Cum reușește un retailer online de tip hard discount din Harghita să se mențină competitiv pe piața din România

Senica Micu 15/01/2020 | 10:24 Oameni
Cum reușește un retailer online de tip hard discount din Harghita să se mențină competitiv pe piața din România

Într-o piață în care jocurile sunt dictate de multinaționale, un retailer online de tip hard discount din Harghita nu doar că se menține competitiv, dar și face un prim pas în afara țării.

(Acest articol a apărut în numărul 81 al revistei NewMoney)

A studiat mai întâi dreptul la Budapesta, iar apoi afaceri în Franța. Dar Zsolt Fórika (37 de ani) nu s-a rezumat la atât și a continuat să se specializeze în mai multe discipline care au legătură cu managementul. Un parcurs al cărui final (inevitabil) a fost intrarea sa în antreprenoriat, odată cu lansarea în 2010 a propriei companii: Continental Commerce Import&Export.

Un deceniu mai târziu, concurează cu brandurile in­ternaționale din retail pe segmentul produselor de igienă și curățenie, fiind pe punc­­tul de a se lansa în Ungaria cu magazinul online de tip hard discount ImportDirect.

În strategia de business pentru 2020 a prins și un nou segment, al educației, pro­pu­nându-și să investească într-o „academie“ în care tinerii din județul Harghita, locul unde își dezvoltă afacerile, să poată învăța atât limbi străine, cât și cum să de­vină antreprenori.

În competiție cu marii retaileri

În goana lor după o cotă de piață cât mai mare, multinaționalele care au în portofoliu branduri cunoscute din retail (Metro și Selgros), inclusiv cele specializate pe retailul alimentar (Kaufland, Lidl, Auchan etc.) – un domeniu evaluat în urmă cu un an la 100 de miliarde de lei, potrivit KeysFin –, s-au extins agresiv în ultimii ani și au acoperit o mare parte din zonele de provincie, concurând astfel cu retailerii mici, care vând produse strict pe anumite cate­gorii. Astăzi, un procent semnificativ din vânzările marilor retaileri, de aproximativ 15%, potrivit datelor din piață, este acope­rit de produsele de igienă și curățenie.

„Una dintre cele mai mari provocări ale noastre o reprezintă expansiunea dina­mică a multinaționalelor. Încercăm să aducem branduri pe care aceste multina­ționale nu le acoperă. E o piață foarte com­petitivă și este necesar să te reprofilezi în funcție de concurență. Nu poți sta pe loc“, punctează din start Zsolt Fórika una dintre marile provocări ale brandului său, ImportDirect.ro, parte din compania Continental Commerce Import&Export, cu afa­ceri de circa 20 de milioane de lei (aproximativ 4,3 milioane de euro) în 2019, cu­­prin­zând și vânzările angro.

„Principalii jucători din comerțul alimentar – Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan și Mega Image – și-au consolidat rețelele, iar extinderea lor geografică a atins un ni­vel extrem de ridicat. Investițiile semnificative în deschiderea de noi unități și mai ales în publicitate au spulberat, practic, concurența micilor jucători, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezență tot mai rară. Investitorii străini au ajuns să domine retailul alimentar românesc“, arătau analiștii de la KeysFin într-un studiu de piață publicat acum un an.

Zsolt Fórika mărturisește că, în urmă cu nouă ani, când a fondat businessul, exista loc suficient și pentru micii antreprenori, cărora le era mai ușor să mențină un nivel echilibrat al vânzărilor. Prin comparație, fără investiții în tehnologie și în produse noi, în momentul actual nu mai poți ține pasul cu piața.

Fórika a lansat brandul Import­Direct în orașul său natal, Gheorgheni, județul Har­ghita, construindu-și filosofia de business în jurul conceptului „prețurilor competitive“, bazate pe un adaos comercial scă­zut, ca rezultat al colaborării directe cu pro­ducătorii. Momentul aderării României la Uniunea Europeană, spune antreprenorul, a dus la o „reală oportunitate“ în in­dustria FMCG, care a putut astfel să be­ne­ficieze de diferențele de preț și de varie­tatea produselor din țările vestice.

Încă din prima fază a investit în online, având o platformă în .ro, cu vânzare la prețuri fără adaosuri mari. Ce înseamnă acest lucru pentru cei aflați de cealaltă parte a tranzacțiilor? În cazul clienților din B2C (business to consumer), exemplifică Fórika, prețurile pot fi cu până la 30% mai mici decât cele ale produselor similare listate în alte magazine.

Miza din online

„Avem și trei magazine proprii, două în Gheorgheni și unul la Miercurea Ciuc, operate prin alte firme ale familiei. Pentru moment, nu vom deschide altele. Ne vom concentra pe online, care înseamnă 65% din business. De altfel, toată piața merge spre online, este un segment care crește repede“, adaugă antreprenorul, care în ultimii ani a investit constant în tehnologie. „Tot profitul îl reinvestim. Am făcut lucrul acesta încă din al doilea an, 2011, când am avut un profit de 10.000 de euro“, continuă el.

Conform celor mai recente statistici ale GPeC, publicate anul trecut, românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro în 2018, cu 30% mai mult față de anul anterior. De asemenea, un studiu de piață publicat recent de ImportDirect arată că 86% din români cumpără produse de îngrijire personală și cosmetice din supermarketuri și hipermarketuri. La momentul realizării studiului amintit – finalul lunii martie 2019 –, 14,11% din respondenți au cumpărat online cel puțin un produs de curățenie.

Potrivit lui Fórika, cele mai multe comenzi pe care le înregistrează magazinul său online ImportDirect vin, în ordine, din București, Cluj-Napoca și Timișoara. Și pentru că online-ul merge bine, antreprenorul se va extinde în Ungaria și plănuiește printre altele investiții în tehnologie, în site, motostivuitoare și rafturi metalice de circa 50.000 de euro. Investiții pe fondul cărora afacerea ar putea să crească cu apro­ximativ 15% până la finalul lui 2020.

Un alt proiect care ar urma să se concretizeze în acest an este cel al unei „academii“ – așa cum o numește Zsolt Fórika –, unde tinerii din zonă să poată învăța limba engleză, dar și româna, având acces în același timp la cursuri care îi vor pregăti pentru mediul antreprenorial.

„Anul acesta, am bugetat investiții de 400.000 de euro în achiziții de imobile. Totodată, vom lansa o academie pentru tinerii din zona noastră, pe care dorim să-i încurajăm să nu mai plece din țară. Opor­tunități de creș­tere sunt și în România“, subliniază Fórika. Ideea unui astfel de centru pentru edu­ca­ție i-a venit confruntându-se direct cu criza forței de muncă, în momentul de față echipa pe care o coordonează fiind for­mată din 32 de persoane, cu pers­pec­tivă de creștere, în linie cu dezvoltarea businessului în interiorul și în afara țării.


 

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.