Cum va influența Brexitul industria cinematografică din Marea Britanie, „casa” filmelor cu Harry Potter, James Bond și Star Wars

Mimi Noel 18/01/2018 | 13:18 Global
Cum va influența Brexitul industria cinematografică din Marea Britanie, „casa” filmelor cu Harry Potter, James Bond și Star Wars

Acest articol apare în numărul 31 (8-21 ianuarie) al revistei NewMoney

Brexit, cu bune și cu rele. Deprecierea lirei sterline a dus la un boom al industriei cinematografice britanice pe de o parte. Pe de alta însă, posibile res­tricții viitoare privind libera circu­lație ame­nință eticheta Marii Britanii de studio global al industriei de film.

În urmă cu patru ani, Chiara Costantino s-a mutat din Italia natală la Londra pentru a-și căuta un loc de muncă. Specialitatea ei – artist de efecte speciale pe computer pentru filme.

A fost norocoasă și în prezent lucrează la atelierul de animație Jellyfish Pictures, unde a creat exploziile și zborul la viteza luminii ale navei Millennium Falcon din cel mai recent episod al „Star Wars: Ulti­mii Jedi“.

Chiar dacă a câștigat de pe urma mu­tării la Londra, Costantino spu­ne că, după ce britanicii au votat Brexitul acum un an, nu le-ar recomanda prietenilor ei să se mute în Anglia. „Nu le mai spun să vină pentru că nu le mai pot da asigurări că va fi la fel cum a fost când am ajuns eu aici“, povestește tâ­năra de 30 de ani.

Industria britanică de film este în plină explozie, însă trebuie spus că o mare par­te din acest succes se datorează fap­­tului că piața engleză face încă parte din marea industrie de film euro­peană, ceea ce Brexitul acum amenință să schimbe. De pildă, părți din filmul „Star Wars: Ultimii Jedi“ au fost filmate fără probleme în mai multe locuri din Europa (Irlanda, Croația), ceea ce s-ar putea schimba ra­dical, dacă vor intra în vigoare restricții de circulație, vize și alte proceduri birocratice.

În prezent, produ­că­torii britanici se bucură încă atât de fi­nan­țare europeană pentru a-și realiza proiectele, cât și de suport în materie de marketing pentru ca filmele respective să fie apoi promovate pe Continent. Evident, sunt avantaje care ar putea dis­pă­rea odată cu Brexitul.

Rebecca O’Brien, producătoarea peliculei „Eu, Daniel Blake“, care a câștigat cea mai înaltă distincție la Festivalul de film de la Cannes în 2016, mărturisește că pu­nerea pe picioare a proiectului cine­matografic ar fi fost un coșmar fără spri­jinul UE, iar bugetul total – insuficient.

Investițiile din sectorul cinematografic britanic s-au dublat în ultimii zece ani, ajungând la 1,6 miliarde de lire sterline anul trecut, potrivit statisticii Institutului Britanic de Film (IBF).

Companiile care dețin francizele pentru filme precum „Harry Potter“ și „James Bond“ au avut me­reu sediul în Anglia, iar succesul din 2017 – peli­cula „Paddington 2“ – a fost filmat în mai multe lo­cații din Regat. De precizat și că indus­tria bri­ta­nică de film angajează direct circa 80.000 de oameni, mai mult cu 40% comparativ cu 2010 și contribuie cu 4,3 miliarde de lire sterline la PIB, potrivit acelorași cifre furnizate de IBF.

BREXIT, EFECTE. În rândul producă­to­rilor de film, cea mai mare temere este acum legată de personal.

Tot cifrele Institutului Britanic de Film arată că, în următorii cinci ani, va fi ne­cesar un influx din afara Angliei de peste 10.000 de angajați ca­lificați – de la machiori la tâmplari – pentru a ocupa locurile rămase vacante.

Brexitul va lovi din plin într-un alt atu al industriei britanice de film – capacitatea de a aduna în scurt timp o echipă globală și foarte creativă, este de părere Phil Dobree, CEO al Jellyfish, unde peste 80 dintre cei 200 de angajați sunt din Europa continentală.

„Cei din afara Angliei nu mai simt că au un viitor aici“, mărturisește Dobree, adăugând că de la votul pro-Brexit găsi­rea unui loc de muncă a devenit mai di­ficilă. „Este un adevăr foarte, foarte trist pentru țara noastră.“

Ca orice alt business britanic, și sectorul cinematografic face lobby pentru a accesa talente. Teoretic și la modul ideal, spun numeroși producători de film, Marea Britanie va evita să impună vreo limită în materie de imigrație odată cu ieșirea de facto a țării din Uniunea Europeană. Doar că va fi puțin probabil să fie așa, din moment ce stoparea libe­rei circulații a fost o cerință-cheie în cam­pania pro-Brexit.

Consiliul britanic consultativ de monitorizare, un grup de lobby al sectorului audiovizual, pledează pentru exceptarea companiilor considerate de importanță strategică sau pentru cele care se con­fruntă cu o lipsă acută de personal. Res­tricțiile privind libera circulație amenință poziția Marii Britanii drept locație glo­bală pentru industria de film, atrage atenția Pete Johnson, directorul executiv al Consiliului. „Avem nevoie de cei care pot ajuta la dezvoltarea industriilor viito­rului“, a adăugat acesta.

DAR ȘI OPTIMISM. Adrian Wootton, CEO al Comisiei britanice de Film, o agen­ție guvernamentală care sprijină pro­ducția de film în Marea Britanie, spune că temerile industriei sunt mai degrabă exagerate.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close