamnă în cifre o franciză Captain Bean? Taxa de franciză este de 5.000 de euro, sumă ce include training de specialitate, designul spațiului, consultanță financiară și antreprenorială, precum și suport operațional și strategic pe întreaga perioadă a contractului. Pe lângă această taxă, mai sunt necesare investițiile în echipament și stand sau locație, bugetul total inițial ajungând, în funcție de spațiu și concept, la circa 17.000 de euro, sumă care poate fi amortizată între 6 și 24 de luni.
O franciză Captain Bean poate fi dezvoltată în două variante: Captain Bean Gallery, concept adaptat pentru centrele și galeriile comerciale, pentru care este necesară o suprafață de 6-8 metri pătrați, și Captain Bean Coffee Shop, pentru care necesarul de spațiu variază între 25 și 40 de metri pătrați. În ambele cazuri, meniul cuprinde o gamă diversificată de cafea, dar și produse complementare precum ceai, patiserie proaspătă și minigustări.
„Dorința mea de a dezvolta antreprenoriatul prin sistem de franciză nu are granițe, deoarece cafeaua este un produs care va ocupa mereu un loc important în obiceiurile clienților“, mai spune Pandea.
Cum funcționează francizele
Potrivit spuselor sale, avantajul conceptului pe care îl dezvoltă este structura de costuri operaționale mici, lucrul acesta traducându-se pentru francizați printr-un break even point zilnic foarte mic. Cu alte cuvinte, „locațiile în care francizații se implică direct au nevoie de o vânzare de aproximativ 100 de euro pe zi pentru a atinge acest punct, urmând ca de la acest interval în sus să devină profitabili“. Un alt element care ajută la mărirea marjei de profit pe care o obțin francizele sunt costurile foarte reduse cu materia primă, acestea ajungând la o medie de 21% din prețul de vânzare.
„Acest lucru se datorează faptului că investiția în echipamente survine francizatului, iar această decizie ajută pe termen lung la amortizarea mult mai rapidă a investiției, datorită costului foarte redus al materiei prime. Conceptul poate oferi o marjă de profit între 20 și 30% pentru locațiile care beneficiază de focusul complet al antreprenorului și dacă modul de utilizare a resurselor financiare ale afacerii sunt gestionate într-un mod corect“, punctează Pandea.
Fondatorul Captain Bean și-a propus și expansiunea conceptului de coffee corners în locații precum patiserii, cofetării, benzinării sau alte spații similare în care vânzarea de cafea este oportună. În prezent, există deja cinci coffee corners operaționale în cadrul unui lanț de cofetării.
Puse cap la cap, toate aceste planuri ar urma să genereze anul acesta o cifră de afaceri de aproximativ cinci milioane de lei (peste un milion de euro), estimează Pandea. Referindu-se la criza economică din această perioadă, Pandea consideră că zona de „delivery și to go“ este direcția câștigătoare pe termen lung, orientarea către zonele centrale aglomerate sau centrele de clădiri de birouri mutându-se treptat spre cartiere, odată cu tendința clienților de a apela la un regim de muncă work from home.
„Din cafenele, vedem clienți care vor să primească o comandă cât mai repede și ușor pentru a limita contactul cu orice suprafață comună. Direcția locațiilor noastre are un mix de 70% to go și 30% to stay, iar suprafețele variază între 25 și 40 de metri pătrați. Astfel, putem înainta cu ambele direcții, având o expunere redusă la riscurile viitoare care pot afecta traficul și posibile restricții de acces în locații“, mai spune Bogdan Pandea, care devine astfel un concurent serios pentru orice lanț de cafenele local, așa cum este și 5 To Go, fondat în 2015 de Radu Savopol și Lucian Bădilă și care anul trecut s-a apropiat de 200 de locații.
„Majoritatea afacerilor au fost afectate într-un fel sau altul de această pandemie. Ne-a luat pe toți prin surprindere. Ne-am dat seama foarte rapid că revenirea la contextul anterior va fi un proces pe termen lung, iar adaptabilitatea și rapiditatea cu care implementăm noutățile vor fi definitorii pentru evoluția businessului. Comparativ cu anul trecut, observăm acum un trafic mai scăzut în cafenele“, explica recent și Cristian Turculeț, director regional Starbucks pentru România și Bulgaria, unul dintre cele mai cunoscute branduri din piața cafenelelor, apărut în Seattle (SUA) în 1971, dezvoltându-se apoi la nivel mondial în sistem de franciză.
În franciză
Fondatorul businessului Captain Bean, Bogdan Pandea, mizează pe dezvoltarea rețelei sale de cafenele, mai ales în sistem de franciză.
- Total. Investiția într-o franciză Captain Bean pornește de la 17.000 de euro și poate fi amortizată în 6 până la 24 de luni.
- Detaliu. Taxa de franciză este de 5.000 de euro și acoperă trainingul de specialitate, designul spațiului, consultanța financiară și antreprenorială, dar și suport operațional pe întreaga perioadă a contractului.
- Plan. Pentru 2021, Bogdan Pandea intenționează să se extindă cu 50 de noi locații, dintre care 15 vor fi unități proprii.
Acest articol a apărut în numărul 112 al Revistei NewMoney