Cum va arăta armata viitorului după ce militarii vor fi dotați cu sisteme de realitate augumentată
Succesul sau eșecul pe câmpul de luptă depinde adesea de cât de bine cunosc soldații dușmanul și terenul pe care luptă. Informațiile tactice fac diferența – unde ar putea fi ascunse bombe, locurile de unde ar putea trage lunetiștii, identitățile localnicilor care i-ar putea ajuta pe combatanți etc. Strategii militari adună toate aceste informații și le stochează pe un computer. Doar că accesarea și folosirea lor în plină confruntare nu este deloc la îndemână. Ei bine, acest lucru este pe cale să se schimbe grație tehnologiei de afișare, cunoscută drept realitate augmentată (augmented reality – AR).
AR presupune suprapunerea unei grafici create pe computer peste lumea reală. A devenit populară în aplicații variind de la jocuri video la vânzarea de mobilier. Iată că armata americană vrea ca soldatul din teren să dispună de astfel de informații tactice în misiuni, iar acestea să-i fie livrate pe un afișaj transparent atașat la cască și care să poată fi activat fără să-și folosească mâinile. Iar pentru acest gen de echipament, armata americană e dispusă să cheltuiască atât cât e nevoie pentru a-l avea. În martie a fost anunțat contractul cu Microsoft pentru a putea construi sistemul. Contractul s-ar putea întinde pe un deceniu și ar putea costa uluitoarea sumă de 21,9 miliarde de dolari.
Armata a numit kitul cu pricina IVAS (prescurtarea de la Integrated Visual Augmentation System). David Marra, care conduce proiectul din partea Microsoft, îl descrie ca fiind un soi de computer holografic. Cum reușește IVAS această mică vrăjitorie – procesează și asamblează mai multe tipuri de date.
Un receptor GPS îl localizează pe cel care poartă sistemul cu o marjă de centimetri. Instrumentele echipate cu accelerometre și giroscoape livrează informații despre mișcările pe care le face purtătorul. Camerele urmăresc cu precizie mișcarea ochilor. IVAS trebuie să aibă date despre mediul soldatului, iar pentru asta se bazează pe un radar optic (care funcționează cu lumina unui laser). Mai mulți senzori ajută la calcularea distanței față de obiectele din jur, iar un program special care recunoaște obiectele le urmărește traiectoria după care se mișcă.
Marra descrie tot acest proces drept „o randare continuă după cele trei coordonate a tot ce e în jur“. IVAS calculează apoi cu o viteză extraordinară unde pe viziera căștii să proiecteze grafica. O latență chiar și de șapte milisecunde riscă să provoace un disconfort similar amețelii, motiv pentru care nici nu a luat foarte mult avânt dezvoltarea dispozitivelor de AR sau de realitate virtuală (VR).
Prototipuri
Pentru a construi tot acest sistem, Microsoft a modificat o cască de AR numită HoloLens, comercializată până acum către companii sau centre de cercetare. Versiunii militare i-a fost atașată o baterie cam cât un telefon mobil, pe care soldatul o ține la piept.
Informațiile tactice pot fi încărcate înainte de o misiune, actualizările fiind, la nevoie, transmise wireless. Grafica și mesajele încărcate în AR îi ghidează pe soldați pe terenul de luptă nefamiliar, scot în evidență locurile unde se află forțe aliate și marchează zonele ostile sau pe cele suspecte. Casca va fi echipată și cu tehnologie de recunoaștere facială pentru a obține informații dacă posibile ținte de interes intră în vizor. Nemaifiind nevoiți să se uite în jos la un ecran, soldații vor putea să se concentreze pe țintele în mișcare pe care le vizează, după cum explică Susan Fung, director adjunct în cadrul programului IVAS.
De asemenea, IVAS va schimba informații cu Azure, cloudul celor de la Microsoft, ceea ce va facilita funcții suplimentare precum traducerea, printre altele. Producția căștilor, care au aproape un kilogram, a început, iar primele dintr-un lot de 120.000 vor intra în echiparea armatei chiar de anul acesta.
Nu doar armata terestră este interesată. Pușcașii marini sunt și ei parte din programul IVAS. La fel, aliați ai SUA. Căștile HoloLens ar putea fi folosite și pe portavioane. Forțele navale britanice au plătit 25,5 miliarde de dolari către gigantul britanic Bae Systems să le adapteze. Iar pentru tancuri, unde cei din interior văd lumea doar prin periscop, beneficiile realității augmentate ar putea fi și mai importante.
Daniel Covzhun, director tehnologic în cadrul Limpid Armor, o firmă de AR din Kiev, a dezvoltat un sistem botezat LPMK, care suprapune grafică pe imaginile video colectate de camere și senzori în infraroșu montați pe vehiculul blindat. Vor putea face același lucru cu imaginile obținute de la dronele care zboară în apropiere. Versiuni de test ale LPMK au fost deja montate pe câteva blindate ale armatei ucrainene. Înainte să înceapă operațiunea, sunt alimentate cu informații din sistemul de management al câmpului de luptă (BMS). Comandanții aleg ce anume vor să fie marcat, spune colonelul Vadym Slyusar, de la Central Scientific Research Institute of Armament and Military Equipment din Kiev.
