Cum a ajuns statul să impoziteze pierderile din producția de energie cu resurse regenerabile

Legiuitorul român, în încercarea de a suprataxa uniform toți producătorii de energie electrică, pare că a uitat de specificul impredictibil al energiei din surse regenerabile și instituie o suprataxă prin care ajunge să impoziteze de fapt pierderea, cu efect grav atât asupra industriei, cât și asupra producției de energie și proiectelor noi, în ansamblu.
În luna mai, președintele Klaus Iohannis trimitea Parlamentului României o cerere de reexaminare a unei legi care aproba o ordonanță a guvernului (153/2022). Aceasta introducea mai multe noutăți pentru piața de energie. Cu o viteză rar întâlnită, parlamentarii și-au însușit observațiile președintelui și, fără prea multe dezbateri, au adoptat o nouă lege, care are însă câteva prevederi ce afectează direct producătorii de energie electrică din surse regenerabile.
Desigur, este vorba despre bani. În vechea formă a OUG 153 s-a impus o taxă specială, de 100%, pentru veniturile producătorilor de energie electrică ce se fac din prețuri de vânzare a energiei de peste 450 de lei/MWh.
Banii sunt plătiți de majoritatea producătorilor și se strâng în așa-numitul Fond pentru Tranziție Energetică, din care statul plătește furnizorilor schema de plafonare a prețurilor finale pentru clienți.
Ei bine, în vechea formă a OUG, transformată apoi în lege, s-a ținut cont de poziția producătorilor de energie regenerabilă, iar în baza de calcul a taxei figurau realități specifice industriei. Cea mai importantă prevedere era că din baza de calcul a taxei se scad cheltuielile cu energia achiziționată. În noua lege trecută rapid prin Parlament după cererea de reexaminare nu se mai ține cont de mai nimic, ceea ce afectează grav businessul regenerabilelor în România.
Să explicăm. Noua lege nu mai scutește „regenerabilii“ ca în vechea OUG. Astfel, ei vor plăti integral, ca toți ceilalți, la buget, taxa pe tot ce înseamnă preț de peste 450 lei/MWh, fără să se mai diminueze baza de calcul cu cheltuielile pentru energia achiziționată, ceea ce poate fi foarte dureros pentru ei.
Dependența de condițiile meteo
Proprietarii de parcuri fotovoltaice și eoliene sunt cei mai afectați de prognoza meteo, generarea de energie fiind, de fapt, condiționată de vreme. Dacă nu bate vântul, nu produci nimic. Dacă s-a înnorat, producția panourilor scade dramatic. Acești producători vând în piața de energie, atât cea spot, cât și prin contracte bilaterale (destul de puține), practic în funcție de prognoza meteo.
Pentru piața spot, de exemplu, notifică azi ce vor vinde mâine. Însă ce se întâmplă dacă mâine, în anumite intervale orare, s-a oprit vântul sau au venit norii și „regenerabilul“ nu mai poate produce cât a contractat, pentru că pur și simplu s-a schimbat vremea, ceea ce oricum se întâmplă des? Este obligat să cumpere din piață energia pe care nu o produce în acele ore pentru a o livra clientului.
Dacă prețul lui de vânzare este, să spunem 500 de lei/MWh, va plăti cei 50 de lei statului, fără să se țină cont că, poate, în acele ore, „regenerabilul“ poate a plătit 600 de lei/MWh ca să cumpere energia din piață pe care să o vândă la 500 de lei, pentru că era obligat prin contract. Statul nu recunoaște însă acest cost cu achiziția de energie și cere cei 50 de lei, chiar dacă atunci producătorul nostru a livrat în pierdere.
„Supraviețuire“
Asociațiile care reprezintă producătorii de energie din surse regenerabile au avertizat că supraimpozitarea trebuie să țină cont de cum funcționează ea. Iată ce au comunicat Asociația Română pentru Energie Eoliană (RWEA) și Asociația Industriei Fotovoltaice din România (RPIA): „În cazul producătorilor de energie din surse regenerabile, dacă se va menține aplicarea contribuției la Fondul de Tranziție Energetică în forma actuală, respectiv cu considerarea în formula de calcul a tuturor veniturilor, fără a se ține cont într-un mod echitabil și de cheltuieli, producătorii vor continua să acumuleze pierderi, punând în pericol stabilitatea întregului sistem energetic național și eforturile susținute, de-a lungul a mai mult de un deceniu, pentru îndeplinirea obiectivelor de tranziție energetică.
Am atras atenția anterior că orice formulă de supraimpozitare trebuie să țină cont de caracterul volatil al producției din surse regenerabile, care, prin definiție, nu poate produce aceeași cantitate în mod constant. Formulele de supraimpozitare trebuie să se aplice pe venitul net realizat în urma deducerii cheltuielilor necesare pentru achiziția de energie pentru profilare și cheltuielile pentru dezechilibrele înregistrate, contribuții care, în cazul producătorilor din surse regenerabile, reprezintă o componentă substanțială și indispensabilă din costurile curente de operare. Altfel, discutăm despre supraimpozitarea pierderii“.
Cele două asociații au subliniat că este vorba nu de profituri mai mari, ci de „supraviețuire“: „În cazul în care producătorul de energie regenerabilă vinde în avans producția estimată, necunoscând astfel cu o precizie rezonabilă producția efectivă pe care o va realiza, acesta va fi forțat să achiziționeze o parte din cantitatea de energie contractată la vânzare din piață, pentru a acoperi obligațiile contractuale ferme de livrare.
În cazul în care nu va achiziționa această diferență dintre energia contractată și cea efectiv produsă din piață, el va rămâne cu volume în piața de echilibrare, o piață extrem de penalizatoare și care generează și presiune asupra sistemului, ca întreg. Din acest motiv, recunoașterea în formula de calcul a contribuției a cheltuielilor cu achiziția de energie necesară pentru onorarea contractelor de vânzare-cumpărare cu livrare fizică este vitală pentru funcționarea producătorilor din surse regenerabile. Vorbim astfel de măsuri indispensabile, nu pentru a asigura profituri mai mari producătorilor din surse regenerabile, ci pentru supraviețuirea acestora în condiții de minimă rentabilitate economică“.
Nu a contat însă, legea a trecut și a fost promulgată de președinte fără ca la calculul taxei să se considere și cheltuielile cu achiziția de energie și cu dezechilibrele reale. Ca atare, asociațiile arată că reglementarea pune în pericol investiţii de miliarde de lei şi ratarea ţintelor de decarbonizare asumate de România.
Zeci de mii de megawați în plan
România trece acum prin ceea ce se cheamă al doilea val al regenerabilelor, cu investiții planificate pentru proiecte de zeci de mii de megawați, care ar urma să crească masiv capacitățile instalate, care acum se cifrează la circa 3.000 MW în eolian și circa 1.400 MW în fotovoltaic (fără prosumatori).
„În acest moment avem cereri de racordare pentru peste 50.000 MW şi avize şi contracte emise pentru circa 10.000 MW care pot fi puşi oricând în funcţiune, astfel încât România să îşi poată atinge ţintele din PNIESC (Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice)“, spuneau recent reprezentanţii companiei Transelectrica.
Se estimează că, până în 2030, acest sector va angrena 20.000 de locuri de muncă doar pentru construcția viitoarelor parcuri, dintre care unele vor avea dimensiuni gigantice, de exemplu, 1.000 MW la un parc fotovoltaic din Arad.
Acest articol a apărut în numărul 168 al revistei NewMoney
FOTO: Getty