Alchimistul din business: cum a „prefăcut” un vrâncean o fabrică de vopsele în mere, vin și sucuri naturale

Andreea Neferu 02/04/2018 | 09:33 Special
Alchimistul din business: cum a „prefăcut” un vrâncean o fabrică de vopsele în mere, vin și sucuri naturale

„M-a preocupat dintotdeauna tot ce e sănătos. Se spune că mâncarea e ca un medicament, iar visul meu este ca produsele pe care le fac să fie medica­­men­­­­te sănătoase“, mărturisește Daniel Guzu (49 de ani), unul dintre cei mai cunoscuți și activi antreprenori români, al cărui nume a fost multă vreme sinonim cu branduri de vopsele și adezivi, dar care în ultimii ani a început să se identifice din ce în ce mai mult și cu fructele, vinurile și sucurile pe care le produce în județul Vrancea.

Acest articol a apărut în numărul 37 (2-15 aprilie) al revistei NewMoney

Pentru el, investiția de peste 20 de milioane de euro în agricultură, tradusă pâ­­nă acum în 250 de hectare de vii și livezi în localitatea Țifești de lân­­gă Panciu – unde, de altfel, s-a și născut –, este de fapt al treilea „copil“ dintr-un portofoliu de afaceri pe care le-a creat de la zero în ultimele două decenii. Primii doi au fost pro­­du­­cătorul de vopsele Fa­­bryo (din ca­­re a ieșit în urmă cu aproape un deceniu) și pro­­du­­cătorul de materiale de con­­struc­­ții Duraziv. Dar „mezinul“ este și singurul de care nu s-ar des­­părți și în care profitul nu este forța supre­­mă care îl ghidea­­ză. De aceea și con­ti­nuă să inves­­tească în el, cele mai recente pariuri ale sale fiind o nouă fabrică de sucuri și un hotel în curtea cramei din Țifești.

„N-am gândit investiția în agricultu­­ră ca pe o afacere, am făcut-o din pasiune. Acolo m-am năs­­cut și acolo îmi place să stau“, spune antrepreno­­rul, recunoscând în ace­­lași timp că își dedică fermei nu doar cea mai mare parte a timpului său – „luni sunt în fabrică la Duraziv, iar în restul săp­­­­tămânii în Vrancea“ –, ci și a re­­sur­­selor. Dar, trep­­tat, pasiunea și eforturile sale financiare au început să dea și altfel de roa­­de, iar dacă până în urmă cu câțiva ani era Dani­­el Guzu – dezvoltatorul Fabryo și Duraziv, mai nou este Daniel Guzu, creatorul brandului de vinuri Domeniile Panciu și al sucurilor și dulcețurilor Ana Are.

CALEA AGRICULTURII. „Dacă îți dorești ceva cu adevărat, tot universul contribuie pentru realizarea acestui vis“, scria autorul brazilian Paulo Coelho într-una dintre cele mai celebre cărți ale sale, „Alchimistul“. Iar în cazul lui Daniel Guzu și al parcursului său antreprenorial în segmentul agri­culturii, citatul se potrivește mănușă.

Privit retrospectiv, drumul său către agri­­cul­­­­tu­­ră – preocupare pe care o are încă din copilărie, de când îl ajuta pe bunicul său să facă vin pentru consumul casnic – a fost unul îndelungat, pavat cu afaceri fără nicio legătu­­ră cu ali­­men­­tația. Chimist de profesie, el a intrat în antrepre­­no­­riat în 1994, când a fondat o firmă care s-a ocupat mai întâi de pro­­ducția de antigel și lichid de frână – Guzu Chim –, devenind ulterior unul dintre cei mai mari jucă­­tori din industria vopselelor. În 2006, fondul de in­­vestiţii suedez Oresa Ventures a cumpărat 49% din acţiunile companiei, care și-a schimbat numele în Fabryo Corporation. Doi ani mai târziu, omul de afaceri le-a mai vândut suedezilor o participație de 36%, pentru ca la final de 2008 să iasă complet din companie.

Pe de altă parte, tot ca parte a contractului cu Ore­­­sa, Daniel Guzu prelua din nou, tot atunci, controlul integral asupra Bau Profil (redenumită ulterior Duraziv), producător de profile metalice și mortare uscate pe care îl fondase în 2003 și pe care ajunsese să îl dețină în comun cu suedezii.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close