Cea mai sigură afacere: cum să-ți vinzi compania, dar să rămâi cel mai puternic angajat

Andreea Neferu 15/02/2018 | 14:26 Oameni
Cea mai sigură afacere: cum să-ți vinzi compania, dar să rămâi cel mai puternic angajat

O cutumă a businessului românesc spune că antreprenorul iese complet din compania pe care a fondat-o, imediat sau la scurt timp după ce a bătut palma cu un cumpărător. Dar orice re­gulă, fie ea și nescrisă, își are excepțiile.

Acest articol apare în numărul 33 (5-18 februarie) al revistei NewMoney

„Am rămas să conduc businessul, fiind convins că și o companie plecată din România poate să aibă succes la nivel internațional. Am hotărât să mă implic în continuare și nu aș schimba nimic din decizia pe care am luat-o“, măr­turisește Adrian Minuță (45 de ani), CEO al pro­ducătorului de țiglă metalică și sisteme pentru acoperișuri Bravo Europa. A fondat compania în urmă cu 17 ani, a vân­dut-o în 2013 către un fond de investiții, dar a decis să rămână implicat în dezvoltarea afacerii și în noua formulă de acți­o­nariat. Produ­sele companiei se vând în 16 țări europe­ne, iar Bravo Europa se pre­gătește să ajungă anul acesta la o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.

EXTINDERE INTERNAȚIONALĂ. Adrian Minuță a urmat cursurile Academiei de Studii Economice din București, dar a început să lucreze încă din timpul facultății. La 22 de ani era deja director general pe România și Bulgaria al producătorului de materiale de construcții Den Braven, de origine olandeză. În 2001 a decis să se aso­­cieze cu o familie belgiană și să în­ceapă un business pe cont propriu, în urma unei investiții estimate la circa 100.000 de euro. Astfel a apărut Bravo International – precursorul Bravo Europa –, inițial un distribuitor local al unui producător belgian de țiglă metalică.

În 2007, într-o perioadă în care economia românească părea că prinde aripi, antreprenorii au decis să intre în pro­duc­ție și să construiască o fabrică în localitatea Fundulea de lângă București, după o investiție de aproape opt milioane de euro. Numai că un an mai târziu, recesiunea a început să se facă simțită și în Ro­mânia. „În 2010, odată ce se instalase criza economică, ne-am confruntat și cu o falsă criză cu banca ce ne finanța, care începuse să ne restrângă capitalul de lucru și, practic, dezvoltarea noastră a fost pusă în pericol“, spune Minuță, care adau­gă că această situație i-a pus pe el și pe asociații săi belgieni în fața deciziei de a atrage un nou partener în cadrul companiei. În consecință, în 2013, Bravo a fost preluată integral de un fond austriac administrat de EMSA Capital, care mai de­ține în România și producătorul de uși și ferestre din PVC, aluminiu și lemn Aplast.

Intrarea fondului în acționariat a însemnat și scrierea unui nou capitol în dezvoltarea Bravo Europa, de această dată la nivel extern. Compania începuse deja activitățile de export încă din 2011 și ho­tărâse să se concentreze pe distribuția produselor sale prin intermediul magazinelor do-it-yourself, renunțând la micii distribuitori de materiale de construcții și la vânzarea directă către constructori, întrucât criza îi adusese pe mulți dintre aceștia din urmă în insolvență sau chiar faliment. Inițial, Bravo Europa a deschis prima sa filială din străinătate, în Cehia, de unde s-a extins strategic și către alte țări din zonă. Mai mult, în 2015, firma cu rădăcini românești a deschis o fabrică și în Cehia, lângă Brno, de unde asigură livrările către Europa Centrală și de Vest.

Acum, produsele Bravo Europa sunt prezente în 1.600 de magazine do-it-yourself din 16 țări din Europa – Suedia este cea mai recentă dintre acestea, iar din 2018 ar putea urma și Norvegia. Urmă­to­rul pas strategic al companiei ar putea fi însă preluarea unei companii din Fran­ța, „un business mai mic, care activează în același domeniu și are și capacități de producție“. Chiar dacă nu oferă mai multe detalii, Adrian Minuță spune totuși că tran­zacția s-ar putea ridica la câteva mili­oane de euro.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close