Cum vrea Consiliul Concurenței să monitorizeze prețurile carburanților. Ce riscă benzinăriile

Florel Manu 18/10/2017 | 17:54 Ştiri
Cum vrea Consiliul Concurenței să monitorizeze prețurile carburanților. Ce riscă benzinăriile

După ce prețul carburanților a crescut treptat odată cu introducerea suprataxării, Consiliul Concurenței a decis realizarea unui comparator de preț pentru benzină și motorină similar celul lansat anul trecut pentru alimente.

Guvernul a aprobat, astăzi, Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preţurilor pentru carburanţi, platformă ce va conduce la transparentizarea pieței pentru consumatori, astfel încât aceștia să poată alege carburanții auto cu cel mai bun raport preț-calitate.

„Pentru realizarea acestei aplicaţii trebuie creată o bază de date care să conţină lista tuturor companiilor care comercializează carburanţi, amplasarea geografică a benzinăriilor deţinute de fiecare, tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) comercializate în fiecare benzinărie, preţurile la pompă practicate. Ca urmare, intenţionăm amendarea corespunzătoare a legii concurenței, astfel încât să se creeze cadrul legal în baza să putem solicita date și informații companiilor active pe piață, ceea ce va permite și monitorizarea activă a prețurilor practicate de companiile petroliere”, spune președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Urmând exemplul Autorităţii de Concurenţă din Germania, Consiliul Concurenţei va pemite accesul la baza de date, în anumite condiţii, şi a altor dezvoltatori de aplicaţii similare, astfel încât consumatorii să aibă la dispoziţie mai multe platforme care vor oferi facilităţi diferite.

La începutul acestui an, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație sectorială pe piaţa comercializării de carburanți auto, având în vedere rigiditatea observată a preţurilor la comercializarea cu amănuntul a carburanţilor în România. Acest fenomen a fost constatat din evoluția comparativă a prețurilor practicate în România şi a mediei preţurilor la nivel european, dar și din felul în care au evoluat preţurile interne raportat la  modificările cotaţiilor internaționale la produsele petroliere.

Autoritatea de Concurenţă a instrumentat şi a sancţionat două cazuri de înţelegeri de tip cartel pe piaţa carburanţilor (6 companii petroliere au fost sancţionate cu peste 200 milioane euro, Consiliul Concureţei câştigând procesele cu acestea; 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi au fost amendate cu aproximativ 3,7 milioane euro).

De asemenea, Consiliul Concurenţei a elaborat un set de recomandări pentru stimularea concurenței pe piața carburanților, principalii beneficiari fiind consumatorii finali. În acest context, una din propunerile Consiliului Concurenţei era eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților, respectiv simplificarea procedurilor de înfiinţare a staţiilor de distribuţie.

 


FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.