Cristian Grozea, antreprenor: ”BeeFast nu va mai fi perceput doar ca un serviciu de livrare last-mile on demand, ci și ca un furnizor de software”

Senica Micu 11/08/2022 | 10:26 Digital
Cristian Grozea, antreprenor: ”BeeFast nu va mai fi perceput doar ca un serviciu de livrare last-mile on demand, ci și ca un furnizor de software”

Lansarea recentă a unei soluții prin care start-upul BeeFast își deschide platforma de curierat ultrarapid către companiile ce au nevoie să-și organi­zeze pe baze digitale serviciul propriu de li­vrare creează noi oportunități de dezvoltare. Iar următorul pas vizează extinderea internațională.

„BeeFast nu va mai fi perceput doar ca un serviciu de livrare last-mile on demand, ci și ca un furnizor de software care pune in­strumente digitale de control la dispozi­ția oricărei afaceri ce dorește să-și organizeze propriile livrări“, oferă Cristian Grozea, chief executive officer (CEO) și co­fondator al BeeFast, un prim detaliu despre ultimul proiect finalizat. Compania începe astfel să dezvolte o nouă linie de business, prin lansarea soluției BeeFast SaaS (software as a service), în urma unei investiții de 250.000 de euro, deschi­zân­du-și platforma pentru comercianții care vor să-și gestioneze propria flotă de livratori. Această mișcare reprezintă și puntea către piața internațională, cu țări de interes Germania, Olanda, Spania și Marea Britanie.

Lansată la finalul lui 2019, în urma unei investiții de 100.000 de euro, BeeFast s-a remarcat prin serviciile de curierat ultrarapid – cu o viteză medie de livrare de 55 de minute de la plasarea comenzii – și prin integrarea digitală pentru businessuri offline. Compania a fost înființată de patru tineri – Cristian Grozea, Andrei Curelea, Claudia Stroe și Marian Ionescu –, pornind de la nevoia de a trimite și a primi lu­cruri foarte repede, „imediat, dacă se poate“, până într-o oră – prin comparație, timpul mediu de livrare pentru curieratul clasic este de 24-48 de ore.

Încă de la început, afacerea a plecat cu ideea de a ajuta businessurile să treacă din offline în online, prin dezvoltarea unui ma­ga­zin electronic în doar 24 de ore, pe platforma de e-commerce Shopify, pe care îl in­te­­grează cu sisteme automatizate de plată și livrare. Iar de aici au apărut și alte idei cu servicii conexe.

O etapă importantă în evoluția compa­niei a fost primul semestru al anului trecut, când BeeFast nu doar că a crescut cu 350% față de perioada similară din 2020, dar a și atras o investiție de 500.000 de euro pentru dezvoltare din partea unui investitor privat. „De la început, viziunea noastră a fost să dez­voltăm infrastructura pentru economia digitală. Am început cu dezvoltarea platformei software și testarea acesteia în opera­țiu­nile din București, la finalul lui 2019, iar din 2021 și în Brașov. Am fost mereu într-o dinamică ascendentă pe segmentul livră­ri­lor ultrarapide, însă suntem o companie tech, astfel că faza a doua a dezvoltării noastre și depășirea zonei operaționale sunt un pas firesc. În lipsa contextului pandemic, pro­babil că am fi ajuns în această fază mai devreme“, spune Cristian Grozea. BeeFast intră acum pe o nouă linie de business, ofe­rind o soluție SaaS pe segmentul de gestio­nare a comenzilor. Despre ce este vorba?

O jumătate de an

Cu o investiție de 250.000 de euro și la capătul a șase luni de muncă, BeeFast și-a deschis platforma de curierat ultrarapid către companiile care au nevoie să-și organizeze pe baze digitale serviciul propriu de livrare.

„Economia digitală face tot mai mult tran­ziția către q-commerce (abrevierea pentru quick commerce – co­merț rapid, n.r.), astfel încât soluțiile de tipul BeeFast SaaS pentru livrări rapide și cu observabilitate în timp real sunt cele care vor accelera sau vor decelera evoluția unui business“, subliniază Grozea.

BeeFast SaaS se adresează în special retailerilor – companii cu sistem propriu de livrare, cum ar fi florării, farmacii, grocery sto­res, dark stores, magazine de electro­nice etc. –, dar și companiilor din zona servicii­lor, cum sunt curățătoriile, HoReCa, precum și companii mici și medii de livrări.

Mai concret, „soluția oferă automatizări care optimizează procesul de preluare a co­menzilor și de livrare, permite atribuirea de comenzi multiple și sortarea taskurilor, pe lângă tracking în timp real în ceea ce pri­vește curierul și o automatizare a geoloca­li­zării astfel încât să fie eliminate discuții de genul „livrarea va fi făcută între orele 10.00 și 15.00“ sau erori de tipul „PIN-ul mi-a ară­tat altă adresă“. Practic, se va ști cu exactitate unde este curierul, în orice moment, iar curierul va ști exact unde trebuie să ajungă cu o comandă.

