După reculul din pandemie, piața locală a retailerilor de cosmetice a revenit pe creștere

Senica Micu 01/11/2022 | 10:19 Companii
După reculul din pandemie, piața locală a retailerilor de cosmetice a revenit pe creștere

După reculul din pandemie, piața lo­cală a retailerilor de cosmetice a re­ve­nit pe creștere. O demonstrează și Sabon România, compania anunțând noi investiții.

Între online și offline, așa se împart astăzi direcțiile de dezvoltare ale retailerului de cosmetice Sabon (parte a grupului francez Rocher) pe piața ro­mâ­nească. Cu o strategie de vânzări axată pe componenta digitală în pe­ri­oada pandemiei, compania pregătește acum și o extindere cu puncte fizice. „Ne reconfigurăm traseul, prin deschiderea de magazine noi în România, în zone unde știm că există interes din partea clienților“, dă un prim indiciu Cristina Ivasuc (foto), director general pentru România și Cehia al Sabon. Cu o me­die anuală de 200.000 de clienți la nivel local și o cifră de afaceri de 39 de mili­oane de lei (aproape 8 milioane de euro) în 2021, Sabon își consolidează astfel pre­zența pe o piață a cosmeticelor în care un român cheltuie în jur de 20 de euro lunar, potrivit studiilor de profil.

După 70 de ani

Primul magazin Sabon a fost deschis în 1997, în orașul Tel Aviv (Israel), dar istoria companiei are rădăcini mult mai adânci. „Po­ves­tea a început în jurul unui singur produs, ulterior devenit laitmotiv și cel care a in­spirat denumirea brandului, și anume au fost create săpunuri după o re­țetă au­straliană tradițională, veche de 70 de ani“, nuanțează Cristina Ivasuc.

Treptat, odată cu creșterea gamei de produse, Sabon a avut o expansiune in­ternațională ca retailer, ajungând în momentul de față la o rețea de peste 150 de magazine în format fizic la nivel in­ternațional. În 2016, grupul francez Yves Rocher (prezent în România cu o re­țea de 44 de magazine deschise sub brandul omonim) a preluat 66% din Sabon, pentru ca doi ani mai târziu să cumpere și restul de acțiuni.

Pe piața din România, Sabon este pre­zent din 2004, ajungând între timp la o rețea de 18 magazine fizice, plus unul online. „Cifra de afaceri a evoluat po­zitiv, indiferent de provocările ivite pe parcursul călătoriei noastre. 2021 ne-a adus o creștere de 21% față de anul precedent, iar marja de profit a re­prezentat 8% din totalul rezultat. Anul acesta – în pofida prognozelor eco­nomice actuale – estimăm o majorare de 10% a cifrei de afaceri, fără des­chideri de magazine noi“, detaliază Cristina Ivasuc.

De altfel, privită în ansamblul ei, piața locală a cosmeticelor nu a fost afec­tată serios de pandemie, înregistrând în 2020 o scădere de două procente față de anul precedent, până la o valoare de 1,56 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piață Euromonitor. „A fost unul dintre cele mai mici declinuri înregistrate în Europa Centrală și de Est, alături de cel înregistrat de Bulgaria, de 1,5%“, mai subliniază același studiu. Ulterior, în 2021, piața a început să crească ușor, într-un ritm de până la 10 pro­cente, prin comparație cu 2020.

La nivelul general al industriei locale de retail, pe segmentul de cosmetice și alte bunuri de consum, potrivit unei ana­lize a RisCo.ro, pe primul loc se află DM Drogerie Markt (Germania), cel mai mare lanț de drogherii din Europa Centrală și de Est. În România, compania a deschis primul magazin în 2007, în Timișoara, iar astăzi are peste 100 de drogherii deschise și afaceri de 115 milioane de euro în 2021. Locul doi este ocupat de Millenium Pro Design SRL, cunoscută sub numele de Best Value, conform sursei citate (RisCo.ro). Compania a fost fondată în 1999, maga­zinele sale aflându-se în toate aeroporturile din România. În 2021, cifra de afa­­ceri a companiei a fost de 73,4 mili­oane de euro.

„Tendințele industriei în care acti­văm au evoluat diferit de-a lungul timpului și variază în funcție de urmă­toa­rele elemente: nivelul de trai și de edu­cație al consumatorilor, calitatea pro­duselor, prețul acestora, ambalajul, ingredientele, cât de cunoscut este brandul pe piață și modul de promovare“, mai spune Cristina Ivasuc.

Expansiune națională

În momentul de față, cele 18 magazine din România ale Sabon funcționează în principalele malluri din țară: 8 în București, iar restul în mai multe orașe mari din țară, precum Brașov, Constanța, ClujNapoca, Iași, Timișoara. Cu o medie anuală de 200.000 de clienți și un bon mediu de cumpă­ră­turi de 200 de lei, compania pune accent pe gamele de produse certificate organic, cu cel pu­țin 95% ingrediente de origine naturală.

„Dintotdeauna am avut planuri de extindere, însă intemperiile provocate la nivel mondial ne-au înfrânat dezvoltarea. (…) În următorii cinci ani ne vom concentra pe renovarea tuturor magazinelor existente. Deja am început cu AFI Cotroceni (din București, n.r.), unde am lansat anul acesta un nou concept“, punctează Cristina Ivasuc. În plus, compania analizează anumite zone din țară pentru deschiderea de ma­gazine noi, într-o perioadă mai mult sau mai puțin apropiată. „Se iau în considerare atât sondaje de piață, cât și re­zultatele din magazinul online, și

anume clienții care comandă din zone geografice în care nu avem un magazin fizic“, adaugă reprezentanta Sabon Ro­mânia. Investiția într-un magazin este cuprinsă între 120.000 și 170.000 de euro și depinde de mai mulți factori, cum ar fi dimensiunea, condițiile spa­țiului respectiv sau prețurile de pe piață la momentul dezvoltării.

Ca parte a strategiei de business, Sabon se concentrează și pe dezvol­tarea comerțului electronic – magazinul online acoperind circa 30% din total vânzări –, printr-o nouă platformă care va servi la consolidarea și îmbunătățirea experienței multicanal. În acest context, este estimată o inves­tiție de 5-7% din totalul cifrei de afa­ceri. De altfel, în timpul crizei sanitare, în perioada lockdownului, magazinul online a susținut 70% din afacerile Sabon România.

Chiar dacă „pandemia a fost cu ade­vărat o încercare, una destul de difi­cilă, un test nepremeditat pentru toate brandurile“, Sabon s-a recalibrat din mers, fără a renunța la planurile făcute cu câțiva ani înainte.

Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.