Ce strategii de creștere a businessului au avut companiile de software în perioada crizei medicale

Florel Manu 14/07/2021 | 10:15 Digital
Ce strategii de creștere a businessului au avut companiile de software în perioada crizei medicale

Companiile IT din zona optimizării pro­ceselor de business spun că vor avea o piață efervescentă în perioada ur­mă­toare în privința implementării solu­țiilor digitale. Asta, în condițiile în care România se află pe locul 26 din cele 28 de state membre ale Uniunii Euro­pene în ceea ce privește digitalizarea.

Deși industria locală IT este în continuă creștere de circa 20 de ani, la capitolul digitalizare depășim doar Grecia și Bulgaria. Anul trecut le-a demonstrat însă, încă o dată, companiilor din România cât de eficientă este optimizarea proceselor de business și cât de necesară este înlocuirea factorului uman din procesele repetitive.

Lucrul de la distanță și extinderea serviciilor în zona de e-commerce i-au convins pe tot mai mulți oameni de afa­ceri să ia în calcul mutarea în mediul di­gital a mai multor procese de business. Un domeniu în care activează și IT Genetics, o com­pa­nie specializată în furni­zarea și integra­rea de soluții profesionale IT, cu accent pe optimizarea și automatizarea proceselor de lucru în do­menii ca retail, HoReCa, transport, lo­gis­tică, producție, far­ma și sănătate, edu­ca­ție sau banking.

„România e la începutul digitalizării. Este, poate, la un sfert din drum și are mare potențial de creștere“, spune Liviu Sima (33 de ani, foto), cofondator al firmei IT Genetics. Cu prezență în România, Unga­ria și Bulgaria, IT Genetics a generat anul trecut o cifră de afaceri de circa șapte milioane de euro, în creștere cu 10% față de 2019.

Business pornit în criză

Liviu Sima a intrat în afaceri în 2007, alături de prie­tenul său, Ștefan Axinte (35 de ani), odată cu înființarea businessului IT Genetics. Cei doi scriau deja programe pentru mici firme de IT încă din perioada liceului. Despre o intrare propriu-zisă în antreprenoriat nu au vorbit niciodată deschis. Într-o zi însă, povestește Sima, „am descoperit că vrea să-și facă o companie și îl văd cu ac­tele de înființare“. „Și eu voiam același lu­cru și i-am spus să rupem actele și să fa­cem firma împreună.“

Activitatea efectivă au început-o un an mai târziu, în plină criză economică. Par­tea bună, mărturisește Sima acum, râzând, a fost că afacerea a început de la zero „și nu avea cum să se ducă în jos“. Până atunci, fuseseră învățați să lucreze pe cont propriu, însă venise momentul să angajeze oameni și să gestioneze o companie cu câ­ți­va salariați, cărora trebuia să le înțe­leagă nevoile. Fără cursuri de antreprenoriat sau mentori pe zona de business, Sima și Axinte au fost nevoiți să învețe singuri cum să gestioneze o firmă.

Amândoi au absolvit Liceul „Mihai Eminescu“ din Capitală, specializarea Mate­ma­tică-Infor­ma­tică. Liviu Sima a continuat cu această spe­cializare la Universitatea din București, după care a urmat un master în Inginerie software, în timp ce Ștefan Axinte a terminat Marketingul la ASE.

„În 2008 am reușit să descoperim o nișă a printării termice. Cam asta ne-a adus pe noi în punctul de azi“, povestește Liviu Sima. Era vorba de mici aparate de printat care erau utilizate de companii de curierat și de firme din zona de logistică pentru ac­ti­vități de etichetare.

Direcții de creștere. Între timp, IT Genetics a devenit furnizor de astfel de imprimante „de brâu“, începând în paralel și să implementeze pentru clienții săi so­luții de automatizare a proceselor de business. Astfel, din 2009, compania a intrat pe nișa DC/POS (data collection/point of sale) a soluțiilor de identificare automată, colectare de date și puncte de vânzare.

Odată cu intrarea masivă a rețelelor de comerț modern în România, o creștere mare pe această nișă a avut-o o soluție de eti­chete electronice, implementată în mai multe lanţuri de supermarketuri. Ulterior, aceasta a fost extinsă către industria HoReCa.