Prețul unui astfel de sistem începe de la aproximativ 50.000 de dolari. Ucraina a comandat recent peste 50 pentru a-i fi livrate chiar toamna aceasta. La fel, Limpid a primit deja comenzi de la Emiratele Arabe Unite și de la o țară asiatică pe care nu a divulgat-o.
Nu în ultimul rând, AR poate spori capacitățile echipamentului optic pe care soldații îl folosesc deja.
În septembrie anul trecut, armata americană a început să folosească ochelarii militari Enhanced Night Vision Goggle–Binoculars (ENVG-B), cărora li s-a adăugat funcția de AR. Produși în Florida, noii ochelari nocturni le permit soldaților americani să vadă în întuneric figurile „strălucitoare“ ale soldaților inamici ca în jocul video „Halo“. Sistemul include un nou ecran cu înaltă rezoluție și o rețea personalizată fără fir pentru soldați, distingerea rapidă a țintelor și algoritmi de AR compatibili cu sistemul Nett Warrior. Cu ochelarii ENVG-B, care permit ca toate informațiile să fie afișate pe ecran, soldații își pot ține ochii asupra țintelor fără a privi în jos pentru a citi hărți sau pentru a verifica stațiile radio. Armata terestră și forțele navale americane au achiziționat deja peste 6.000 de astfel de sisteme.
Câteva riscuri din viitor
Toate aceste echipamente par amețitor de revoluționare, iar îmbunătățirea operațiunilor de luptă cu AR va rămâne în zona celor mai sofisticate armate.
Marcel Baltzer, de la Institutul Fraunhofer din Wachtberg, care conduce o echipă de cercetare în zona AR pentru armata germană, crede că și cele mai avansate armate din Europa – și, după știința lui, ar fi cea britanică, cea germană, cea lituaniană, cea olandeză și cea norvegiană – vor mai avea nevoie de 10 ani pentru a integra AR. Ce va deveni însă comun va fi folosirea realității augmentate pentru training și pentru mentenanță și design de hardware militar, mai spune Baltzer.
Nu lipsește ambiția însă. Mojo Vision, un startup din California, a primit bani de la DARPA, agenția americană de cercetare militară, pentru a dezvolta un sistem de AR în lentile de contact. Steve Sinclair, directorul de marketing al companiei, se așteaptă ca o versiune funcțională a acestui sistem să fie gata în câțiva ani.
Fezabilă sau nu, folosirea realității augmentate pe terenul de luptă va aduce și riscuri. Cei care concep aceste sisteme pe bază de AR trebuie să identifice punctul în care augmentarea vizuală duce la o supraîncărcare cu informații care ar putea genera confuzie, iar ce se întâmplă la un training s-ar putea să nu oglindească fidel haosul dintr-o confruntare reală. O suprapunere de date imprecise poate duce la erori grave. Iar dacă un sistem de AR poate fi atacat de hackeri, soldații pot fi ușor păcăliți de inamici cu consecințe dramatice.
Și mai există un risc. AR ar putea să le permită comandanților care nu sunt pe terenul de luptă să le ordone ce să facă soldaților care luptă. Riscul este ca aceia care nu sunt pe teren să se simtă păpușarii celor care luptă, crede Axel Dyèvre, de la firma de consultanță Avisa Partners din Paris și care studiază AR pentru Ministerul Apărării din Franța. Numește fenomenul „distrugerea lanțurilor de comandă“, care lasă soldații fără niciun grad de autonomie care să le permită să lupte eficient. În concluzie, AR oferă avantaje nebănuite, dar și riscuri în plus pentru toți cei implicați într-o confruntare militară.
Tehnologii revoluționare
Realitatea virtuală și realitatea augmentată sunt două dintre tehnologiile care au revoluționat mai multe industrii în ultimii ani.
- DEFINIȚII. Dacă realitatea virtuală îl transportă pe purtătorul gadgetului într-un univers alternativ, realitatea augmentată suprapune elemente digitale peste imaginile din lumea reală. Realitatea augmentată este considerată de unii însă ca o extensie a realității virtuale, un spațiu virtual în care cel care se afundă depășește limitele din realitatea fizică.
- CEL MAI. Corporația americană Microsoft lucrează de ani buni la dezvoltarea unui dispozitiv de realitate augmentată pentru armata Statelor Unite ale Americii. Contractul de 21,9 miliarde de dolari este deja cel mai mare semnat în domeniul acestei tehnologii, iar la finalul programului s-ar putea dovedi chiar mai mare, în funcție de comenzile pe care armata americană ar urma să le mai facă.
- PRECEDENTUL. În anul 2019, Microsoft câștiga un contract în valoare de 10 miliarde de dolari cu Pentagonul (în defavoarea rivalilor de la Amazon) pentru construirea sistemului așa-numit Joint Enterprise Defense Infrastructure (JEDI), care constituie infrastructura centrală de cloud computing a Departamentului Apărării. În luna iulie a acestui an, Pentagonul a anulat contractul, invocând „mediul tehnologic în schimbare“, ceea ce face ca respectivul contract să nu mai corespundă nevoilor instituției.
Acest articol a apărut în numărul 125 al revistei NewMoney
FOTO: Getty