Ce compromisuri fac angajatorii pentru a atrage personal calificat

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Marii angajatori sunt dispuși să aloce bugete suplimentare pentru atragerea de forță de muncă. Se întâmplă în vestul și în centrul țării, unde salariile au crescut în acest an și de trei ori.
„Ne izbim acum de un lucru care era mai greu de anticipat anterior: nu prea avem forţă de muncă. Cererea creşte, producţia dă să crească, dar se opreşte în acest obstacol“, spunea Mugur Isărescu la începutul lunii noiembrie, la prezentarea raportului asupra inflaţiei. O realitate pe care marii angajatori din industrie și din servicii o confirmă fără ezitare.
Departamentele de resurse umane ale marilor companii sunt într-o continuă „vânătoare“ de personal, desfășurată atât prin resurse proprii, cât și cu ajutorul companiilor specializate în recrutare. „Piața de resurse umane face o triere mai atentă față de perioada 2005-2009“, explică Florin Godean, country manager al agenției de recrutare de personal Adecco România. Pentru a-și onora comenzile către clienți, angajatorii sunt dispuși să aducă forță de muncă de la distanțe de sute de kilometri, să plătească diurnă și cazare și nu în ultimul rând să ofere salarii mult mai atractive.
La vremuri noi, angajați noi. Irina Ciurică, din Târgu Jiu, este unul dintre miile de români care sunt recrutați de angajatori de la sute de kilometri distanță. S-a angajat inițial la punctul de lucru din Moldova Nouă (județul Caraș-Severin) al Trigo România, companie care oferă soluții de management al calității pentru sectorul de producție. Firma i-a oferit cazare și diurnă. „Am răspuns la un anunț dat de Trigo, am participat la un interviu și am fost acceptată“, spune Irina.
Din februarie 2016 s-a mutat la punctul de lucru din Arad. Simplu. Inițial a beneficiat și aici de cazare și diurnă, însă de scurt timp și-a adus și soțul la Arad, așa că a decis să închirieze un apartament. „Ne place ce facem și am decis să închiriem apartamentul și să rămânem în Arad“, mărturisește ea.
Într-o perioadă în care forța calificată de muncă e din ce în ce mai greu de găsit, angajatorii au tot interesul să integreze personal din alte localități în zona în care își desfășoară activitatea. Ovidiu Vegheș, country manager al Trigo România, spune că în Timișoara, unde este sediul central al firmei, salariile au crescut și de trei ori în acest an. „Costul cu forța de muncă ne depășește cu 16% bugetul programat pentru salarii la începutul anului“, detaliază Vegheș.
Pentru a găsi personal, angajatorii au luat legătura cu primăriile din zona rurală pentru a selecta oameni care doresc să muncească. Pentru un punct de lucru din Sibiu, de exemplu, au găsit personal specializat în Dobrogea. Reacțiile primarilor au fost în general pozitive, spune directorul Trigo, dar au avut și situații tragicomice: „În unele cazuri, edilii ne-au spus că nu pot lăsa oamenii să plece pentru că sunt alegeri și au nevoie de ei la vot“.
Plusuri și alte minusuri. Pe de altă parte, directorul de la Trigo recunoaște că soluția relocării de personal pare să fie mai degrabă una pe termen scurt, în condițiile în care efortul financiar al angajatorului este prea mare.
În cazurile în care angajatorul trebuie să ofere și cazare personalului adus de la distanțe mari, „cheltuielile cu angajatul pot fi mai ridicate și cu 70% în comparație cu cheltuielile pe care le are cu forța de muncă din localitatea de bază“, confirmă Florin Godean, country manager Adecco România, cel mai mare jucător din piața locală de recrutare.
Angajatorii care nu reușesc să găsească personal apelează la companiile de plasare a forței de muncă. Din punctul de vedere al acestora, o altă problemă este distanța la care au ajuns să facă recrutările. „În perioada 2009-2010 ne deplasam pe rute de până la 50 de kilometri. Din 2015 sunt aduși oameni și de la câteva sute de kilometri“, explică șeful Adecco.
(Im)previzibil, recrutarea personalului este influențată și de infrastructură. Godean dă ca exemplu Aradul și Timișoara, două orașe care dispun de autostradă și pot deplasa mai repede personalul din zonele rurale. În sud, însă, transportul forței de muncă spre punctele de lucru poate dura și o oră, din cauza drumurilor nemodernizate.
În ceea ce privește calitatea forței de muncă relocate, unele companii din industria de electronice sau automotive au început să angajeze și personal necalificat. „E o tendință anormală pe piața muncii. Nu produce valoare adăugată“, adaugă Godean.
Și asta pentru că firmele sunt nevoite să investească în specializarea personalului necalificat. Până la obținerea performanțelor dorite, angajatorul trebuie să-și asume pierderile provocate de cei care nu au experiență. Mai puțină bătaie de cap o au cei care caută personal pentru depozitele logistice, unde sunt acceptate și persoane cu opt clase ori absolvenți de liceu fără bacalaureat.
Studiile din piață arată că procentul angajaților cu studii superioare este mai mare față de acum șase ani, însă mulți dintre aceștia acceptă posturi inferioare calificării pe care o au. Potrivit lui Godean, valoarea adăugată ar putea să vină din dezvoltarea sectorului IT sau a industriilor cu un nivel ridicat de tehnologizare. „Dacă ar forma personal care să manevreze roboți, ar compensa și lipsa de forță de muncă“, clarifică Godean.
Există însă și o parte bună. Pe acest fond, salariile ar putea continua să crească, iar România să redevină atractivă și pentru cei care au plecat la muncă în străinătate. Cel puțin în teorie.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Efectele lipsei de personal” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1481711594676{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Anul acesta a fost greu atât pentru angajatori, cât și pentru recrutorii de forță de muncă. Cauza e aceeași: lipsa de personal calificat.[/vc_column_text][vc_column_text]
- Avantaje. Mai mulți angajatori din vestul țării au început în ultimii doi ani să acorde bonusuri de cel puțin 100 de lei salariaților fără absențe nemotivate.
- Transport. Angajaților care vin din zona rurală sau de la distanțe de peste zece kilometri li se pune la dispoziție transport gratuit.
- Școlarizare. Tot mai multe companii, precum Faurecia și HeidelbergCement, au început să-și facă propriile centre de calificare.
- Schimbări. Ponderea contractelor de muncă temporară pentru o perioadă de trei luni a scăzut de la 37% în 2010 la 33% în 2015. Ponderea contractelor de muncă temporară pentru perioade mai mari de un an a crescut de la 15% în 2010 la 26% în 2015.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]