Expoziţia multimedia „Mirrors of Brâncuşi”, la Sala Palatului, în cadrul Festivalului ”Enescu”

Andrei Dumitru 25/08/2021 | 12:16 Timp Liber
Expoziţia multimedia „Mirrors of Brâncuşi”, la Sala Palatului, în cadrul Festivalului ”Enescu”

Expoziţia multimedia „Mirrors of Brâncuşi”, un proiect care urmăreşte să surprindă esenţa sculptorului român printr-o serie de instalaţii şi de experienţe bazate pe opera lui Constantin Brâncuşi, va putea fi văzută, în perioada 28 august – 4 septembrie la Sala Palatului din Bucureşti, în cadrul celei de a XXV-a ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu”.

Proiectul urmăreşte conceptele de bază ale creaţiei lui Brâncuşi şi le transpune în noi tehnologii pentru ca tu să ai ocazia să experimentezi cu ideile care au servit drept inspiraţie pentru sculptor, dar şi să priveşti în opera lui ca într-o oglindă personală. Verticalitate, complexitate ascunsă în linii simple, emoţie şi reîntoarcere către sine – asta veţi descoperi în cadrul expoziţiei Mirrors of Brâncuşi.

Curator: Silvana Dulama-Popa, scenograf: Diana Miroşu, lighting Designer: Alin Popa, muzica: Zoli Toth, video: Dilmana Yordanova şi Ovidiu Eftimie, foto: Iulian Dinu.

„Coloana fără de Sfârşit”, aşezată la înălţime, a fost gândită ca piesă centrală care să contureze clar atmosfera expoziţiei şi să inducă starea meditativă pe care şi-o propune opera lui Brâncuşi. Inspirată din una din primele variante ale „Coloanei fără de Sfârşit”, exact aceeaşi dimensiune şi aceleaşi tip de poziţionare au fost alese de către Brâncuşi pentru a expune coloana la Voulangis, lângă Paris, în curtea lui Edward Steichen.

„Muza Adormită”. Această instalaţie oferă oportunitatea de a te privi pentru câteva minute exact aşa cum a privit Brâncuşi atunci când a creat această sculptură impresionantă. Ce trebuie să faci mai exact: asează capul în cutie şi priveşte în oglindă. Cutia a fost concepută pentru a te invita să-ţi analizezi trăsăturile şi să observi cum estetica adoptată de Brâncuşi, aceea de a reduce la câteva linii şi forme faţa umană, reprezintă de fapt o esenţializare care surprinde exact trăsăturile noastre de caracter cele mai pregnante.

„Sărutul” reprezintă invitaţia organizatorilor de a fi parte dintr-una din cele mai cunoscute opere ale sculptorului. „Plasează-te ca al doilea personaj şi îmbrăţişează piesa existentă. Sărutul reprezintă, aşa cum o spune chiar Brâncuşi, îmbrăţişarea tuturor cuplurilor anonime care s-au iubit vreodată. O îmbrăţişare strânsă, în care îţi pierzi respiraţia şi care te face să închizi ochii, pentru a experimenta cu adevărat emoţia unei îndrăgostiri şi toate senzaţiile pe care acest gest îl aduce după sine”.

Modulul în mărime naturală după „Coloana Infinitului” de la Târgu Jiu este gândit să ofere privitorului o perspectivă asupra dimensiunii acestei opere. „O să observi că este îmbrăcată în oglindă – acesta este momentul tău de meditaţie şi introspecţie. În timp ce îţi trec prin minte concepte despre infinitate, despre rolul fiecăruia dintre noi pe pământ, despre cum elemente comune puse laolaltă creează o structură solidă de susţinere, gândeşte-te la cum poţi transpune aceste elemente în propria ta viaţă”.

La final, vizitatorul este invitat la tăcere: să ia loc pe unul din scaunele din „Masa Tăcerii” şi să vizioneze cele 15 minute de film care îi vor prezenta viaţa sculptorului, prieteniile acestuia cu alţi artişti ai vremii şi parcursul său artistic.

Proiectul este organizat de Fundaţia Art Production, Centrul de Resurse pentru Cetăţenie Activă şi Christian Westblikk, cu sprijinul JTI şi Muzeul Naţional al Ţăranului Român. Proiect finanţat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.