Totul despre sistemul de car-sharing Spark, serviciul care îți permite să închiriezi mașini electrice

Florel Manu 10/07/2019 | 11:34 Digital
Totul despre sistemul de car-sharing Spark, serviciul care îți permite să închiriezi mașini electrice

În timp ce autoritățile se declară victorioase că au găsit o soluție pentru a cal­ma spiritele în războiul dintre taxi­metriști și operatorii de ride-sharing, piața locală a transportului de persoane își vede singură de drum.

Acest articol a apărut în numărul 69 (8 – 21 iulie 2019) al revistei NewMoney

„Mă retrag“, „Merg în cealaltă parte a ora­șului“, „Pentru dumneavoastră, cursa face 50 de lei“ sunt doar câteva dintre replicile intrate de mult în limbajul profesional al unei părți a șoferilor de taxi din marile orașe.

Chiar dacă au apărut servicii alternative la transportul în regim de taxime­trie, acestea au fost vehement contestate de asociațiile profesionale ale taxi­metriștilor. Piața de ride-sharing din Ro­mânia a fost estimată la începutul acestui an de compania de consultanță și audit PwC la circa 344 de milioane de euro, adică 21% din totalul pieței de transport urban privat.

Recent, soluțiile de mobilitate urbană au devenit din ce în ce mai flexibile, un nou trend în domeniul transportului urban, și nu numai, fiind serviciile de car-sharing, care-i permit utilizatorului să folosească o mașină pe care „o descuie” cu ajutorul unei aplicații de pe te­le­­fon. „Car-sharing este o soluție de înlo­cuire a mașinii personale“, spune Ale­xan­dru Șeremet, director de comuni­care al companiei BMW România.

Serviciile de acest fel sunt operațio­nale în România începând cu 2015, odată cu intrarea în Cluj-Napoca și apoi în București a companiei Pony Car Service. Din noiembrie 2017, BCR a apărut pe piața de car-sharing din București cu eGo, un serviciu 100% electric susținut cu 40 de mașini BMW i3.

Povestea din România a car-sharingului continuă acum cu Spark, o companie cu ac­țio­nariat lituaniano-bulgar care se află în plină expansiune în Europa de Est.

Bucureștiul electric. Bucureștiul este al treilea oraș din estul Europei, după Vilnius și Sofia, care este vizat de Spark, companie care promovează, la rândul său, o strategie bazată 100% pe ma­șini electrice. „Vrem să lansăm serviciul din București cu 100 de mașini electrice“, spune Iordan Toncev, managerul pentru România al grupului Spark. Inițial, servi­ciul de car-sharing din România va de­buta cu circa 60-70 de autovehicule, pri­mele livrate fiind Renault Zoe – model despre care Toncev spune că „are sufici­entă autonomie pentru un oraș ca Bucu­reș­tiul“ –, însă compania se gândește și la alte mo­dele. În cazul Sofiei, de exemplu, ora­șul unde serviciul a debutat în urmă cu doi ani, Spark are o flotă de 150 de mașini electrice cu mărcile Volkswagen, Nissan și Hyundai.

Deocamdată, nu a fost făcut public pre­țul pentru închirierea unei mașini electrice în București, însă tarifele practicate în Bulgaria sunt cuprinse între 0,17 euro și 0,25 euro, în funcție de tipul de automobil pe care îl preferă utilizatorul. Singurul lucru pe care îl spun reprezentanții din România ai companiei este că prețul „va fi competitiv“.

Întrebarea este dacă în România vor exista destui utilizatori pentru acest serviciu. Comparativ cu țările din Vest, între­ținerea unei mașini personale este mult mai ieftină în România. „Pentru cei din Oc­cident, o mașină personală a ajuns greu de deținut. Parcarea e scumpă, ta­xele – la fel“, completează Șeremet, adău­gând că în țările vestice e mai avantajos, din punctul de vedere al costurilor, să apelezi la sistemul de car-sharing decât să ai o mașină proprietate personală. De altfel, un studiu făcut pe piața germană de car-sharing arată că unu din trei utilizatori ai acestui sistem de închiriere a renunțat la mașina personală.

Cu o platformă tehnică dezvoltată in house, mașinile Spark pot fi închiriate în mod normal de orice posesor al unui permis auto valabil. În acest sens, în momentul înscrierii pe platforma Spark, utilizatorul trece printr-un proces amănunțit de verificare a identității și a valabilității actelor personale. „Pentru mai multă sigu­ranță, lucrăm cu o companie internațio­nală care are experiență în domeniu“, adaugă Iordan Toncev.

Noua generație. Mașinile închiriate pot fi conduse doar de utilizatorul care des­chide cursa prin aplicație, nu de alți ocupanți ai mașinii.

Odată deschis, automobilul are în interior toate documentele necesare ca utilizatorul să poată conduce în mod legal, dar și un ghid în care sunt notate inclusiv date despre modul în care poate fi în­cărcată mașina. După fiecare utilizare, echipa tehnică a companiei de car-sharing va verifica po­ziția mașinilor în program, iar dacă va con­stata că automobilul trebuie încărcat, îl va scoate din serviciu pentru o peri­oadă scurtă. Potrivit lui Toncev, un ciclu de încărcare a unei mașini electrice du­rează în România între 40 de minute și două ore, iar rețeaua de alimentare pentru aceste automobile este în expansiune. Mai mult, spune Toncev, mari companii auto susțin extinderea stațiilor de încăr­care a mașinilor electrice.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.