Cum fac băieții deștepți bani din online

Florel Manu 26/04/2017 | 18:13 Digital
Cum fac băieții deștepți bani din online

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Britanicul Michael Aldrich conecta în 1979, printr-o linie telefonică analo­gică, un televizor color la un computer care putea procesa tranzacții în timp real. Era începutul comerțului online. Patru decenii mai târziu, .ro recuperează rapid.

Dacă prima comandă online a fost pentru achiziția de produse alimentare, în cei aproape 40 de ani de comerț electronic tranzacțiile de la distanță au dez­voltat o industrie cu volume de sute de miliarde de euro, în care se vinde și se cumpără orice. Pe o piață mondială dominată de coloși precum Amazon, Alibaba sau e-Bay, comerțul online din .ro poate părea mai degrabă timid, deși se apropie de afaceri totale de circa două miliarde de euro.

Potrivit jucătorilor din piață, în momentul de față în România sunt active peste 5.000 de magazine care fac co­merț electronic. Iar, la o rată anuală de creștere de aproape 40% a pieței, au apărut antreprenori care se în­dreaptă către nișe dezvoltate alături de platfor­mele de e-commerce.

„Doar anul trecut, în România, am avut peste șapte milioane de oameni care au plasat comenzi online. Asta arată că există posibilitatea ca noi fur­nizori de servicii să intre în sistem“, spune Florinel Chiș, președintele Aso­ciației Române a Ma­ga­zinelor Online (ARMO).

adrian radulescu_laszlo raduly_newmoney
FOTO: Adrian Rădulescu Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

LOGICA LOGISTICII. După șase ani petrecuți în online în poziția de head of operations al Fashion Days, Paul Copil (foto, 44 de ani) a decis în noiembrie 2016 să rămână pe cont propriu și să deschidă QeOPS, o companie care oferă servicii de logistică atât pentru platformele de e-commerce, cât și pentru firmele care livrează marfă în offline. „În momentul de față este un început pentru serviciile logistice de e-commerce în România“, își explică el decizia. În paranteză spus, între timp, Fashion Days a fost preluată integral de Dante International, devenind brațul de fashion al eMAG, în urma unei tranzacții estimate la circa 1,6 milioane de euro.

Potențialul segmentului nu este greu de intuit. Cu atât mai mult cu cât – cu excepția marilor jucători, care au serviciile logistice integrate – micii antrepre­nori din online „nu au capaci­tatea de a-și gestiona singuri sortarea, depozitarea și transportul produselor“. Iar platformele mici și medii de e-commerce sunt exact grupul-țintă vizat de Copil. O face cu 18 oameni și un depozit de 3.100 de metri pătrați, iar, după doar o jumă­tate de an de funcționare, se gân­dește deja la extinderea spațiului de depozitare. Pentru a avea mai multă flexibilitate spune că cea mai bună soluție pentru un astfel de business este închi­rierea depozitelor. Și asta pentru că sunt situații când cererile sunt scăzute, iar spa­țiul poate sta neocupat. Pentru a lucra la capacitate maximă oferă servicii inclusiv celor care livrează mărfuri în magazine fizice.

Numai în ultimele două luni ale lui 2016, QeOPS a rulat marfă de un milion de euro și a realizat o cifră de afaceri de 60.000 de euro. Pentru 2017, Paul Copil estimează că va livra produse în valoare totală de aproximativ cinci milioane de euro, iar cifra de afaceri a companiei ar putea ajunge la un milion de euro. Pentru perioada ce urmează intenționează să atragă și posibili clienți din regiune, în special din Bulgaria și Ungaria, unde afa­cerile online sunt tot pe un trend ascendent. Și acum are și clienți din Franța și Croația care trimit marfă în România. O altă nișă care ar putea genera venituri o reprezintă livrările rapide la distanță. „De exemplu putem trimite marfă la Praga în doar 24 de ore. Transportul este puțin mai scump decât în mod normal“, explică Paul Copil. Dar investițiile nu le va face deocamdată în zona de transport.

