Doi foști corporatiști fac 2,5 milioane de euro pe an din produse bio alimentare

Cristina Dobreanu 13/03/2018 | 11:01 Oameni
Doi foști corporatiști fac 2,5 milioane de euro pe an din produse bio alimentare

 

Soția cocheta cu ideea de produse vegane, eu voiam doar să fac o firmă, nu aveam nimic de-a face cu organi­cul. Rezulta­tul? Vegis.ro, un retailer online verde, cu vân­zări estimate pentru anul în curs la peste 2,5 mili­oane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 35 (disponibil până la 18 martie) al revistei NewMoney

Spre finalul lui 2008, Mihai și Cătălina Bucuroiu (37 și, respectiv, 34 de ani) și-au abandonat joburile de cor­po­ratiști în București și s-au mutat la Brașov – „un oraș mai liniștit“. Nici nu își imagi­nau că nu își vor găsi rapid un job similar. „Însă atunci, Brașovul era di­ferit, nu erau atât de multe multinaționale. Și, în plus, ne-am mutat chiar când a înce­put criza“, po­vestește Mihai Bucuroiu. Șansa lor a fost implica­rea în construirea a ceea ce este astăzi Libris.ro, retailerul online de carte.

„Mie îmi plăcea să fac site-uri, iar pri­mele colete le duceam la poștă cu sacoșa. Așa am lucrat mult timp doar noi trei: eu cu soția și cu Laura Țeposu (fondator și director de dezvoltare Libris.ro, n.r.)“. În 2017, retailerul online de carte a ajuns la afa­ceri de 31,2 milioane de lei (6,8 mili­oa­ne de euro). Dar în 2012, a apărut și pen­tru soții Bucuroiu o oportunitate, tot în retailul online. De această dată, era vorba de o altă nișă: a produselor naturiste, bio, vegane și a suplimentelor alimentare.

PARADOXUL DE PIAȚĂ. O parte din actualii investitori au venit cu ideea, dar nu aveau nici know-how, nici oamenii care să o poată pune în practică. Iar soții Bucu­roiu aveau deja experiența online-ului. În total, Vegis.ro are cinci acționari cu părți egale, potrivit datelor de la Registrul Co­mer­țului – Mihai Bucuroiu, Laura Țeposu și Virgil Vasile Oniță (ultimii doi se regă­sesc și în acționariatul retailerului de carte Libris), și Traian Ionescu Heroiu și Ioan Că­lin Ianța (acționari și în cadrul pro­­­ducă­to­rului Dacia Plant). La început, investitorii s-au implicat financiar, însă „acum nu mai este cazul“. Vegis.ro a ajuns în șase ani la vânzări de 1,9 mili­oane de euro și 20 de angajați, iar deciziile de business sunt luate de Mihai și Cătălina Bucu­roiu (director de dezvol­tare, respectiv director operațional).

Începuturile nu au fost ușoare însă, fiindcă doar o parte dintre produsele cu care au pornit la drum au fost acceptate și de piața autohtonă, pe atunci încă nepregătită pentru segmentul bio. De altfel, privind retrospectiv, Mihai Bu­curoiu se amuză observând că multe dintre produsele pe care le aveau lis­tate inițial pe rafturile magazinului virtual încep să fie căutate abia acum. „Pentru două treimi dintre ele nu exista un public matur. Erau scumpe, erau gourmet și bio. Atunci, a trebuit să le schimbăm. Apoi, am adus din nou produsele pe care le propusesem inițial. Acum, consumatorul vrea și calitate nu doar preț mic. Ăsta a fost un paradox“, explică el.

Principalul motor al afa­ce­rii îl repre­zintă în continuare suplimentele, care ge­nerează aproape 50% din vânzări, urmate de alimente – inclusiv produse apicole bio – cu 40% din vânzări, și cosmeticele și detergenții bio – 10%. În total, au ajuns la peste 6.500 de produse listate în magazinul online, majo­ritatea (3.000-4.000) de la producă­torii locali și alte 2.000-3.000 din importuri. Anul trecut, piața autohtonă a produ­selor bio s-a ridicat la circa 35 de mili­oane de euro, potrivit estimărilor Vegis.ro, și va crește și în acest an cu cel puțin 25-30%. „Nu există un studiu pentru toată piața de produse naturiste – ceaiuri, suplimente, ali­mente. Valoarea poate fi chiar mai mare“, spune antreprenorul.

Dacă anul trecut fondatorii Vegis.ro luau în calcul extinderea peste granițe, între timp au realizat că nu mai este loc de așa ceva. Din experiența lor, piețele de profil din Bulga­ria, Polonia sau Ungaria sunt cu un pas înainte din acest punct de vedere față de cea din Ro­mânia. „Am vrut să mer­gem să vindem în țările din jur, dar ei sunt mai avansați. Nu prea ai cu ce să vii nou“, spune antreprenorul, conștient că Vegis „nu a reinventat roata“ și că principalul său atuu sunt serviciile. Privind mai departe, către Vest, lu­crurile par și mai „dramatice“: „în Germania există deja supermarketuri bio. La noi sunt încă produse românești care nici nu au eticheta și ambalajul în altă limbă în afară de ro­mână“. Dificil de pus astfel de produse pe o piață străină și în con­di­țiile în care bran­durile nu sunt a priori cunoscute.

DOAR CĂ MAI LENT. Vânzările de produse bio alimentare se apropie de 30 de miliarde de euro pe piața europeană, potrivit portalului de cercetări de piață Statista.com. Lider detașat este Germa­nia, cu 9,5 miliarde de euro, urmată de Franța, cu vânzări de 6,7 miliarde de euro în 2016, arată și datele Institutului de Cercetare pentru Agricultura Organică (FiBL). Pe de altă parte, cel mai mare ni­vel al cheltuielilor per capita în 2016 este în Elveția (cu 274 de euro), Danemarca (227 de euro) și Suedia (197 de euro).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close