Cu peste 200 de comenzi procesate zilnic, afacerea cu flori Magnolia recu­perează în online ceea ce a pierdut în offline

Senica Micu 31/08/2020 | 08:59 Oameni
Cu peste 200 de comenzi procesate zilnic, afacerea cu flori Magnolia recu­perează în online ceea ce a pierdut în offline

Magnolia este numele dat unor arbori extici cu flori frumoase, mari, albe sau roșii, dar și cel mai cunoscut brand din retailul local cu flori. Cu o rețea de 17 magazine în momentul de față, Magnolia își con­tinuă expansiunea „cu prudență“, mai ales că in­vestiția într-un punct de lucru poate de­păși în unele cazuri 100.000 de euro.

„Re­fe­ritor la noile spații, pentru că majoritatea florăriilor noastre se află în centre comerciale, trebuie să fim puțin mai pre­cauți în această perioadă. Situația în care ne aflăm este imprevizibilă“, spune Gabriel Molnar, fondator Florăria Magnolia, un business care se împarte de mai mulți ani între off și on. Care sunt însă noile per­s­pective?

Pionier în online

Antreprenorul bis­tri­țean Gabriel Molnar a crezut dintotdeauna în comerțul online cu flori. O demonstrează și prima mișcare pe care a făcut-o în această direcție, în urmă cu 19 ani. „Povestea Magnolia a început în 1997, cu un magazin fizic de 12 metri pătrați, în Bistrița. Apoi, în 2001, a urmat deschiderea primei florării on­line din România, cu toate că atunci era o perioadă în care nu era foarte bine răs­pândit conceptul de comerț online“, își amin­tește el.

Investiția inițială a fost de aproximativ 3.000 de mărci, echivalentul de atunci a 1.500 de dolari, iar afacerea nu a avut un mo­del anume de dezvoltare. De fapt, măr­tu­risește antreprenorul, la vremea aceea s-a inspirat doar din cărți, pentru că „nu exista o tradiție, ceva care să te învețe cum să faci comerț cu flori“. În timp ce pri­mii ani s-au dovedit mai dificili, cu multă muncă în spate, strategia de extindere a devenit foarte clară pentru Molnar odată ce lucrurile au început să se închege.

„Magnolia este prima afacere pe care am pornit-o. Practic, am creat-o de la zero. În prezent, avem 17 puncte de lucru în toată țara, în orașe precum Cluj-Napoca, Bistrița, Baia Mare, Oradea, Târgu Mureș, Brașov, Constanța, Galați, Timișoara și București“, detaliază Gabriel Molnar. Două dintre acestea au fost deschise de curând, într-un centru comercial din Târgu Mureș și într-o zonă pietonală din Oradea, în urma unei investiții totale de 150.000 de euro. În ceea ce privește furnizorii, florile sunt aduse astăzi din Olanda, Ecuador, Columbia, Ungaria și Malaysia.

Un studiu publicat de KeysFin în luna februarie a acestui an arată că afacerile lo­cale cu flori au crescut considerabil în ultimii ani, cu 96% față de 2014 și cu 6% față de 2017, ajungând la 330 de milioane de lei în 2018. Adunând și trăgând linie, businessurile din domeniu și-au dublat cifra de afa­ceri în ultimii cinci ani. În topul celor mai mari companii locale după cifra de afa­ceri din 2018 se află Comgaby Moln (31,6 milioane de lei) – prin care este dezvoltat lanțul de florării Magnolia –, urmată de Flowers Market Holland (26,1 milioane de lei) și Flor de Los Andes (17,6 milioane de lei), potrivit KeysFin.

Un „lucru salvator”

Criza sanitară a fost și continuă să fie o provocare și pentru Gabriel Molnar, care s-a văzut nevoit să închidă pentru câteva luni toate cele nouă magazine deschise în centrele comerciale. „Parțial, am recuperat prin creșterea vân­ză­rilor online, care s-au dublat în această perioadă. În ultimii ani, am investit foarte mult în digitalizarea și dezvoltarea servi­ciului de livrare a florilor prin curieri proprii, iar acest lucru a fost salvator în perioada stării de urgență. Legat de costuri, acestea au crescut în privința serviciilor digitale. Investim 6% din încasări în digitalizare, care e în ușoară creștere față de pe­rioada an­terioară pandemiei“, adaugă antreprenorul.

Deși vânzările magazinelor fizice sunt acum cu aproximativ 15% mai mici față de aceeași perioadă a anului trecut – „din cauză că majoritatea se află în incinta centrelor comerciale din țară“ –, în online sunt procesate, în medie, peste 200 de comenzi zilnic, fără a include aici și principalele săr­bători. În ceea ce privește valoarea coșului mediu, aceasta este de aproximativ 300 de lei, față de 100 de lei în offline. „Cea mai mare comandă din acest an a constat într-un buchet de 301 trandafiri (preț: 2.000 de lei, n.r.), care a fost livrat nu o dată, ci de trei ori în decurs de aproximativ două săp­tămâni, către aceeași destinatară. Buche­tele și aranjamentele cu trandafiri sunt în topul preferințelor clienților pe parcursul întregului an“, punctează Molnar.

Comenzi vin și de la românii din dias­poră – peste 100 de buchete de flori pe zi –, comenzi care reprezintă două milioane de euro pe an, dintr-o cifră de afaceri esti­mată la șapte milioane de euro pentru 2020, în scădere cu circa un milion de euro față de anul trecut. De altfel, în cazul vân­zărilor online, jumătate dintre acestea sunt din afara țării.

„Odată cu trecerea timpului, începem să recuperăm din pierderile înregistrate prin închiderea magazinelor în perioada stării de urgență și de alertă, până chiar la a estima că vom putea recupera în totalitate pierderile acestea“, continuă antrepreno­rul, care crede că trendul de creștere către online este unul foarte puternic, indiferent de provocările care vin la pachet.

Planurile lui Gabriel Molnar

„Marea majoritate a florăriilor online din România livrează din atelierul propriu cel mult într-un singur oraș. Pentru livrările în țară, apelează la florării partenere locale și, aici, în multe cazuri, fără un control foarte bun al calității. De asemenea, există unele florării online care aleg să livreze buchetele de flori prin intermediul firmelor de curierat, în cutii. În trecut, am încercat și noi livrarea în cutii, însă nu este o op­ți­une bună și eficientă, deoarece livrările nu se pot face într-un interval orar ales de client“, detaliază antreprenorul, cu precizarea că, la nivel local, compania livrează aproape 80% din comenzi direct din florăriile Magnolia și prin curieri proprii.

Pe viitor, planurile lui Molnar includ o strategie de expansiune prudentă, dar și renovarea unor magazine mai vechi. „Până la sfârșitul acestui an, avem în vedere des­chiderea unui nou magazin, pentru care suntem deja în negocieri cu unul dintre ma­rile centre comerciale din țară. Inves­tiția într-un magazin Magnolia se poate apropia de 100.000 de euro sau chiar poate depăși această sumă, în funcție de suprafața și stadiul de finisare ale spațiului în care urmează să activăm“, detaliază acesta.

Cu aproximativ 130 de angajați astăzi, Gabriel Molnar mai are un vis: să ducă re­țeaua de magazine Magnolia și în afara țării, când criza sanitară va fi fost depă­șită. Cu atât mai mult, cu cât a acumulat deja experiență cu antreprenorii străini din domeniu: colaborează în prezent cu peste 58.000 de florării internaționale din 140 de țări.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.