Casa Rusu caută noi soluții de creștere cu un investitor suedez

Senica Micu 17/10/2019 | 11:56 Companii
Casa Rusu caută noi soluții de creștere cu un investitor suedez

Este industria locală de mobilier atrac­tivă pentru investitorii străini? Un posibil răspuns este și prima tranzacție majoră dintre un fond de investiții suedez și o companie 100% românească. 

Acest articol a apărut în numărul 75 (7 – 20 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Investesc în producție, se concentrează pe export și pun la punct extinderi în retail. Acestea sunt principalele direcții pe care merg jucătorii din piața românească de mobilier. Dar ce se întâmplă când în ecuație intră un investitor străin?

„În dezvoltarea multor companii apar situații în care astfel de schimbări, fie la nivelul acționariatului, fie la nivel strategic, mar­chează evoluția spre o nouă etapă“, subli­niază, încă de la începutul discuției cu NewMoney, Cristian Rusu, CEO-ul grupului Rus-Savitar-Casa Rusu, din Timișoara, cu activități în producția și retailul de mobilă.

Dialogul este purtat în contextul în care fondul de investiții privat cu acționariat suedez Greenbridge a preluat (recent) 75% din acțiunile acestui grup, fondat în anul 1994 de familia Rusu. Privind din acest unghi, cât de atrăgătoare este piața locală de mobilier și către ce se îndreaptă un ju­cător precum Casa Rusu în urma unei asemenea mișcări strategice?

Casa Rusu, 7,6 milioane de euro profit

„Fondurile de in­vestiții sunt atente întotdeauna la indicatorii economico-financiari ai unei companii. Este analizată rata rentabilității, totul trebuie să corespundă cu ceea ce ei își doresc. Această industrie este considerată una atractivă și o să mai auzim în viitor de astfel de tranzacții, mai ales că mulți antreprenori locali nu au cui să lase compania, nu au moștenitori sau moștenitorii au altă preocupare“, detaliază Aurica Sereny, președintele Asociației Producătorilor de Mobilă din România (APMR).

Anul trecut, la nivelul grupului fondat de familia Rusu, marja de profit a fost de 15%. De altfel, cumulat, cele două companii din grup – producătorul de mobilier Rus-Savitar și retailerul Casa Rusu – au avut în 2018 un profit net de aproximativ 7,6 milioane de euro (35,5 milioane de lei), în creștere cu circa 50% față de anul anterior, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finan­țelor. De asemenea, în aceeași peri­oadă, grupul a atins afaceri de 52,5 mili­oane de euro (243,9 milioane de lei), cu 9% peste nivelul din 2017.

„Estimez o creștere de 14-18% a cifrei de afaceri pentru anul acesta“, spune astăzi Cristian Rusu. Această estimare vine pe fon­dul unei scăderi a consumului intern, despre care Aurica Sereny prevede că va fi cu 10-15% mai mic în 2019. Dar și pe fondul unei „competiții acerbe“.

„În această perioadă, industria românească face eforturi deosebite pentru a rezista concurenței, iar sectorul de mobilier se con­fruntă cu probleme deosebite cauzate de creșterile exagerate de prețuri ale materiilor prime, de lipsa și costul forței de muncă“, punc­tează aceasta despre o in­dustrie evaluată la aproape un miliard de euro, pe segmentul de consum intern.

Concurența la nivel local s-a intensificat, în mod special, după intrarea în România a retailerului suedez IKEA (care nu are nicio legătură cu fondul de investiții din acționariatul grupului Rus-Savitar-Casa Rusu), în anul 2007. Vânzările companiei în piața românească au crescut continuu, în anul financiar 2019 depășind 160 de mili­oane de euro (fără TVA).

Mai mult, anul acesta, retailerul a deschis al doilea magazin din România, în cartierul Pallady (Bucu­rești), în urma unei investiții de aproape 90 de milioane de euro, dispus pe 37.000 de metri pătrați, fiind cel mai mare magazin IKEA din sud-estul Europei.

