După ce a trecut de pragul de zece mili­oane de euro vânzări în 2021, fondato­rul Magnolia, Gabriel Molnar, ia as­tăzi în calcul o nouă extindere

Senica Micu 23/05/2022 | 10:15 Oameni
După ce a trecut de pragul de zece mili­oane de euro vânzări în 2021, fondato­rul Magnolia, Gabriel Molnar, ia as­tăzi în calcul o nouă extindere

„Dacă dau timpul înapoi, acum doi ani, după ce a început pandemia, am intrat într-un soi de panică. Ni s-a spus peste noapte: «Mâine închideți magazinele; toate mallurile se închid». Noi aveam vreo zece magazine deschise în malluri, cu stocuri de marfă perisabilă. Și nu știam ce urmează“, își amintește Gabriel Molnar despre una dintre cele mai delicate perioade din istoria businessului său.

Dar, odată ce primul hop a fost trecut, au apărut și punctele salvatoare: vân­ză­rile din online au explodat și, în același timp, pentru că cererea de flori la nivel mon­­dial a scăzut, s-au redus mult prețu­rile materiei prime. În aceste condiții, Magnolia a trecut relativ ușor prin pan­de­­mie, ba chiar a continuat să aibă creș­tere.

Pentru următorul an, antreprenorul are pe lista scurtă mai multe deschideri de magazine – inclusiv prin intrarea într-o țară din regiune –, investiții lunare de zeci de mii de euro în tehnologie și optimizarea unei firme din domeniu, recent achi­zi­­ționată.

În cifre precise, cum s-a manifestat ultima perioadă pentru companie, de la de­butul pandemiei și până astăzi? Încă din primul an de criză sanitară, Magnolia a avut un plus de 20% al vânzărilor, până la aproximativ opt milioane de euro, pentru ca în 2021 să treacă de zece mili­oane de euro. Din acest total, aproape ju­mă­tate a venit din online. „Am investit enorm în tehnologie și vom continua să in­vestim. Și nu mă refer doar la site, ci la tot ce înseamnă software. Ne vom concentra în această direcție. Noi investim aici cel puțin 30.000 de euro lunar“, detaliază Gabriel Molnar.

Investiții în tehnologie au fost contabilizate la majoritatea companiilor, dar mai ales la cele care au legătură cu retailul online. De fapt, potrivit datelor Asociației Ro­mâne a Magazinelor Online (ARMO) și GPeC, acest domeniu va continua etapa de consolidare în 2022, cu o ușoară creștere, fiind estimat să se apropie de valoarea de 7 miliarde de euro. „

Anul 2021 a însemnat pentru comerțul electronic din România o etapă de consolidare și validare. După o creștere spectaculoasă în 2020 și, în ciuda tuturor dificultăților cu care s-au confruntat comercianții, fie că vorbim de criza se­mi­conductorilor sau griparea lanțurilor de aprovizionare, 2021 a fost anul în care co­merțul electronic s-a extins și am depă­șit pragul de 6 miliarde de euro cifră de afa­ceri. Sunt convins că există comercianți care ar fi vândut mult mai mult dacă economia, în ansamblul său, nu s-ar fi confruntat cu aceste obstacole“, a declarat Florinel Chiș, director executiv ARMO, într-o ana­liză de profil.

Începutul Magnolia

Originar din Bistrița, antreprenorul a cre­zut dintotdeauna în comerțul online cu flori. O demonstrează și prima mișcare pe care a făcut-o în acest scop, în urmă cu 19 ani. „Povestea Magnolia a început în 1997, cu un magazin fizic de 12 metri pătrați, în Bistrița. Apoi, în 2001, a urmat deschide­rea primei florării online din România, cu toate că atunci era o perioadă în care nu era foarte bine răspândit conceptul de co­merț online“, povestește el. Investiția ini­țială a fost de aproximativ 3.000 de mărci, echivalentul a 1.500 de dolari, iar afacerea nu a avut un model anume de dezvoltare. De fapt, potrivit spuselor sale, la vremea aceea s-a inspirat doar din cărți, pentru că „nu exista o tradiție“, ceva care să te în­vețe cum să faci comerț cu flori.