Din 2014, portofoliul de clienți a început să crească, firma adăugând o nouă linie de business – gestionarea activelor unei companii. Cei doi antreprenori au pornit de la implementarea de soluții de gestionare atât a obiectelor fizice, cât și a animalelor sau a oamenilor. „Am început să gestionăm accesul la evenimente, în special cele private, gen conferințe, târguri, deci nu în zo­na de concerte, iar în zona de animale am avut niște ferme de ovine și bovine“, adaugă Liviu Sima.

Pentru acest gen de ferme, IT Genetics a implementat o serie de dispozitive cu radiofrecvență care să-i ajute pe fermieri să țină evidența animalelor pe care le de­țin. Pe aceste dispozitive, de pe un terminal mobil, sunt încărcate informații despre modul de nutriție sau date legate de starea de sănătate a animalului respectiv. Infor­mații pe care fermierul le poate accesa inclusiv de pe propriul telefon mobil.

Internaționalizarea

Începând cu 2018, IT Genetics a început să se uite și către piețele din regiune. Într-o primă fază, operațiunile companiei s-au extins în Ungaria, iar un an mai târziu s-a deschis un bi­rou și în Bulgaria. Operațiunile din cele două țări sunt coordonate cu echipe locale specializate atât în vânzări, cât și în consultanță tehnică.

Liviu Sima spune că a fost întrebat deseori de ce nu se extinde și în Republica Moldova și explică acum că nu a făcut acest pas „pentru că ne e greu să ieșim în țări care nu fac parte din UE“. „Ne e greu pentru că sunt taxe vamale și am decis să nu ne complicăm în direcția asta.“

În schimb este atent la piețele din vestul Europei. În prezent, operațiunile din Unga­ria și Bulgaria generează 10% din veniturile totale ale IT Genetics, iar o expansiune că­tre vest va urma în viitorul apropiat. Pentru acest lucru, compania are și un nou chief executive officer (CEO), Adriana Ar­hire. Liviu Sima și Ștefan Axinte se orien­tează către proiectele de dezvoltare inter­na­țională – inclusiv în Statele Unite, într-un viitor mai îndepărtat, o piață considerată omogenă de Liviu Sima, în care se vorbește aceeași limbă și sunt aplicate aceleași re­guli.

Până la începerea unei expansiuni mai accelerate, IT Genetics se va concentra asu­pra pieței locale, unde creșterea este evi­dentă. Odată cu intrarea în criza sani­tară, au fost domenii în care avansul a fost peste așteptări, dar și zone în care lu­cru­rile au intrat în standby.

„Într-o zi vorbeai atât cu cei care aveau creșteri, cât și cu cei care opreau activitatea, și tu erai la mijloc și te întrebai: «Oare eu în ce parte o să fiu?»“, mai spune Liviu Sima, explicând că au existat anumite nișe care au avantajat IT Genetics. Se referă mai ales la retailul alimentar, piață în care nu doar că au crescut cifrele de afaceri, dar s-au și deschis noi magazine. O alta ar fi cea a curieratului și a serviciilor logistice. „Aveau nevoie de mai multe puncte de scanare și aplicatoare automate de eti­chete“, detaliază antreprenorul.

Recent, IT Genetics a adăugat o nouă linie de business, Planograma, o platformă digitală de tip WMS (warehouse management system), bazată pe inteligență artifi­cială, care își propune să eficientizeze și să automatizeze activitățile de logistică, depozitare, curierat, distribuție și producție. Nișe pe care le consideră pe val în această perioadă și care pot aduce pentru IT Gene­tics creșteri de circa 20-30%, valori care erau înregistrate de companie înaintea re­stricțiilor sanitare impuse de pandemia de COVID-19.

În câteva cifre

Un studiu KeysFin de la sfârșitul anului trecut estimează că industria locală de software a ajuns în 2020 la 8,2 miliarde de euro, în creștere cu 12,5% față de anul precedent.

  • Resurse umane. ­­Studiul menționat arată că, la începutul lui 2020, în software-ul autohton lucrau peste 130.000 de oameni, nu­mărul de angajați din acest domeniu cres­când cu 43,3% în ultimii cinci ani.
  • Volum. ­­Cele mai mari venituri generate de acest segment au fost înregistrate în 2019 în București, 4,3 miliarde de euro, urmat de județele Cluj, cu 1,1 miliarde de euro, și Timiș, cu 347,7 milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 119 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.