De altfel, industria locală de mobilier este împărțită între producție și retail, de cele mai multe ori, cei care sunt producă­tori dezvoltând și o rețea de magazine, așa cum este grupul fondat de familia Rusu. Sau grupul Mobexpert, deținut de antreprenorul Dan Șucu, cu afaceri de circa 200 de milioane de euro, anul trecut.

„Noi avem activitatea de producție care vinde către magazinele noastre sau către export, avem apoi activitatea de outsourcing cu firmele noastre de import și distribuție, care iarăși vând către Mobexpert, dar și către terți, după care avem activitatea de retail, retailul fiind aprovizionat fie din fir­mele noastre de outsourcing, fie din firma noastră de producție“, definea Șucu afacerea Mobexpert în câteva cuvinte, într-un interviu pentru NewMoney. Dar la nivelul producției locale mai ies în față și alte nume, precum Aramis Invest, Ecolor sau Aviva.

Ce planuri are Casa Rusu pentru viitor

Punând în context tranzacția dintre familia Rusu și Greenbridge, Cristian Rusu consideră că o astfel de schimbare se realizează într-un moment favo­rabil și pentru companie, care numără aproximativ 1.000 de angajați, și pentru piață.

„Întreg procesul a durat un an și câteva zile. Ca orice companie, aveam structurat și planificat un program de dezvoltare pe termen mediu și lung, atât pe sectorul de producție, cât și pe zona de retail. Evident, pe parcursul negocierilor, au fost prezentate aceste obiective și modalitățile de dezvoltare“, detaliază Cristian Rusu. Potrivit acestuia, deși dis­cuții au fost purtate cu mai multe companii, s-a luat decizia să se concretizeze cu Greenbridge datorită „intenției de dezvol­tare ulterioară“.

Astfel, investițiile vor fi direcționate, pe de o parte, în sectorul de producție – în uti­laje și linii de producție –, pe de alta, în realizarea de noi produse, conform cerin­țelor din piață. În același timp, se va investi în dezvoltarea rețelei de magazine Casa Rusu, prin deschiderea de noi unități.

„Luna aceasta, inaugurăm un nou magazin în Satu Mare, pe o suprafață de 1.500 de metri pătrați, iar până la sfârșitul anului va fi pus în funcțiune un magazin în Baia Mare, pe o suprafață de 2.000 de metri pătrați. Începutul anului 2020 va fi dedicat pentru extinderea magazinului din Timișoara cu încă 1.000 de metri pătrați, ajun­gând astfel la 4.000 de metri pătrați, iar în primăvară, vom fi prezenți și în piața din Târgu Mureș cu o unitate de 1.800 de metri pătrați“, detaliază Rusu, fără a intra în amă­­­nunte despre valoarea investiției în această direcție.

În prezent, rețeaua Casa Rusu este for­mată din 27 de magazine, în timp ce pro­duc­ția înseamnă 2 milioane de metri pă­trați de pal din totalul de 6 mili­oane dispo­nibili în țară. Pe scurt, cota de piață a com­paniei, pe segmentul de pro­ducție, este de 33%.

Câteva puncte

Până în prezent, când 75% din acțiuni au fost cumpărate de fondul de in­vestiții Greenbridge, grupul Rus-Savitar-Casa Rusu a trecut prin mai multe etape de dezvoltare.

  • 1994. Familia Rusu înființează compania, a cărei activitate s-a axat, timp de câțiva ani, pe importul și distribuția de mobilă.
  • 2004. Inaugurează un centru logistic, de unde se distribuie marfa la peste 200 de magazine din toată țara.
  • 2005. Are loc prima investiție în activitatea de producție de mobilier din pal, de 3,5 milioane de euro.
  • 2008. Sunt achiziționate patru linii de producție total automatizate, valoa­rea investiției ajungând la 11 milioane de euro.
  • 2009-2019. Se deschid mai multe magazine peste tot în țară, în marile orașe, rețeaua numărând astăzi 27 de unități.
Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.