Principalele investiții le face în zona de echipamente IT și software, pentru a-și sincroniza afacerea cu cea a magazinelor online cărora le oferă servicii de logistică. Cu toate că are de gând să creeze o linie automatizată de ambalare, deocamdată nu se gândește să roboti­zeze întreaga activitate. „România este încă o țară cu forță de muncă ief­tină, față de Vest. Deocamdată prefer să angajez un om, nu un robot“, mărturi­sește cu umor antreprenorul.

Curier vs Magazin. Logistica nu este singurul business profitabil care a apărut în plină ascensiune a comerțului online. Activitățile de curierat au și ele de câș­tigat de pe urma online-ului. Tot la sfâr­șitul anului trecut (cel mai bun de până acum în e-commerce), pe piața româ­nescă a intrat Coleto, o companie cu ori­gini în Bulgaria care funcționează ca tampon între logistică și curierat. Practic e un punct de colectare a produselor comandate online de unde beneficiarul poate să le ridice personal.

Mari companii de e-commerce ca eMAG ori Elefant au deschis în ultimii ani propriile puncte de livrare de unde cumpărătorii online își pot prelua produsele. „Este o opțiune pentru clienții care nu vor să aștepte curierul și preferă să se deplaseze singuri să ridice comenzile făcute online“, explică Adrian Rădu­lescu, partener Coleto. Serviciile companiei bulgărești se adre­sează tot micilor jucători din piață care nu au posibiliatea de a suporta costurile pe care le presupune administrarea unui punct de livrare.

Jucătorii din piață spun că punctele de lucru fizice au apărut pe fondul volumelor mari de lucru pe care le au firmele de curierat, care au ajuns să livreze un produs și în patru-cinci zile de la confirmarea comenzii, mai ales în perioadele de promoții gen Black Friday. „În România, firmele de curierat dau o estimare destul de largă a intervalului de livrare. Sunt oameni cărora le este mai simplu să ridice produsul dintr-un punct de livrare din apropierea casei“, spune și Chiș de la ARMO.

Retailerii care lucrează cu Coleto, de exemplu, includ la secțiunea „livrare“ și opțiunea de transferare a comenzii la un punct de  unde clientul își poate ridica singur produsul. „Comenzile sunt păs­trate timp de șapte zile în punctele de livrare alese de client. Acesta alege ziua și ora la care vrea să ridice coletul și are chiar posibilitatea de a proba produsele din gama fashion“, detaliază Rădulescu.

Deocamdată, compania are astfel de puncte de livrare doar în București, Pi­teș­ti și Cra­iova.

Jucătorii din online spun că acest gen de servicii conexe, fie ele de curierat, logistică sau IT, le oferă mai multă flexibilitate celor care au un business mic/mediu în e-commerce. Dacă aceste servicii pot fi asigurate și pe termen lung, e însă ceva mai greu de spus.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Expresia virtuală a consumului” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Piața de e-commerce din România a atins anul trecut pragul de două miliarde de euro, potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Alte surse estimează vânzările online din 2016 la peste 1,8 miliarde de euro.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • CONTEXT. Din cei 19,4 milioane de români prinși în statisticile oficiale, 11,2 milioane sunt utilizatori de internet. România a avut anul trecut o rată de penetrare a internetului de 58%, în creștere cu două procente față de 2015.
  • MOBILITATE. Rata de penetrare a telefoanelor inteligente a crescut de la 50% în 2015 la 70% în 2016. Principalele magazine online au înregistrat creșteri de peste 50% ale vizitelor de pe dispozitive mobile, în detrimentul desktop-ului.
  • SOCIAL. Creșterea salariilor și scăderea TVA au condus și la creșterea consumului din online. Media comenzilor în comerțul electronic a crescut de la 8,1 achiziții pe an în 2014 la 8,4 achiziții pe an în 2016.
  • FINANCIAR. În 2016, plata online cu cardul a înregistrat o creștere de 45%, de la 415 milioane de euro în 2015 la 745 de milioane de euro.
  • PREFERINȚE. Cele mai mari sume cheltuite în online sunt alocate articolelor electro-IT (cu o medie de 669 de lei pentru un produs), decorațiunilor interioare și fashionului.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.