BeeFast SaaS poate fi accesată de comer­cianți în baza unui abonament lunar, care pornește de la 54 de euro și poate ajunge până la 999 de euro. Diferența între pragurile de abonament vine, printre altele, din numărul de livrări lunare și poate varia în funcție de client.

„În ultimii doi ani, investițiile în user experience au influențat mai mult decât oricând gradul de retenție a clienților, iar o ana­liză amănunțită a datelor se traduce în a economisi timp și bani. Democratizarea platformei noastre reprezintă o extindere a know-how-ului acumulat în acești doi ani de livrări ultrarapide și o modalitate pentru orice business care face livrări de a se dife­renția în piață“, detaliază antreprenorul.

Compania se va concentra în perioada următoare pe dezvoltarea soluției SaaS, despre care Grozea crede că poate fi ușor de scalat, indiferent dacă vorbim de nivel na­țio­nal sau internațional. Compania are deja solicitări pentru a fi implementată la nivel na­țional în orașe precum București, Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov. Iar următoa­rea mișcare vizează piețele din Germania, Olanda, Spania și Marea Britanie.

„Avem discuții, nu putem spune mai multe despre acest lucru acum. Modelul de business va fi același ca în România, acces pe baza unui abonament lunar. Este loc de dezvoltare în Europa pentru că sunt puține soluții de acest tip bazate pe experiența și nevoile din zona de delivery on demand, acum, imediat, cu observabilitate în timp real. Cele mai multe soluții, inclusiv în Ro­mânia, sunt axate pe next day delivery“, punctează antreprenorul. Grosso modo, „esti­măm ca până la finalul anului să avem peste 500 de clienți care să folosească deja soluția noastră“.

Și alte proiecte

În timp ce segmenul tech al companiei BeeFast continuă dezvol­tarea pe segmentul infrastructurii digitale, operaționalul continuă să se dezvolte orga­nic. Recent, BeeFast a încheiat un partene­riat cu retailerul online evoMAG și, în ace­lași timp, s-a extins în zona de retail alimentar, printr-un parteneriat cu Auchan România.

„Segmentul operațional continuă să se dezvolte organic. Ne menținem promisiunea de livrare, înregistrând un timp mediu de 55 de minute de la preluarea comenzii. Q-commerce este o realitate, nu doar un trend, iar acest lucru se observă de la lună la lună“, adaugă Cristian Grozea.

În cifre de afaceri, 2022 ar putea fi și despre depășirea pragului de un milion de euro, până la peste 1,1 milioane de euro, estimându-se pentru anul în curs o creștere de 50-70%, de la 650.000 de euro în 2021. „Mo­mentan suntem aliniați cu planul inițial, însă preferăm să ne concentrăm mai mult pe dezvoltarea unui produs competitiv de­cât pe rezultatele financiare“, mai spune antreprenorul.

Un studiu publicat anul acesta de KeysFin, furnizor de soluții de business information, arată că piața serviciilor de poștă și curierat face parte din puținele domenii în care numărul de companii a crescut consi­de­rabil în pandemie, cu aproape 39% față de perioada de dinaintea pandemiei (res­pectiv 2019) și cu aproximativ 242% peste nivelul din 2011, atingând nivelul-record de 3.400 de companii. Totodată, cifra de afa­ceri a companiilor care oferă servicii de poștă și curierat a fost estimată în același studiu la circa 1,5 miliarde de euro în 2021.

Pe scurt

Sunt câteva aspecte care fac diferența în 2022 pentru BeeFast. Iar unul tocmai ce a fost punctat în urmă cu câteva săptâmâni.

  • NOUTATE. ­­BeeFast a lansat în luna iulie prima soluție românească de tip software as a service (SaaS) destinată companiilor care vor să gestioneze în timp real livrările last-mile proprii în interiorul orașelor. Investiția a fost de 250.000 de euro.
  • EXPANSIUNE. ­­SaaS se dorește a fi mișca­rea ce facilitează extinderea companiei și în alte țări, pe listă fiind Germania, Olanda, Spania și Marea Britanie. În paralel, va continua dezvoltarea în România, în mai multe orașe.
  • CLIENȚI. ­­După doi ani de experiență pe piața din București și Brașov, cu peste 300.000 de comenzi livrate, la o medie de 55 de minute, și trecerea în online a peste 70 de businessuri la debutul pandemiei, Bee­Fast estimează ca, până la finalul anului în curs, să aibă peste 500 de clienți care să folo­sească noua soluție SaaS.
  • TARIF. ­­Comercianții pot accesa această soluție în baza unui abonament lunar, care pornește de la 54 de euro și poate ajunge până la 999 de euro. Diferența între pragurile de abonament vine, printre altele, din numărul de livrări lunare și poate să varieze considerabil în funcție de fiecare client în parte.

Acest articol a apărut în numărul 145 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.