Ce planuri de business are grupul care deține lanțul de restaurante KFC pentru 2023

NewMoney 16/03/2023 | 10:29 Companii
Ce planuri de business are grupul care deține lanțul de restaurante KFC pentru 2023

Pentru Sphera Franchise Group, cel mai mare grup din industria de food service din România, 2023 este un an al crește­ri­lor prin extindere.

„Industria HoReCa este un organism viu. Este una dintre cele mai dinamice și mai versatile industrii, iar capacitatea de adaptare și reziliența i-au fost testate cu succes în pandemie. Piața mai poate acomoda businessuri noi, mai ales că sunt zone încă neacoperite suficient“, spune Călin Ionescu, chief executive officer (CEO) al businessului Sphera Franchise Group, care ope­rează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell în Ro­mânia și KFC în Chișinău, Repu­blica Moldova, și în anumite zone din Italia.

Cu un total de peste 175 de restaurante deschise până în prezent și având aproape 5.000 de angajați, strategia de extindere a gru­pului în 2023 vizează deschiderea a nouă noi restaurante în România – opt KFC și un Taco Bell.

Din planurile sale mai fac parte și proiecte de transformare digitală, cu investiții consistente în tehnologie. După ce a încheiat 2022 cu vânzări consolidate de 1,3 miliarde de lei (circa 261 de mili­oane de euro), în creștere cu 32% față de 2021, Sphera Franchise Group previzio­nează „o continuare a trendului de creș­tere și în acest an“.

Extinderea continuă

Sphera Franchise Group – listat pe Bursa de Valori Bu­cu­rești din 2017, cu simbolul bursier SFG – a investit anul trecut 15,5 milioane de euro pentru deschiderea a 18 noi restaurante și 4,5 milioane de euro pentru remo­delarea celor existente. Compania și-a con­ti­nuat astfel strategia de extindere din plan local și mizează mai departe pe unități noi, chiar dacă „HoReCa va mai număra încă un an dificil“, din cauza incertitudinilor aduse de războiul de la graniță.

În medie, investițiile pentru o nouă deschidere depind de tipul de restaurant și „încep de la 350.000 de euro pentru food courts (cele care se află în malluri, n.r.) și depășesc 1,5 milioane de euro pentru drive-thru“.

„Businessul nostru a continuat să se dez­volte și am deschis restaurante inclusiv în pandemie. În 2020 am inaugurat 9 restaurante, iar în 2021, alte 12. În ceea ce pri­vește rezultatele, în 2021 am atins un ni­vel al vânzărilor consolidate record la acel moment, depășind un miliard de lei, și am reușit să obținem un profit ope­ra­țional de 85,7 milioane de lei“, punctează Călin Ionescu.

În tot acest timp, provocările au fost mul­tiple: de la o criză a forței de muncă accentuată de la an la an până la asigurarea materiilor prime la prețuri rezonabile, astfel încât să se poată menține un echilibru între profitabilitate și prețul de vânzare către clienți.

De altfel, recrutarea de personal conti­nuă să fie o provocare, în contextul în care Sphera Franchise Group angajează anual sute de persoane. „Criza de personal de­vine o problemă tot mai acută pentru orice industrie, pentru orice nivel ierarhic. De aceea, atragerea și retenția angajaților este una dintre prioritățile noastre. În industria HoReCa, ne lipsesc câteva avantaje competitive – nu se poate lucra hibrid sau remote, există o disciplină a programului, de a începe la ore fixe“, nuanțează Ionescu.

Potrivit spuselor sale, lucrul în restaurant reprezintă școala cea mai potrivită pentru dezvoltarea unor abilități și competențe utile în orice domeniu, iar în cadrul grupului aproape 85% dintre manageri au fost promovați din interior.

Cât câștigă un angajat KFC

Cât despre salarii și be­ne­ficii, acestea sunt transparente încă din momentul publicării anunțurilor de recrutare. Pentru pozițiile de personal restaurant (casier, lucrător bucătărie, curier, asis­tent instruire), de exemplu, veniturile – salariu net, tichete de masă și bonus de performanță acordat conform criteriilor interne – pot ajunge la 2.900 de lei pe lună, din luna a treia, pentru o normă uzuală, iar în cazul unui manager, la 4.150 de lei net pe lună.

„HoReCa a fost una dintre industriile cele mai afectate în ultimii trei ani, înce­pând cu pandemia de COVID-19, războiul din Ucraina și acum creșterea generalizată a prețurilor“, continuă CEO-ul Sphera Franchise Group. Între timp, „deși incertitudinea s-a mai redus, este clar că ea va mai persista într-o oarecare măsură, pe fondul războiului, a semnelor de întrebare cu privire la evoluția marilor economii și a creș­te­rilor de prețuri“.

Grupul a ajuns la vânzări de 1,3 miliarde de lei (circa 261 de milioane de euro) în 2022, cu 32% mai mult față de anul precedent, și la un profit net „normalizat“ de 44,3 milioane de lei (9 milioane de euro), în creștere cu 71% față de 2021. „Pentru anul acesta, bugetul de venituri și cheltu­ieli nu este încă public, urmând să fie supus către vot Adunării Generale a Acțio­na­rilor (AGA) la finalul acestei luni. Dar, pentru a oferi o indicație, previzionăm o continuare a trendului de creștere și anul acesta“, subliniază Călin Ionescu.

O altă componentă pe care merge Sphera Franchise Group în 2023 este „transforma­rea digitală“. În ultimii ani, grupul s-a axat tot mai mult pe investiții în tehnologie, având în vedere că și obiceiurile de consum s-au schimbat foarte rapid.

„Preocuparea noastră este ca experiența clienților, în interacțiunea cu noi, să fie cât mai facilă – să plaseze comanda și să plătească direct de la chioșcuri sau din aplicație, fără a sta la cozi. În prezent, avem o abordare multichannel pentru restaurantele noastre, punând la dispoziția clienților chioș­curi de comandă, aplicații online, soluții de e-commerce și mobile, click & collect etc.“, adaugă Ionescu.

Acest articol a apărut în numărul 159 al revistei NewMoney