Cum folosește Amazon inteligența artificială pentru a supraveghea sau sancționa personalul din depozite
Pare să fie cea mai anostă dintre toate continuările posibile ale francizei „Terminator“ – roboții nu au venit să dezlănțuie asupra noastră Apocalipsa după Skynet, ci să ne concedieze.
Când Jake a început să lucreze la un depozit Amazon din Florida, a fost surprins de cât de puțini supraveghetori erau: doar doi sau trei la o echipă de peste 300 de muncitori. „Managementul a fost complet automatizat“, povestea el pentru The Verge. Din când în când, un supraveghetor apărea printre ei, cu un laptop în brațe, atrăgându-le atenția să se miște mai repede când rata lor de productivitate începea să scadă.
Jake, care a cerut să folosească un pseudonim din teama de eventuale represalii juridice, a fost un așa-numit „rebinner“. Sarcina lui era să ia un obiect de pe o bandă rulantă, să apese un buton, să pună acel obiect într-o lădiță sau o cutie, să apese un alt buton și apoi să o ia de la capăt cu un alt obiect, o altă cutie etc. Totul, într-o rutină impusă de zece secunde pentru întregul lanț de operațiuni. „Nu te oprești. Literalmente, nu te oprești. Este ca și cum ai ieși din casă, ai începe să alergi și nu te-ai mai opri pentru nimic timp de zece ore consecutive. Doar ai alerga“, povestea el.
După câteva luni, a simțit o arsură în spate. Un supraveghetor i-a spus să-și îndoaie mai mult genunchii atunci când ridică greutăți. Când a făcut acest lucru, indicii săi de performanță au scăzut, iar un alt supraveghetor i-a cerut să se miște mai repede. În cele din urmă, spatele i-a cedat complet. I s-au descoperit două discuri deteriorate ale coloanei și a sfârșit cu un ajutor de handicap.
La nivelul tuturor depozitelor Amazon din SUA, arăta o investigație din noiembrie 2020 publicată de The Atlantic, aproximativ 10% din lucrătorii cu normă întreagă au suferit răni grave în 2018, de peste două ori media națională pentru activități similare.
Dintre colegii lui Jake, toți cei care nu au reușit să mențină ritmul – aproape 75%, estima el – au fost concediați în baza unei evaluări fără posibilitate de apel, făcută de un algoritm de inteligență artificială (AI). Orice slăbiciune este astfel permanent optimizată din sistem, eliminându-se odată cu aceasta și orice oportunitate de odihnă sau repaus. Pentru că, la Amazon, mașinile sunt adesea șeful – ele angajează, evaluează și concediază milioane de oameni, fără a mai fi supravegheate de cineva.
Amazon: roboți pentru roboți
Compania fondată de Jeff Bezos în 1994 a devenit cel mai mare retailer al lumii și datorită externalizării operațiunilor sale către algoritmi – seturi de instrucțiuni pentru computere concepute pentru a rezolva probleme specifice. În ultimii ani, tot mai multe atribuții ce țin de middle management și de resurse umane au fost preluate de mașini, iar oameni familiarizați cu strategia corporației Amazon spun că Jeff Bezos este de părere că algoritmii AI iau decizii mai rapid și mai precis decât oamenii, reducând costurile și oferind companiei un avantaj competitiv.
Aproape fiecare aspect al managementului din depozitele companiei este direcționat de software, de ora la care oamenii își încep ziua de lucru până la concedierea lor pentru că nu au ținut pasul cu ritmul impus.
Sistemul este o mașină care vede doar cifre, nu oameni, spun acum criticii săi. „Unul dintre lucrurile pe care le auzim în mod constant de la lucrători este că aceștia sunt tratați ca niște roboți, deoarece sunt monitorizați și supravegheați de acești algoritmi automați“, explică Stacy Mitchell, director al grupului de advocacy Institute for Local Self-Reliance.
