După reculul din pandemie, piața locală a retailerilor de cosmetice a revenit pe creștere

După reculul din pandemie, piața locală a retailerilor de cosmetice a revenit pe creștere. O demonstrează și Sabon România, compania anunțând noi investiții.
Între online și offline, așa se împart astăzi direcțiile de dezvoltare ale retailerului de cosmetice Sabon (parte a grupului francez Rocher) pe piața românească. Cu o strategie de vânzări axată pe componenta digitală în perioada pandemiei, compania pregătește acum și o extindere cu puncte fizice. „Ne reconfigurăm traseul, prin deschiderea de magazine noi în România, în zone unde știm că există interes din partea clienților“, dă un prim indiciu Cristina Ivasuc (foto), director general pentru România și Cehia al Sabon. Cu o medie anuală de 200.000 de clienți la nivel local și o cifră de afaceri de 39 de milioane de lei (aproape 8 milioane de euro) în 2021, Sabon își consolidează astfel prezența pe o piață a cosmeticelor în care un român cheltuie în jur de 20 de euro lunar, potrivit studiilor de profil.
După 70 de ani
Primul magazin Sabon a fost deschis în 1997, în orașul Tel Aviv (Israel), dar istoria companiei are rădăcini mult mai adânci. „Povestea a început în jurul unui singur produs, ulterior devenit laitmotiv și cel care a inspirat denumirea brandului, și anume au fost create săpunuri după o rețetă australiană tradițională, veche de 70 de ani“, nuanțează Cristina Ivasuc.
Treptat, odată cu creșterea gamei de produse, Sabon a avut o expansiune internațională ca retailer, ajungând în momentul de față la o rețea de peste 150 de magazine în format fizic la nivel internațional. În 2016, grupul francez Yves Rocher (prezent în România cu o rețea de 44 de magazine deschise sub brandul omonim) a preluat 66% din Sabon, pentru ca doi ani mai târziu să cumpere și restul de acțiuni.
Pe piața din România, Sabon este prezent din 2004, ajungând între timp la o rețea de 18 magazine fizice, plus unul online. „Cifra de afaceri a evoluat pozitiv, indiferent de provocările ivite pe parcursul călătoriei noastre. 2021 ne-a adus o creștere de 21% față de anul precedent, iar marja de profit a reprezentat 8% din totalul rezultat. Anul acesta – în pofida prognozelor economice actuale – estimăm o majorare de 10% a cifrei de afaceri, fără deschideri de magazine noi“, detaliază Cristina Ivasuc.
De altfel, privită în ansamblul ei, piața locală a cosmeticelor nu a fost afectată serios de pandemie, înregistrând în 2020 o scădere de două procente față de anul precedent, până la o valoare de 1,56 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piață Euromonitor. „A fost unul dintre cele mai mici declinuri înregistrate în Europa Centrală și de Est, alături de cel înregistrat de Bulgaria, de 1,5%“, mai subliniază același studiu. Ulterior, în 2021, piața a început să crească ușor, într-un ritm de până la 10 procente, prin comparație cu 2020.
La nivelul general al industriei locale de retail, pe segmentul de cosmetice și alte bunuri de consum, potrivit unei analize a RisCo.ro, pe primul loc se află DM Drogerie Markt (Germania), cel mai mare lanț de drogherii din Europa Centrală și de Est. În România, compania a deschis primul magazin în 2007, în Timișoara, iar astăzi are peste 100 de drogherii deschise și afaceri de 115 milioane de euro în 2021. Locul doi este ocupat de Millenium Pro Design SRL, cunoscută sub numele de Best Value, conform sursei citate (RisCo.ro). Compania a fost fondată în 1999, magazinele sale aflându-se în toate aeroporturile din România. În 2021, cifra de afaceri a companiei a fost de 73,4 milioane de euro.
„Tendințele industriei în care activăm au evoluat diferit de-a lungul timpului și variază în funcție de următoarele elemente: nivelul de trai și de educație al consumatorilor, calitatea produselor, prețul acestora, ambalajul, ingredientele, cât de cunoscut este brandul pe piață și modul de promovare“, mai spune Cristina Ivasuc.
Expansiune națională
În momentul de față, cele 18 magazine din România ale Sabon funcționează în principalele malluri din țară: 8 în București, iar restul în mai multe orașe mari din țară, precum Brașov, Constanța, ClujNapoca, Iași, Timișoara. Cu o medie anuală de 200.000 de clienți și un bon mediu de cumpărături de 200 de lei, compania pune accent pe gamele de produse certificate organic, cu cel puțin 95% ingrediente de origine naturală.
„Dintotdeauna am avut planuri de extindere, însă intemperiile provocate la nivel mondial ne-au înfrânat dezvoltarea. (…) În următorii cinci ani ne vom concentra pe renovarea tuturor magazinelor existente. Deja am început cu AFI Cotroceni (din București, n.r.), unde am lansat anul acesta un nou concept“, punctează Cristina Ivasuc. În plus, compania analizează anumite zone din țară pentru deschiderea de magazine noi, într-o perioadă mai mult sau mai puțin apropiată. „Se iau în considerare atât sondaje de piață, cât și rezultatele din magazinul online, și
anume clienții care comandă din zone geografice în care nu avem un magazin fizic“, adaugă reprezentanta Sabon România. Investiția într-un magazin este cuprinsă între 120.000 și 170.000 de euro și depinde de mai mulți factori, cum ar fi dimensiunea, condițiile spațiului respectiv sau prețurile de pe piață la momentul dezvoltării.
Ca parte a strategiei de business, Sabon se concentrează și pe dezvoltarea comerțului electronic – magazinul online acoperind circa 30% din total vânzări –, printr-o nouă platformă care va servi la consolidarea și îmbunătățirea experienței multicanal. În acest context, este estimată o investiție de 5-7% din totalul cifrei de afaceri. De altfel, în timpul crizei sanitare, în perioada lockdownului, magazinul online a susținut 70% din afacerile Sabon România.
Chiar dacă „pandemia a fost cu adevărat o încercare, una destul de dificilă, un test nepremeditat pentru toate brandurile“, Sabon s-a recalibrat din mers, fără a renunța la planurile făcute cu câțiva ani înainte.
Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.