Cine este românul care dezvoltă aplicațiile care te ajută să slăbești sau să te lași de fumat

Bianca Dobrescu 07/02/2019 | 12:18 Digital
Cine este românul care dezvoltă aplicațiile care te ajută să slăbești sau să te lași de fumat

Vrei să te lași de fumat? Există o apli­cație pentru asta. Vrei să slăbești zece kilograme, să înveți câteva zeci de po­zi­ții noi de yoga sau să alergi un semimaraton? Există o aplicație și pentru toate astea. Aceeași.

Acest articol a apărut în numărul 58 (4– 17 februarie 2019) al revistei NewMoney

E un alt fapt stabilit de neobosiții cerce­tători britanici: cea de-a treia zi de luni din ianuarie, așa-numita Blue Monday, este cea mai deprimantă zi din an. De ce tocmai ea? Oamenii își încalcă rezo­luțiile pe noul an încă din prima săptă­mână a acestuia. Plasturii cu nicotină sunt deja dezlipiți, frigiderul a fost golit, iar facturile bat la ușă. Orice urmă de veselie se șterge de pe chipuri până-n 21 ianuarie, odată cu apariția primelor rate pentru cadourile despachetate de sărbători, e teoria psihologului britanic Cliff Arnall, specializat în tulburări sezoniere și fost profesor al Universității din Cardiff.

Studiul „The state of wellbeing 2018“, realizat de Hey, Be Well!, relevă că oamenii nu reușesc să se țină de un lucru în­ceput, oricare ar fi el, pentru că nu au nimic de pierdut dacă nu își îndeplinesc obiectivele. Iar asta și pentru că: „Nu au relații cu specialiștii. Ei nu știu unde să îi caute. De exemplu, dacă vrei să te lași de fumat, cu cine vei sta de vorbă? Apro­ximativ 80% din persoanele care și-ar dori să renunțe la acest obicei nu o fac pentru că nu au reușit să intre în contact cu cineva specializat. Ei bine, aplicația Hey, Be Well! tocmai pentru a-i ajuta pe acești oameni a fost gân­dită“, explică Cristian Filimon, cofondator, alături de Bogdan Nicoară, al aplica­ției de wellbeing Hey, Be Well!

ÎN CĂUTAREA UNUI OBIECTIV. În urmă cu zece ani, Nicoară gândea o platformă de programări online la medic, vreaudoctor.ro, pentru a facilita accesul pacienților la medic. Numai că piața nu era pregătită pentru așa ceva.

„La acea vreme nu erau calculatoare în săli, iar medicii nu erau deschiși să pri­mească review-uri“, își amintește el. Pro­iectul a fost abandonat la stadiul de „soft chel, cu 180 de doctori și sute de conturi pe care nu le folosea nimeni“, până în 2016. „Era mai degrabă un fel de Pagini Aurii de doctori, cu care nu prea aveam ce să fac. În străinătate, astfel de aplicații func­­ționează aproape în același mod în care o face și Uber și îi îndeamnă pe spe­cialiști să aibă propriile lor platforme. Mo­delul este în jurul specialiștilor, mai de­grabă, și abia apoi în jurul clinicilor. În România, nu contează specialistul. Aici spui că te duci la o clinică privată, nu con­tează la care medic“, adaugă el.

În 2016, l-a cooptat în echipă pe Cristian Filimon și au reimaginat totul, transformând în cele din urmă totul în Hey, Be Well!, o platformă de wellbeing care să te ajute să îți atingi obiectivele, inclusiv cu ajutorul unor specialiști și furnizori de servicii. Astăzi, Hey, Be Well! înseamnă o investiție de aproximativ 500.000 de euro, dintre care 350.000 de euro au fost atrași de la investitori privați. Astăzi, ei nego­ciază prima rundă de finanțare pentru a putea intra și pe piața americană, unde există un interes mult mai mare pentru apli­cațiile de wellbeing.

„Cu siguranță, nu vom neglija niciodată România. Pentru noi, România va rămâne un playground, o piață de test pentru dife­rite idei și module pe care le avem, precum un fo­cus group mai mare. Doar în 2019, vom investi din bani proprii circa 800.000 de euro pentru dezvoltarea mo­dulelor apli­cației folosite pe plan local“, spune Filimon.

