Analiză: Industria de software şi servicii încetineşte creşterea la 5-10% în 2023 şi trece prin restructurări masive de personal

Andrei Dumitru 21/12/2023 | 16:30 Ştiri
Analiză: Industria de software şi servicii încetineşte creşterea la 5-10% în 2023 şi trece prin restructurări masive de personal

Doi ani de pandemie, urmați de o perioadă cu inflație puternică, cu război la graniță, aspecte care au generat perturbări semnificative în lanțurile economice, mai ales din cauza creșterii costurilor de producție, și-au produs efectele din plin anul acesta în piața de software și servicii din România, arată o analiză realizată de Tara Interactive.

„Doi ani de pandemie, urmaţi de o perioadă cu inflaţie puternică, cu război la graniţă, aspecte care au generat perturbări semnificative în lanţurile economice, mai ales din cauza creşterii costurilor de producţie, şi-au produs efectele din plin anul acesta în piaţa de software şi servicii din România. Astfel, industria locală de profil a încetinit ritmul de creştere, la 5 – 10% în 2023, şi a fost marcată de restructurări masive de personal, de probleme privind recrutarea şi retenţia angajaţilor, dar şi de adaptarea la munca hibridă. Pe de altă parte, dezvoltarea industriei de software şi servicii din România a stat anul acesta sub auspiciile eficientizării costurilor prin digitalizare, automatizare, implementare RPA, dar şi a migrării serviciilor în cloud”, se spune în analiză.

Implementarea inteligenţei artificiale, utilizarea acesteia pentru o îmbunătăţire a proceselor atât în cadrul companiilor, dar şi la nivel individual, a fost o altă tendinţă manifestată din plin în 2023.

De asemenea, tot mai multe companii de IT au luat în calcul integrarea soluţiilor AI în produsele proprii sau utilizarea lor în folosul clienţilor. Acest lucru a venit însă şi cu reversul medaliei, în sensul că, anul acesta, tot mai multe companii de IT din România au operat restructurări de personal. Firmele din IT au folosit AI-ul şi pentru generare de cod, astfel încât au avut nevoie de un număr tot mai mic de programatori, iar concedierile vor continua şi în perioada următoare, mai ales în departamentele care se ocupă de proiectele adiacente, research pe segmente care acum nu aduc venit, păstrându-se core business-ul care este profitabil, consideră specialiştii companiei Tara Interactive.

Competitivitatea a fost la un nivel mai mare în 2023 în rândul companiilor de IT din România. În condiţiile în care acestea au devenit „mai scumpe” pentru Vest şi SUA, se vede o tendinţă în piaţă de a căuta soluţii pentru a rămâne competitive.

În acest context, tot mai multe companii de IT au pus accent în 2023 pe diversificarea portofoliului de produse şi servicii, alegând să iasă în afara graniţelor, fie prin deschiderea de noi birouri, fie prin contractarea clienţilor pentru proiecte cu un grad mai mare de complexitate.

La fel, Tara Interactive a pus accent în 2023 pe servicii de automatizare, RPA şi inteligenţă artificială, continuând şi pe direcţia de dezvoltare de soluţii custom, adaptate la nevoile clientului.

„Am lucrat la proiecte inovative în industria agroalimentară şi medicală, am dezvoltat roboţi pentru magazine online, am făcut integrări cu inteligenţă artificială pentru sisteme complexe şi, deseori, învechite, şi, nu în ultimul rând, am creat aplicaţii mobile în 2023, un an în care am reuşit să ne extindem în şi mai multe direcţii, şi am livrat proiecte complexe”, a declarat Vlad Lepădatu, managing partner la Tara Interactive.

El a adăugat că „automatizarea” a fost cuvântul de ordine care a mişcat anul acesta cel mai mult industria de software şi servicii din România.

„Au crescut cererile pe partea de automatizare de procese, mai ales în a doua jumătate a anului, cu implementări pornite sau care vor demara în Q1 2024. De asemenea avem o creştere pe cereri de înlocuire a sistemelor vechi, complicate din punctul de vedere al experienţei de utilizare şi greu de întreţinut, ceea ce implică dezvoltări de platforme de la zero”, a susţinut acesta.

Tara Interactive este o companie românească inovativă, care contribuie la transformarea digitală a clienţilor săi prin furnizarea de servicii de dezvoltare software şi consultanţă care stimulează competitivitatea şi inovaţia.

A fost înfiinţată în 1991 ca o companie de IT orientată spre implementarea de noi tehnologii. În prezent, Tara Interactive are peste 50 de angajaţi în birourile din Bucureşti şi Chişinău şi desfăşoară proiecte internaţionale în SUA, Marea Britanie, Europa, România etc., în domenii precum fintech, sport, consultanţă, transport, logistică, eCommerce şi retail.