Afaceri de sezon: Povestea Floridelux.ro, prima florărie online autohtonă

Bianca Dobrescu 08/03/2019 | 16:32 Digital
Afaceri de sezon: Povestea Floridelux.ro, prima florărie online autohtonă

Cu o floare nu se face primăvară, dar cu o florărie virtuală se pot consolida o nișă de piață și o cifră de afaceri de peste un milion de euro.

Acest articol a apărut în numărul 60 (4 – 17 martie 2019) al revistei NewMoney

Nu, nu este pasionat de flori. Dar a văzut în ele o oportunitate de business pe care nu a ezitat să o valorifice. De pro­fesie programator, cu o diplomă în automatică și calculatoare, Marius Dosinescu a intrat în afaceri încă din timpul studenției. Avea 21 de ani și fonda agenția de web design și web development Avantaj Net. În 2003, anul apariției pe piață a primei florării din .ro, floridelux.ro, agenția avea o cifră de afaceri de o jumătate de milion de dolari, se afla în top trei agenții din România, iar Dosinescu era tot mai tentat de ideea de a face comerț electronic. De altfel, era o perioadă în care urmărea cu foarte mult interes ceea ce se întâmpla în online-ul american, înțelegând comportamentul internauților și interesul lor pentru co­merțul în format electronic.

A decis atunci că a venit momentul să creeze un magazin virtual și s-a gândit la o florărie, pentru că „marja de pro­fitabilitate aici este mult mai bună față de vânzarea de echipamente IT, iar plaja de produse este mai mare“, după cum explică el. Floridelux.ro a început ca un proiect intern, dezvoltat de la zero, al agenției Avantaj Net și identifica o nișă de piață neocu­pată în acel moment, a comerțului online cu flori, buchete și aranjamente florale. Investiția inițială a fost de aproximativ 15.000 de euro – în dezvoltarea platformei propriu-zise și cumpărarea primelor ma­șini folosite la livrarea comenzilor –, ajun­gând în cele din urmă la un total de apro­ximativ 30.000 de euro.

BUSINESS DE NIȘĂ. Într-o primă fază, platforma juca rol de intermediar. Dosinescu achiziționa flori de la florării, iar apoi le livra clienților. „Nu aveam deloc infrastructură, ne ocupam doar de marke­ting“, recunoaște el. Și, pentru că în piață nu existau servicii „ca lumea“, adică se simțea o lipsă acută de calitate din punc­tul de vedere al execuției și al livrării, fiindcă florăriile nu erau deloc tehnologizate, a ajuns să investească în echipamente și utilaje, astfel încât să nu mai de­­pindă de nimeni.

Pentru că exista ce­rere, în 2005 a lansat Coroane.ro – despre care spune că repre­zintă cea mai „tristă parte a businessului“ –, un serviciu adiacent care a prins foarte bine mai ales în diaspora. „Pentru că atunci când apar evenimente neplăcute este dificil să ajungi în țară de pe o zi pe alta“, explică tânărul.

Ulterior, el a dezvoltat și primul website dedicat vânzărilor de brazi online: brazi­decraciun.ro. „Am făcut atunci un profit de 30.000 de dolari pentru un proiect în care am investit câteva mii. A fost foarte OK.“ Cel mai scump brad vândut până acum a fost în valoare de 10.000 de dolari, cu fire de aur și cristale Swarovski. „Era o ne­bunie totală“, completează Marius Dosinescu.

În paralel cu vânzările de brad, în ofertă au fost incluse și servicii asociate. „Era o perioadă foarte bună. Și ofeream și decorare de exterior de Crăciun“, punc­tează antreprenorul.

Inspirat de modelele unor parteneri străini cu foarte multă experiență, pe care i-a întâlnit de-a lungul timpului la târgurile internaționale, spune că știa ce tip de ame­­najare se potrivea cu modelul casei. Dar totul s-a încheiat în urmă cu patru ani, după Colectiv. „După Colectiv, niciun electrician nu a mai vrut să-și pună sem­nătura pe vreo lucrare. Nimeni nu mai voia să-și asume responsa­bi­lități. Fără acea semnătură, am refuzat să mai deco­răm exterioare“, recunoaște el cu regret.