Un muncitor dintr-un depozit de pe Coasta de Vest, de exemplu, povestea despre un dispozitiv care proiectează o rază de lumină asupra obiectului pe care trebuie să îl aleagă de pe bandă, eliminându-se astfel ceea ce el numea „microtimpii de repaus furați în timpul în care căutam următorul articol“.
Algoritmul de supraveghere merge atât de departe, încât urmărește și ceea ce compania numește TOT – „time off task“. Dacă scanarea unui pachet, de exemplu, ia prea mult timp, angajatul este avertizat automat, iar dacă nu își îmbunătățește timpii de reacție, este dat afară. Diferite publicații americane citează foști sau actuali angajați din depozite care mărturiseau că au evitat sau evită pauzele de baie pentru a-și menține timpii în conformitate cu așteptările.
Anul trecut a avut loc un val de proteste ale lucrătorilor din diferite facilități ale Amazon. Majoritatea au fost declanșate de gestionarea automată a activității, despre care contestatarii spuneau că nu mai lasă loc pentru nevoile umane de bază. În California, de exemplu, un muncitor a fost concediat automat după ce și-a depășit cu o singură oră cota de timp liber neplătit alocată, ca urmare a unui deces în familie. Este unul dintre puținele cazuri în care s-a revenit asupra deciziei și doar după ce colegii săi au depus o petiție. Pentru a satisface mașina, muncitorii au simțit că sunt obligați să devină ei înșiși mașini. „Nu suntem roboți!“ a fost una dintre scandările cel mai des auzite.
Deshidratare intenționată
Lansat en fanfare în 2015, serviciul de livrări Flex – în fapt, o veritabilă armată de șoferi independenți, contractuali – a devenit rapid o parte critică a mecanismului de livrări al Amazon. Practic, șoferii Flex asigură livrarea în aceeași zi a coletelor comandate de clienți, gestionând în același timp și un număr mare de livrări de produse alimentare vândute prin Amazon Whole Foods Market.
Numai că, odată ce intră în sistem, fiecare mișcare a lor este atent monitorizată, analizată și interpretată de algoritmi. Au ajuns la destinația de livrare când au spus că o vor face? Și-au completat traseul în timpul alocat? Au lăsat pachetul pe pragul ușii din spatele casei, așa cum a cerut clientul?
Algoritmii Amazon scanează permanent fluxul de date, le raportează la anumite modele de performanță prestabilite și decid apoi cine merită să primească mai multe comenzi sau cine trebuie să fie trecut pe linie moartă. Feedbackul uman este rar. Șoferii primesc ocazional e-mailuri automate, dar în cea mai mare parte a timpului sunt într-o ceață totală în ceea ce privește evaluările lor, care includ patru categorii: Fantastic, Excelent, Corect sau În pericol.
Bloomberg a intervievat mai mulți foști manageri ai retailerului, care spun că sistemul nu este suficient de adaptat la provocările din lumea reală cu care se confruntă șoferii în fiecare zi. Potrivit acestora, top managementul Amazon știa că delegarea muncii către mașini va duce la apariția de greșeli și la o imagine negativă, dar ar fi decis că este mai ieftin să aibă încredere în algoritmi decât să plătească specialiști în resurse umane pentru a investiga concedierile cu semne de întrebare, mai ales că șoferii pot fi înlocuiți permanent, cu ușurință. Iar cel puțin până în prezent, Amazon nu a avut probleme în găsirea contractorilor Flex.
Practic, orice proprietar de mașină cu un permis de conducere valid poate deveni șofer Flex. Trebuie doar să-și instaleze o aplicație pe telefonul mobil, aplicație descărcată până acum la nivel global de aproximativ patru milioane de persoane – dintre care peste 660.000 doar în primele cinci luni ale acestui an, numai în SUA, în creștere cu 21% față de aceeași perioadă a lui 2020.
În cadrul companiei, programul Flex este considerat un mare succes, ale cărui beneficii depășesc cu mult ceea ce sunt numite „daune colaterale“. „Executivii știau că rahatul va ajunge în cele din urmă în ventilator. Singura întrebare era cât de puternic va împroșca“, explica pentru Bloomberg unul dintre inginerii IT care au ajutat la proiectarea sistemului.
