Contra curentului: cum câștigă un producător de pijamale din Târgu Neamț din criza industriei textile

Cristina Dobreanu 31/08/2017 | 11:16 Oameni
Contra curentului: cum câștigă un producător de pijamale din Târgu Neamț din criza industriei textile

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney

„Decide ceea ce vrei și comportă-te ca și cum ar fi imposibil să eșuezi, spune Brian Tracy, autorul multor cărți de dezvoltare personală. Așa au făcut Florin și Mihaela Cucu, proprietarii Sofiaman, producătorul și retailerul de pijamale din Târgu Neamț, chiar dacă socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg.

Mult timp au stat să cântărească oportunitățile din piață. Știau că, la un moment dat, va veni și cea po­trivită pentru ei, mai ales că afacerea Sofiaman a crescut, iar fabrica din Târgu Neamț ar fi avut nevoie de o „extensie“ pentru a putea produce mai multe pija­male. Antreprenorii se gândeau să crească capacitatea de producție achiziționând o fabrică, dar aveau în plan și să ia o „afacere la cheie“ – adică o fabrică cu tot cu angajați – care a fost îngenun­cheată de criză.

Au optat în cele din urmă pentru a doua variantă și au făcut un contract cu o unitate de producție din județul Botoșani, cu 35 de angajați, care să pro­ducă în lohn pentru Sofiaman. „Am semnat o înțe­legere cu o făbricuță care își căuta un partener cu care să lucreze exclusiv. Și cum și noi căutam un partener cu care să creștem capacitatea de pro­ducție, ni s-a potrivit de minune“, a povestit, pentru NewMoney, Florin Cucu. I-au ajutat cu know-how, au schimbat liniile de producție (căci produceau tot confecții din tricot, doar că făceau exclusiv lohn pentru fir­mele din străinătate), au adus materie primă, astfel încât rezultatul final să fie în conformitate cu standardele Sofiaman.

Start la pijama. Din luna mai, unitatea din Botoșani a început să producă primele pijamale. Rezultatul acestui par­teneriat înseamnă o creștere a capacității de pro­ducție pentru Sofiaman cu peste 25% (echivalentul a 16.000 de articole). Fa­brica de la Târgu Neamț este mai mare, acolo lucrează 170 de persoane, care produc lunar circa 45.000-50.000 de articole de vesti­mentație (pijamale, compleuri, lenjerie, articole pentru bebe­luși). Și cum între cele două fabrici este o distanță de 160 de kilometri, aceasta a fost varianta cea mai potrivită pentru a putea asigura fluxul de pro­ducție. Marea pro­blemă în zona Târgu Neamț este lipsa forței de muncă calificate, care însă nu este la fel de greu de găsit în județul Boto­șani. De aceea, este posibil ca, în viitor, chiar să mai angajeze oameni în noua unitate. „Dacă funcționează acest model, ne mai extindem și la altele.“

Întoarcerea la lohn. De fapt, în urmă cu mai bine de 20 de ani, afacerea a pornit tot cu un lohn. În 1993, părinții Mihaelei Cucu, învățătoarea Teodora Mihăiliasa și soțul ei, Mihai, înființau în Bacău o companie al cărei obiect de activitate era confec­ționarea de pulovere. O oportunitate a fost, de fapt, cea care a îndreptat-o spre industria textilă: o coo­pe­rativă unde lucrau câțiva oameni care confec­ționau pulovere a rămas fără comenzi. Teodora Mihăiliasa le-a propus atunci să producă în lohn pentru Sofiaman – „Probabil primul lohn pentru o companie românească, câteva zeci de bucăți“, explica în urmă cu ceva timp Florin Cucu.

Astăzi, istoria se repetă, iar Florin și Mihaela Cucu, cei care au preluat de câțiva ani frâiele afa­cerii, au ajuns să facă și ei același lucru. Nu este însă o industrie în care lucrurile să meargă ca pe roate, cel puțin în ultimii ani. De pildă, Alison Hayes, unul dintre jucătorii de top din industrie, a decis închiderea fabricii din Urziceni care avea circa 350 de angajați. Motivele? Majorarea costurilor de producție prin creșterea salariului minim, deprecierea lirei sterline ca urmare a Brexitului și a infrastructurii proaste. De aceea, antreprenorii de la Sofiaman au mizat dintotdeauna pe brandul propriu, au evitat să creeze în lohn și nu au vrut să se po­ziționeze ca un producător ieftin, rămânând în zona medie de prețuri pentru pijamale. Circa 25-30% din pro­ducție ajunge la export în țări din Europa.

Planurile lor sunt mult mai mari: nu au renunțat nici la achiziționarea unei fabrici – așteaptă însă momentul potrivit –, iar, între timp, sunt atenți la rețeaua de magazine. Astăzi, pro­du­cătorul de pijamale cu afaceri de 3,3 milioane de euro anul trecut și o estimare de creștere cu 10% în 2017 are zece magazine – trei în franciză (Timi­șoara, Arad și Vaslui) și șapte proprii (trei în București, două în Iași și câte unul în Târgu Neamț și Cluj). Însă, pe harta uni­tăților Sofiaman se va mai adăuga în acest an cel puțin încă unul. Cert este că, în toamnă, Sofiaman va avea un magazin în aripa nouă a mallului Sun Plaza, dar speră să ajungă și în alte malluri din Bu­curești unde nu este încă prezent. În plus, ur­mează să relocheze câteva magazine din țară, cum ar fi Iași și Târgu Neamț. Pentru Sofiaman, pri­mele fire către „mai mare“ abia încep să se țeasă.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Din piață” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Pentru acest sector, problemele par că se țin lanț. Cu mici excepții.[/vc_column_text][vc_column_text]SALARIUL. Presiunea unui salariu minim brut care a crescut de la 540 de lei, în 2008, la 1.450 de lei, în 2017, într-o industrie care se bazează preponderent pe angajați cu salarii destul de mici, a dus la dispariția multor firme.

INSOLVENȚELE. Anul trecut, 323 de companii din domeniu au intrat în insolvență. Sectorul este pe primul loc în topul insolvențelor, cu 61 de insolvențe la mia de firme active, în 2016, potrivit datelor Coface.

RELOCĂRI. Costurile în creștere din România pot avea și alte consecințe, printre acestea se numără și posibilitatea migrării comenzilor către țări din fosta Iugoslavie.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.