ON/OFFLINE. În momentul de față, sub umbrela Flori de Lux regăsim cosuridelux.ro, brazidecraciun.ro, coroane.ro și floridelux.ro. Anual, compania pe care o conduce Dosinescu are în jur de 15.000-20.000 de clienți, la o valoare medie a bo­nului per capita de 240 de lei. „Aceasta este foarte mult influențată de achizițiile mari, precum 101 trandafiri. Dar, dacă le-am elimina pe toate acestea, tichetul mediu s-ar situa undeva în jurul su­mei de 160-170 de lei“, explică businessmanul.

„Piața online și ceea ce facem noi cresc accelerat cu 30%. Noi ar trebui să avem o creștere de 30%, normală. Cu tot cu con­cu­renții care apar. Cu toate acestea, noi nu creștem cu 30% pe an și estimăm din tot ceea ce se vede o creștere de 10%“, adaugă an­treprenorul, care pregătește o relansare a platformei, într-o variantă mai user-friendly, ce presupune o investiție de 15.000 de euro.

Pentru 2019, Dosinescu estimează o cifră de afaceri de 1,4-1,5 milioane de euro. „Ultima tendință arată o creștere de 10%. Dar sunt pesimist, pentru că schim­bările din ultima perioadă, la nivel legislativ, fiscal, ne afectează. Văd fluctuații pe care nu le-am mai văzut din 2008 încoace și sunt fluctuații ale pieței. Mă refer aici la zona de companii care își reduc bugetele alocate pentru cadouri de sărbători anga­jaților cu circa 20% din start, fără să scadă în vreun fel numărul de personal“, explică el.

Aproximativ 30% din cifra de afaceri a magazinului Floridelux.ro o reprezintă vân­zările din luna martie.

Pieței, crede Marius Dosinescu, îi lip­sește stabilitatea. „Noi, ca business mic, nu suntem afectați de acest lucru. Însă o simplă modificare de salariu minim într-o fabrică poate fi foarte puternică. Gân­diți-vă la acei antreprenori care au mii de angajați, ce înseamnă pentru ei o modificare de 200 de lei, mai ales când nu este re­la­ționată cu evoluția pieței“, atrage atenția fondatorul Floridelux.ro.

În opinia sa, să forțezi creșterea salariu­lui atunci când piața nu permite „este o intervenție nenaturală într-un mediu relativ natural“. Pentru că, spune el, mediul economic, deși este influențat, este un me­diu relativ natural. „Cererea și oferta se așază singure și pot fi influențate de anumiți factori“, mai spune el.

De curând, omul de afaceri a deschis o florărie în Ploiești, în urma unei investiții de circa 10.000 de euro, și a ajuns astfel la cinci florării offline active. „Deschiderea unei noi florării în Ploiești a fost un pas firesc în dezvoltarea noastră, mai ales că exista deja o cerere expresă a clienților noștri din Prahova. Aici am descoperit o piață matură, în care clienții acordă o atenție calității florilor și de­signului floral“, mărturisește Dosinescu.

Ca planuri pe termen scurt, Marius Dosinescu spune că va mai deschide, anul acesta, patru puncte de vânzare fizice: în Cluj-Napoca, Iași, Sibiu și în Craiova. În ceea ce privește in­vestiția medie, aceasta se situează între 15.000 și 20.000 de euro și se amortizează în trei-patru ani.

 

Floare cu floare

Piața florilor din România este dominată de importuri. Cantitatea adusă în anul 2016 de pe piețele externe a totalizat 88.325 de tone, iar exporturile au fost de peste 50 de ori mai mici, potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii.

 

  • Import. Între 2014 și 2016, valoarea importurilor de flori a crescut de la 75 de milioane de euro la 97 de milioane de euro.
  • Export. În același timp, exporturile au rămas la un nivel de 2,9 milioane de euro.
  • Lider. Principalul furnizor de flori al României este Olanda, lider mondial în domeniu, cu o întindere mai mică de cinci ori decât a țării noastre și cu o suprafață agri­­colă de aproape șapte ori mai mică, dar care se re­marcă de zeci de ani prin tradiție și inovație.
  • Producție. Suprafața cultivată cu flori în spaţii protejate s-a înjumătățit în ultimii ani, ajungând la 52 de hectare, după un vârf de 117 hectare, înregistrat în 2013.
  • Țara lalelelor. Olanda produce anual 4,32 miliarde de bulbi de lalele, 80% din aceștia fiind comercia­lizaţi la nivel mondial.
  • Trend. Din 1.800 de so­iuri de noi plante intrate pe piaţa europeană, 65% sunt olandeze. Pe lângă lalele, din Olanda sunt aduşi, în special, trandafiri, garoafe, orhidee crizanteme şi gladiole.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.