Deși pare un model de business promi­țător, cei doi nu se așteaptă să-și amortizeze prea repede investiția. „Probabil, vom trece pe profit într-un an sau doi. Dar nu ăsta este scopul acum, ne focusăm pe creștere. Sunt trei modele de creștere la nivelul unui startup global. Ia de pildă Uberul, care este un megaunicorn, eva­luat la zeci de miliarde de dolari, dar care are pierderi anuale de aproape un miliard de dolari. Este totuși un startup de succes“, adaugă Nicoară.

FAPTĂ ȘI RĂSPLATĂ. Aplicații precum Evernote, Habit Tracker, Hours, Health, Fooducate sau MyFitnessPal te ajută să te organizezi, să îți bifezi task-urile sau să te ții de obiectivele pe care ți le-ai propus. Hey, Be Well! vine și ea din aceeași zonă, cu diferența că dezvoltatorii ei și-au propus să îi atribuie proprietăți de integrator și motivator. „Dacă ar fi să descriu Hey, Be Well! într-o frază, i-aș spune apli­cația care te ajută să-ți atingi obiective pe wellbeing. Alături de partea de gamification, ne dorim să schimbăm capacitatea oamenilor de a-și atinge obiectivele pe care și le propun“, explică Nicoară.

Publicul-țintă pentru antreprenori sunt utilizatorii care au motivație pentru dezvoltare personală și care încearcă în mod constant să-și îmbunătățească stilul de viață. „Este clar că ei trebuie să fie utilizatori de tehnologie și să înțeleagă impactul tehnologiei în viața lor“, completează Filimon. Pe plan local, cei doi antreprenori spun că nu au concurenți.

Deși există aplicații de wellbeing care au succes afară, nu exista o aplicație ro­mâ­­nească, iar cele internaționale nu au avut rată de adopție bună, aici“, explică Nicoară. După ce se loghează în aplicație și primește primii bani virtuali, în monedă HEY, utilizatorul își poate alege unul dintre obiectivele predefinite pe care să le ur­meze. Banii nu sunt echivalentul unor sume reale și nu pot fi retrași din „joc“. Însă cu cât acumulezi mai multe monede HEY din aplicație, cu atât poți achiziționa mai multe produse din marketplace. De aici, utilizatorii pot obține beneficii reale, precum reduceri la produse, consultații ori abonamente la săli de fitness.

„Totodată, noi îi recompensăm în HEY și pe acei user-i care ne dau voie să le fo­lo­sim datele personale. Adică nu suntem ca Facebook, care le folosește informațiile oricum. Aplicația noastră te și plătește pentru asta. Vom monetiza aplicația și din goal-uri sponsorizate de către companii care vor dori să-și vândă produsele prin Hey, Be Well!“, mai explică Bogdan Nicoară.

Diversificare. Obiectivele sunt foarte diverse, de la numărul de pași pe care să îi faci pentru a slăbi până la crearea unui sistem propriu de reciclare acasă. Odată setat un obiectiv, utilizatorul blochează în plat­formă o anumită sumă în HEY, sta­bi­lită de la caz la caz de un algoritm intern.

„Aplicația oferă suportul necesar, dar poți opta și pentru interacțiunea cu un specialist. La final, după ce îndeplinește toți pașii necesari atingerii goal-ului, apli­cația oferă un bonus user-ului. În cazul în care nu își va atinge obiectivul, utilizatorul pierde cantitatea de HEY blocată în platformă“, explică cei doi. Conform fondatorilor, în viitor aplicația va integra teh­nologia blockchain. „Este un concept nou atât pentru piața de apli­cații, cât și din punct de vedere tehnic. În linii mari, asta înseamnă că, în patru sau cinci ani, aplicația se va baza pe această tehnologie pentru un nivel ridicat de criptare, securitate sporită, iar userii vor fi in­cluși în procesul decizional atunci când se stabilește strategia de dezvoltare a aplica­ției“, spun fondatorii.

Veniturile vor fi obținuite din „Obiectivele Sponsorizate“ și din comisioanele care se vor aplica pentru tranzacțiile și plă­țile efectuate prin aplicație.

Hey, Be Well! este disponibilă momentan doar unui grup restrâns de utilizatori, într-o va­ri­antă beta. Lansarea oficială este pre­co­nizată până la finele anului, cu acces gratuit.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.