Cât va costa taxa de drum în 2024. Guvernul a modificat tariful pentru rovinietele transportatorilor

Elena Marinescu 25/01/2024 | 18:57 Ştiri
Cât va costa taxa de drum în 2024. Guvernul a modificat tariful pentru rovinietele transportatorilor

În ședința de Guvern de joi a fost modificat tariful pentru rovinietele transportatorilor, dar și modul în care aceștia vor fi verificați pe drumurile naționale, dar și la ieșirile din țară.

Preţul rovinietei în 2024 variază şi în funcţie de perioada de timp pentru care este plătită, anume 1 zi, 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni.

a) Categoria A – autoturisme

  • 1 zi – nu poate fi achiziționată pentru categoria A;
  • 7 zile – 3 euro echivalentul a 14.93 lei;
  • 30 de zile – 7 euro echivalentul a 34.83 lei;
  • 90 de zile – 13 euro echivalentul a 64.68 lei;
  • 12 luni – 28 euro echivalentul a 139.31 lei.

b) Categoria B – vehicule de transport marfă cu MTMA între 0 şi 3,5 tone

  • 1 zi – nu poate fi achiziționată pentru categoria B;
  • 7 zile – 6 euro echivalentul a 29.85 lei;
  • 30 de zile – 16 euro echivalentul a 79.60 lei;
  • 90 de zile – 36 euro echivalentul a 179.11 lei;
  • 12 luni – 96 euro echivalentul a 477.63 lei.

c) Categoria C – vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 3,5 si 7,5 tone

  • 1 zi – 4 euro echivalentul a 19.90 lei;
  • 7 zile – 16 euro echivalentul a 79.60 lei;
  • 30 de zile – 32 euro echivalentul a 159.21 lei;
  • 90 de zile – 92 euro echivalentul a 457.73 lei;
  • 12 luni – 320 euro echivalentul a 1.592.10 lei.

d) Categoria D – vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) între 7,5 si 12 tone

  • 1 zi – 7 euro echivalentul a 34.83 lei;
  • 7 zile – 28 euro echivalentul a 139.31 lei;
  • 30 de zile – 56 euro echivalentul a 276.96 lei;
  • 90 de zile – 160 euro echivalentul a 796.05 lei;
  • 12 luni – 560 euro echivalentul a 2,786.17 lei.

e) Categoria E – vehicule de transport marfa cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare sau egală cu 12 t, cu maxim 3 axe (inclusiv)

  • 1 zi – 9 euro echivalentul a 44.78 lei;
  • 7 zile – 36 euro echivalentul a 179.11 lei;
  • 30 de zile – 72 euro echivalentul a 358.22 lei;
  • 90 de zile – 206 euro echivalentul a 1,024.91 lei;
  • 12 luni – 720 euro echivalentul a 3,582.22 lei.

f) Categoria F – vehicule de transport marfă cu MTMA (masa totală maxim autorizată) mai mare sau egală cu 12 t, cu minimum 4 axe (inclusiv)

  • 1 zi – 11 euro echivalentul a 54.73 lei;
  • 7 zile – 55 euro echivalentul a 273.64 lei;
  • 30 de zile – 121 euro echivalentul a 602.01 lei;
  • 90 de zile – 345 eur echivalentul a 1,716.48 lei;
  • 12 luni – 1.210 euro echivalentul a 6,020.11 lei.

g) Categoria G – vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv șoferul) şi maxim 23 de locuri pe scaune

  • 1 zi – 4 euro echivalentul a 19.90 lei;
  • 7 zile – 20 euro echivalentul a 99.51 lei;
  • 30 de zile – 52 euro echivalentul a 258.72 lei;
  • 90 de zile – 120 euro echivalentul a 597.04 lei;
  • 12 luni – 320 euro echivalentul a 1,592.10 lei.

H) Categoria H – vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv şoferul)

  • 1 zi – 7 euroechivalentul a 34.83 lei;
  • 7 zile – 35 euro echivalentul a 174.14 lei;
  • 30 de zile – 91 euro echivalentul a 452.75 lei;
  • 90 de zile – 210 euro echivalentul a 1,044.81 lei;
  • 12 luni – 560 euro echivalentul a 2,786.17 lei .

Unde se plăteşte rovinieta în 2024

În 2024, rovinieta se poate achiziționa de la orice subunitate a CNAIR. Totodată, șoferii mai au varianta de a achita taxa de drum la orice oficiu al Poștei Române, benzinării, dar și online, pe site-uri specializate.

Mai mult decât atât, în 2024, rovinieta mai poate fi achitată şi prin intermediul unui SMS prin care conducătorii auto specifică numărul de înmatriculare al autovehiculului şi litera corespunzătoare categoriei autovehiculului.

Guvernul a modificat tariful pentru rovinietele transportatorilor

”La propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Guvernul a aprobat, în ședința de astăzi, modificarea Ordonanței Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.

Necesitatea modificării actului normativ a apărut în urma discuțiilor dintre MTI și Confederațiile și Federațiile reprezentative la nivel național din domeniul rutier pentru detalierea la nivel de normă primară a modalității de efectuare a actului de control (control efectuat de către personalul de specialitate din cadrul C.N.A.I.R. – S.A) în mod distinct pentru utilizatorii străini și cei români.

Responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține în cazul utilizatorilor străini conducătorului auto, iar în cazul utilizatorilor români deținătorului vehiculului.

Modificarea prevede și stabilirea modalității de utilizare și funcționare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier.

Pentru reglementarea timpilor de așteptare necesari trecerii frontierei, în raport cu cerințele și revendicările formulate și consemnate în cadrul ședințelor de negociere cu forurile reprezentative pentru sectorul rutier, era necesară modificarea art. 9 alin.(2) lit.c) din Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul că personalul de specialitate din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. să efectueze actul control:

– în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;

– pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu exceptia camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora. Camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora vor fi stabilite în anexa nr.5 la prezenta ordonanță a Guvernului nr.15/2002, camere ce vor fi destinate exclusiv monitorizării traficului rutier.

Prin acest act normativ este asigurată, în continuare, implementarea în legislația națională a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificările ulterioare ale acesteia și se urmărește aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) în conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362.

De asemenea, este necesară corelarea unor prevederi din O.G.nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE”, precizează Ministerul Transporturilor.