În timp ce primii ani s-au dovedit mai dificili, cu multă muncă în spate, odată ce s-au închegat lucrurile, strategia de extindere a devenit foarte clară pentru Molnar. La fel cum bine s-au aranjat lucrurile și în privința furnizorilor, cele mai mari cantități de flori fiind aduse astăzi din Olanda. „Deși florile vin în special din Olanda, trebuie spus că tot ce se vinde acolo e adus din toată lumea. Mulți produc florile în Africa și în America de Sud, pentru că nu mai plătesc pe încălzire, ci doar transportul. Așadar, ce se află pe bursa din Olanda e atât producție olandeză, cât și internațională“, punctează fondatorul Magnolia, care și-ar dori să apeleze mai mult la producția autohtonă, doar că în România există pu­țini producători. Rețeaua de magazine Mag­nolia are, în medie, aproximativ 300 de livrări pe zi și colaborează cu 58.000 de flo­rării internaționale din 140 de țări.

Pasul în regiune

„În prezent avem 18 ma­gazine de flori, din care 5 sunt în fran­ciză. Pe moment, nu ne mai dorim să deschidem în franciză. Această parte cu franciza e ca o căsătorie, ține mult de cultura noastră, trebuie să ne potrivim, lucrurile să fie foarte clare. Dar asta nu înseamnă că excludem pe viitor partea cu francizele, mai ales că avem cereri“, spune Molnar.

Pentru următorul an, antreprenorul plă­nuiește cel puțin trei noi deschideri în țară și una în regiune, acesta fiind și primul său pas în plan extern. La nivel de investiție, un magazin de flori într-o altă țară ar însemna în jur de 300.000 de euro. „Nu este vorba doar de lansarea propriu-zisă. Noi și în țară depășim 100.000 de euro pentru o des­chidere. Iar cu fiecare nouă unitate ne bu­getăm și o perioadă de pierdere, până când se normalizează lucrurile.“

În privința pieței locale de flori, potrivit analiștilor din domeniu, aceasta a fost eva­luată la circa 100 de milioane de euro cu un an în urmă. Înainte de pandemie erau înregistrate 830 de companii care se ocupau cu retailul și producția de flori, cu 36% mai multe față de 2014, arată un studiu pu­blicat de compania de consultanță în afa­ceri KeysFin. Având în vedere ultimii doi ani de pandemie, cu puține excepții, în această perioadă nu s-au înființat alte companii noi.

Un exemplu de jucător nou este antreprenorul constănțean Cătălin Neacșu, cu florăria Artezania, care a intrat în piață cu un magazin online deschis anul trecut, urmat de unul în format fizic la începutul lui 2022, deschis la Mangalia printr-o inves­tiție de 15.000 de euro. În următorii doi ani, acesta intenționează să ajungă la o cotă de 20% din piața de aranjamente florale, concentrându-și eforturile pe investițiile în site, produse, livrări online, dar și pe deschiderea de noi florării la nivel național. Artezania își propune să fie activă și pe seg­­mentul aranjamentelor florale corporate, pentru a deservi companiile care or­ga­nizează evenimente interne sau petre­ceri și lansări de produse.

În privința cifrei de afa­ceri de la Magnolia, Molnar spune că, „dacă nu se întâmplă ceva major în piață, am putea avea un plus de 20% anul acesta“. Asta, după un prim trimestru marcat de izbucnirea conflictului din Ucraina, despre care spune că „ne-a adus puțină frână“. „Adică, imediat după declan­șare, s-a simțit o scădere bruscă a vânză­ri­lor de circa 20%.“ Molnar a cum­pă­rat recent o altă afacere din domeniu, dar momentan nu poate să ofere detalii. Un lucru e însă cert: „Ne vom crește vânzările prin această achiziție“.

Acest articol a apărut în numărul 139 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.