Cum ne împinge tehnologia către o lume în care nu vom mai face distincția între realitate și virtual

NewMoney 28/11/2018 | 13:40 Digital
Cum ne împinge tehnologia către o lume în care nu vom mai face distincția între realitate și virtual

Autor: Romulus Deac

 

Mai joacă cineva Pokemon Go? Da, mai mulți oameni ca niciodată, iar între timp realitatea augmentată e îmbrățișată oficial de o lume pe cale să se schimbe din nou.  

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Se poate să fi auzit deja poveștile despre oameni care au vânat Pokemoni în saloane de spital, în băi publice sau chiar la în­mormântări. O adolescentă din Wyoming (SUA) a descoperit un cadavru prins în cren­gile de pe malul unui râu, pe când umbla aiu­rea să captureze un Pokemon, armata israeliană a interzis jocul în toate bazele sale, invocând rațiuni de securitate, în vreme ce bloggerul rus Ruslan Sokolovski a fost condamnat la trei ani și jumătate de închisoare cu suspendare pentru incitare la ură religioasă, după ce a postat pe YouTube o înregistrare în care juca Pokemon Go într-o biserică ortodoxă din Ekaterinburg. Și ar fi doar câteva dintre miile de știri care au creionat încă din primele zile ale Pokemonilor o nouă mitologie 2.0.

REGELE POKEMON. În doar o săptămână de la lansarea sa din 6 iulie 2016, Pokemon Go a devenit cel mai discutat, disecat și activ joc mobil din noua istorie a lumii digitale, a spulberat recordurile descăr­cărilor din Apple App Store și a depășit Twitter ca număr zilnic de utilizatori. O lună mai târziu, avea să treacă și de pragul de o sută de milioane de download-uri din Google Store.

Și dacă toate astea nu erau de ajuns pentru a ilustra amploarea fenomenului, cei de la Sensor Tower anunțau că jucătorii de Pokemon Go petrec în aplicație o medie zilnică de 26 de minute și cinci secunde, uzurpând cu mai bine de trei minute bă­trânul rege al divertismentului digital, Facebook. Isteria cu rezonanțe de Beatlemania a jocului a surprins pe mai toată lumea cu garda jos, inclusiv pe cei de la compania dezvoltatoare, Niantic. Headse­­t-uri pentru realitatea virtuală (VR) precum Oculus Rift, HTC Vive, Sony PlayStation VR sau Samsung Gear VR au fost subiectul major al știrilor de tehnologie din prima parte a lui 2016 – mulți analiști anunțaseră chiar un an al realității virtuale –, însă rea­litatea augmentată (AR) a Pokemon Go a fost cea care a sedus rapid câteva zeci de milioane de utilizatori din întreaga lume.

Urmarea firească a fost apariția a mii sau zeci de mii de dezvoltatori, startup-uri și companii consacrate care se luptă acum să construiască propria lor realitate aug­mentată, în speranța că vor putea capta cât mai mult din această nouă audiență. Și nu doar că se vorbește despre zorii unei noi revoluții tehnologice, dar se invocă și necesitatea elaborării și adoptării unei Etici a realității augmentate. Cu un total de 800 de milioane de download-uri la finalul lui mai 2018, de la 650 de milioane în martie 2018, și venituri care au trecut de două miliarde de dolari la sfârșitul lunii septembrie, Pokemon Go rămâne etalonul după care o lume întreagă s-a familiarizat și se familiarizează cu o nouă generație de jocuri, în care lumea reală se contopește cu cea virtuală într-o nouă formă de realitate, „realitatea augmentată“. A nu se confunda cu realitatea virtuală (VR), care (re)creează o realitate digitală, în totalitate separată de cea fizică.

Pokemon Go nu e însă și primul joc care folosește realitatea augmentată. Și cu siguranță nici ultimul. Tehnologia își are rădăcinile în anii ’60, dar a intrat în realitatea imediată a marelui public abia odată cu memorabilul eșec numit Google Glass, și mai apoi cu HoloLens-ul celor de la Microsoft, prezentat în formulă de prototip în ianuarie 2015 și lansat pe piețele din SUA și Canada în august 2016.

În vremurile de dinainte de Pokemon Go, s-a pus nu o dată întrebarea dacă și în ce măsură tehnologia ar putea fi adoptată de un număr mare de utilizatori. La locul de muncă, un muncitor care poartă un headset AR ar putea vedea, de exemplu, un set de instrucțiuni detaliate care să îl ajute să îndeplinească mai repede și mai bine o anumită operațiune tehnică. În viața de zi cu zi însă, cei mai mulți au fost reti­cenți la ideea de a purta un gadget pe față, fie el și sub forma unor ochelari futuriști.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close