Purtătoarea de cuvânt a Amazon, Kate Kudrna, replica recent că plângerile existente nu pot fi generalizate la nivelul întregului sistem de evaluare și că acestea ar ține mai degrabă de domeniul anecdoticului și al mitologiei urbane. „Am investit serios în tehnologie și resurse, atât pentru a le oferi șoferilor transparență în ceea ce privește calitatea și eligibilitatea lor pentru a continua să livreze, cât și pentru a le investiga toate contestațiile“, adăuga Kate Kudrna.
Într-o scrisoare deschisă către Jeff Bezos, Abe Collier îi scria anul trecut magnatului despre presiunile exercitate asupra sa în timpul unei zile de lucru în calitatea sa de șofer de livrări al Amazon: deshidratarea intenționată pentru a nu fi nevoit să meargă la baie, așteptări nerealiste în ceea ce privește timpii de livrare, ostilitatea trecătorilor, permanentul stres fizic și psihic. Dar Collier a ținut să precizeze și că, în pofida a toate astea, este recunoscător pentru „oportunitatea“ avută. Nu era eligibil pentru indemnizația de șomaj și, scria el, „din cauza pandemiei, eram disperat după o sursă de venit“.
(In)corectitudinea algoritmică
La nivelul său cel mai de bază, managementul automat a început cu planificarea echipelor. Algoritmii de programare există de la sfârșitul anilor 1990, când magazinele au început să îi folosească pentru a prezice traficul de clienți și a stabili schimburile de personal astfel încât să se obțină vânzări maxime.
Apoi, software-ul a devenit tot mai eficient și a continuat să se îmbunătățească și să ia în considerare inclusiv variabile precum vremea sau evenimentele sportive din apropierea magazinelor, ajungând să prognozeze nevoia de personal în trepte de 15 minute.
Astăzi, în schimb, astfel de soluții sunt folosite adesea pentru a stabili și coordona doar minimul de lucrători necesari pentru a face față cererii prognozate. Și chiar dacă nu este neapărat cea mai profitabilă abordare, este mai ușor pentru companii și investitori să cuantifice câștigurile rezultate din reducerile costurilor forței de muncă decât vânzările pierdute.
Deși au început în retail, algoritmii de planificare sunt acum omniprezenți, iar noile tehnologii le-au permis sistemelor de management automat să preia un rol de supraveghere mai detaliat. Amazon și-a automatizat operațiunile de resurse umane mai mult decât majoritatea companiilor, dar utilizarea algoritmilor pentru luarea unor decizii care afectează viața oamenilor este din ce în ce mai frecventă. Mașinile pot aproba cererile de împrumuturi bancare și pot chiar decide dacă cineva merită să fie eliberat condiționat sau dacă ar trebui să rămână după gratii.
Experții în informatică au cerut reglementări care să oblige companiile să fie transparente cu privire la modul în care algoritmii le afectează angajații. În decembrie 2020, de exemplu, senatorul democrat Chris Coons a înaintat un proiect de lege privind „corectitudinea algoritmică“. Potrivit acestuia, Comisia Federală pentru Comerț a SUA ar urma să stabilească un pachet de reguli care să asigure utilizarea algoritmilor în mod echitabil, astfel încât cei direct afectați de deciziile acestora să aibă șansa de a contesta și corecta eventualele greșeli. Până acum, lucrurile nu s-au mai mișcat însă deloc.
Deocamdată, e limpede că aceasta nu este noua revoluție industrială anticipată și așteptată de profeții din Silicon Valley. Și în timp ce unii magnați-tech precum Elon Musk sau Mark Zuckerberg rămân fixați pe scenariul distopic că roboții ne fură locurile de muncă, marea spaimă a tot mai mulți dintre oamenii de rând este că mașinile sunt de acum șefii lor.
Acest articol a apărut în numărul 121 al Revistei NewMoney. FOTO: Getty