Când se vor sătura românii de mâncarea de tip fast-food?

Cristina Dobreanu 15/02/2018 | 15:44 Companii
Când se vor sătura românii de mâncarea de tip fast-food?

Dacă 2017 a fost de departe un an al premierelor pe segmentul restaurantelor cu servire rapidă din România, mu­tă­rile din piață nu vor lipsi nici în lunile următoare.

Acest articol apare în numărul 33 (5-18 februarie) al revistei NewMoney

La ora prânzului, într-unul dintre mallurile cu mare trafic din Capitală, zona de food-court este arhiplină. Cozile la restaurantele cu servire rapidă par interminabile și mulți dintre cei care și-au ridicat comenzile privesc descumpăniți în jur, în cău­tarea unui loc liber. Pe tăvile de pe mese, cel mai adesea se văd burgeri, cartofi pră­jiți, pizza, diverse produse în lipii și mai răzleț câte o salată. În ochii româ­nilor, fast-food-ul continuă să fie perceput nu doar ca o mâncare gustoasă la prețuri accesibile, ci și o îmbinare fericită între o masă rapidă și recreere, arată un studiu din 2017 al Euromonitor despre piața locală de fast-food.

Dincolo de Ocean, în schimb, consumatorul statistic american de fast-food începe să fie tot mai interesat de mâncarea sănă­toasă, iar marile lanțuri tradiționale, evident, nu ignoră preferințele clienților.

„Există posibilitatea ca valul de healthy food (mâncare sănătoasă, n.r.), dezvoltat în alte țări să cuprindă din ce în ce mai mult și piața românească în anul ce urmează, iar consumatorii să pună un accent mai mare pe calitate, și nu pe cantitate“, spune Dan Isai, cofondatorul lanțului clujean Sa­lad­Box. Până atunci, pentru lanțurile tradi­țio­nale prezente pe piața românească, anul care tocmai a început rezonează încă o dată cu extinderea rapidă.

MENIU DE PIAȚĂ. Există însă și motive bine întemeiate, mai ales că 2017 a fost un an foarte dinamic pe segmentul local de fast-food: inaugurările s-au ținut lanț, sectorul a văzut și o listare la bursă, un brand internațional nou și-a făcut intrarea, iar un concept românesc a avut o extindere acce­lerată dincolo de granițe. Pe o piață care anul trecut a depășit 2,3 miliarde de lei (circa 500 de milioane de euro) și cu o rată de creștere anuală de 4% până în 2022, acțiunea în forță pare să fie la ea acasă. Dar să le luăm pe rând.

La capitolul inaugurări, conduce brandul KFC, cu șase unități, urmat de Subway, cu cinci noi restaurante, și de McDonald’s, cu patru. Numai că acest capitol are și un asterisc notabil: clujenii de la SaladBox au deschis o singură unitate în România, însă s-au extins cu 13 în orașe din afara țării (printre care Londra, Paris, Praga și New York). La finalul anului trecut, McDonald’s își păstra poziția de lider – cu 72 de unități în întreaga țară, urmat de KFC – cu 68 de restaurante, și de SaladBox – cu o rețea de 64 de unități, dintre care 11 proprii și restul în franciză. Activ în România din 2012, lanțul american Subway a încheiat 2017 cu o rețea de 40 de unități, în vre­me ce nou-venitul cu specific mexican Taco Bell a des­chis două restaurante în București, în doar două luni de la intrarea pe piață.

Tot anul trecut, Sphera Francise Group, compania care operează în România brandurile KFC, Pizza Hut, PHD și Taco Bell, a listat la BVB un pachet de 25% din acțiuni, pentru care a atras peste 63 de milioane de euro. Listarea companiei a reprezentat o premieră pentru această industrie. Totodată, Sphera nu e doar prima companie de acest tip care se tran­zacțio­nează pe BVB, ci și prima al cărei mul­tiplu de evaluare este comparabil cu lis­tările la bur­sele mari (de peste 15 x EBITDA).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.